FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag har byggt massor av "vanliga" datorer från scratch. Även byggt mindre datorer (barbones).. Nu tänkte jag bygga ihop en enkel Rackmonterad 1U. Jag har processor (pentium 4, 2.0ghz) , hdd, dimm-minne(512mb) osv osv här. Om det är samma som till en stationär dator.. Så det ändå jag behöver är själva chassit till en Rackmonterad 1U och lite till eller?? Har aldrig byggt en sådan. Vet knappt vad det är. Jag undrar vad det skulle kosta (vill ha billiga saker) för att få det att fungera okey. Den ska kunna köras dygnet runt utan att den ska få värmeslag.. Hoppas det går använda mina komponenter från en stationär dator.. Skriv och berätta så utförligt ni kan. Skriv även vart jag ska köpa delarna ni rekommenderar... Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
De vanligaste problemen som uppstår med 1U rack är att värmen inte kan cirkulera, då vanliga moderkort har minneplatserna åt fel håll så stoppas kylningen, och det blir i 9 av 10 fall värmetrubbel, eller väldigt ofta högre värme än som är optimalt.
Chieftech har 1U rack, men som sagt, du kommer troligen få värmetrubbel, jag hade tidigare 2st chieftech och dom fick jag sätta in speciella fläktar i som blåste från sidan, blev lika dyrt till slut som att köpa ett lite bättre moderkort med minnesplatserna åt rätt håll. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men vad kostar det då SOM BILLIGAST att köpa ett chassi och ett moderkort? För resten gick att använda va?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Moderkort kostar från 2000:- exkl som är anpassad för 1U.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
och vad kostar chassi? går alla andra delarna att använda? cpun å hdd??
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Alltså man har inte 4U, är bara extremt idiotiskt. 4U är som en vanlig tower fast som man kan skruva i rack.
2U kan man lika väl köra då, där kan man stoppa i vilka saker som hellst utan några större värme problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
men vart köper jag racket chassin ALLRA billigast på nätet? Det ska vara jättebilliga racket 1u. Så billigt det bara går att få det för..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Billigast och rack är två ickekompatibla ord.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
Ska du ha en RACKLÅDA på 1U och ett MODERKORT som är anpassad för drift i 1U så räkna med 5000:- för låda och moderkort. Resten av prylarna hade du redan... Vart? mullet.se / datelcomp.se / dustin.se / inwarehouse.se / datorbutiken.se / komplett.se |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|