FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag sitter här med ett problem som jag inte ärhelt säker på hur jag ska lösa på bästa sätt.
Har två datorer varav den ena står i en annan stad och vill kunna dela skrivbord och hårddisk. Viktigast är att kunna använda filerna från datorn jag har hemma till den jag har i den andra staden. Hur löser man det smidigast, båda är windowsdatorer? Hoppas nån fattar vad jag vill åstakomma ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad har du för uppkoppling m.m.?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns något som kallas "roaming profiles", dock är jag inte hundra insatt. Sök efter det så hittar du nog vad du letar efter!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
VNC?!...till exempel tight VNC Viewer.....
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Med Roaming Profiles krävs det att du har ett AD, vilket jag inte tror du har (eller SAMBA server för era Linux freaks)
![]() VNC klarar väl inte av att skicka filer mellan de olika datorerna? Har inte testat Tight VNC dock. Jag antar att han vill kunna flytta filer mellan datorerna också så om det räcker att köra ett fjärrstyrningsprogram så finns det en uppsjö, och om han ändå bara vill fjärrstyra, varför inte köra XP's egna remote desktop? (För det är väl XP på Windowsburkarna?) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kör själv med en ftp-server på fjärrburken, funkar bra, inte lika praktiskt som en nätverksenhet iof.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
VPN kanske kan vara på sin plats?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Den ena burken står på adsl och den andra just nu på ISDN, det ska dock ändras till antingen adsl eller direkt uppkoppling.
båda är win XP på.. det viktigaste är att kunna flytta filer.. ftp skulle funka bra, det ända är att där kan man väl inte spara filerna direkt på servern? det kan handla om bildredigering, dokument m.m.. har funderat på VNC men typ FTPprogram till, men det känns inte så smidigt :/ och sen att när den ena loggar in så loggas den andra ut, det vill jag inte.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
VNC klarar ju som sagt inte filöverföring, men om du vill kunna köra remote så är ju ändå XP's inbyggda remote desktop det bästa alternativet, klart bättre än VNC. Remote desktop fixar ju även så att du kommer åt lokala skrivare/ljud/video. Men filöverföringen får du lösa på nåt annat sätt som sagt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|