FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skickade en kund en faktura på 16000 kronor plus moms. Nu har vi kommit överens om att sänka den till 15000 kronor. Jag har ju redan bokfört den första fakturan så vad gör jag nu?
Skriver jag en kreditfaktura på 1000 kronor plus moms och skickar den till kunden? Är det något särskilt som bör stå på den? Ska beloppet 16000 eller 15000 finnas med eller bara -1000? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Släpp en kredit på 1000 och be kunden dra av den på betalningen bara så är det fixat
![]()
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kreditera hela fakturan inklusive alla kostnader och fakturera på nytt!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tobbes råd verkar vettigare. En transaktion bara.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur gör jag för att kreditera hela fakturan i SPCS?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det kommer upp som standard? Om du väljer kreditfaktura & idnr för fakturan du ska kreditera så blir allt ifyllt & klart?
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Enklast för kunden är förmodligen att kreditera hela beloppet och skicka en ny faktura på det nya beloppet.
Det finns förvånandsvärt många företag som inte vet vilka regler som gäller runt fakturering.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
vid kreditfaktura i SPCS: glöm inte att genomföra betalning på både kreditfakturan och den första debetfakturan. Annars ligger de två beloppen och skvalpar.
/Pajsarn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad betyder att genomföra betalning? Menar du att jag skall journalföra dem? Det har jag redan gjort för den första fakturan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
men du har väl inte bokfört att du har tagit emot betalaning för den fakturan? (använder inte SPCS så jag är osäker på hur det funkar)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|