FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ponera att man har en sida med 1000 unika besökare per dag, som har 2000 sidvisningar per dag. Besökarna är mest i åldern 15-25 och spelintresserade (Det gäller en sajt med ett gratis spel). Det är alltså indexsidan det gäller innan besökarna dyker in i själva spelet. Besökarna är till stor del återvändande spelare.
Hur skulle du göra för att maximera annonsintäkterna från förstasidan och hur mycket tror du att det skulle ge per månad? Edit: Besökarna är svenska. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du har den trafikmängden så kanske det är värt att fundera på att direkt implementera någon slags lösning som gör att du kan variera vilka och hur annonserna visas.
Björn här på forumet gjorde mig uppmärksam på A/B testing som är en method för att värdera hur olika webbsidor presterar. Enkelt sagt så använder man cookies för att låta olika besökare få se olika sidor och jämför sedan resultatet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Integrera Adsense på ett schyst sätt och fokusera på att bygga ut sajten istället för att lalla på med konstiga annonslösningar. Visa även adsense i samband med spelen, om möjligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Adsense kanske är ett alternativ, men det är inte säkert att det skulle tillåtas av google även om sidan inte direkt bryter mot någon av deras regler.
Hur mycket skulle adwords ge i runda slängar på en sån sajt tror ni? Gärna fler förslag också :-) Edit: Grazzy, det där med att visa rätt annonser för rätt besökare verkar ju bra, men då måste man ha ett antal annonser att välja på också. Finns det nåt grejs som sköter det automatiskt är det ju bra. Kanske nån tradedoublerpool kan va nåt men betalningarna för tradedoublerannonser verkar inte så bra. Det bästa vore aknske om nåt företag ordnade vilka annonser som visades auomatiskt.. Som adwords då ja ;-) men det kanske finns nåt annat bra. Att sälja fasta annonsplatser är det ett alternativ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vad handlar det om för spel? Typ den där isbjörnen med slägga eller kortspel på nätet?
Kör adsense + passande annonser på TD + fast annonsplats Kombinera allt men gör det inte för omständigt. Fokusera istället på att jobba med sajtens innehåll och gör den större. Annonsintäkterna kommer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Emil, det har inget med rätt besökare att göra.. du visar olika sidor för att testa vilken som ger bäst resultat. Jag har inte testat det själv ännu.
Tidigare erfarenhet från testning är dock att du gör ett testschema där du spaltar upp vilka tester du skall köra vilken vecka och så vidare. Gör ett par olika sidor (olika typer av annonser, tradedoubler, adsense, olika placering och såvidare) och kör dem parallelt mot olika users under 3-4 veckor. Kolla sedan vilken som gav mest klirr i kassan. Att sälja fast annonsering är svårt tycker jag personligen, det kräver massa engagemang. Beror nog på om du är säljartypen eller inte. Jon: på den här sidan kanske det inte spelar någon roll, men har du 10000 hits på en sida och du kan öka eller sänka inkomsten med 2-3% så blir det ju helt plötsligt en betydande faktor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
grazzy: Det håller jag med om, men som sagt, med 2k sidvisningar per dag så skulle jag inte stirra mig blind på olika annonslösningar. Det är bättre att köra adsense + lite td och bygga vidare på sajten.
Om han nu anser att sajten är värd att lägga ned tid på så klart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
Kan man vänta sig att tjäna typ 5000 kr/månad på en sån här sajt? Kom gärna med spekulationer i kronor och ören på vad olika lösningar kan ge även om det inte blir exakt är det ju kul med gissningar.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
2000 sidvisningar/dag = $5-10/dag från adsense.
Säg 200 kr totalt per dag med lite TD-intäkter (spelannonser). 5 lax per månad. Bling bling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
5000/månaden? Du kanske kan räkna med 50-70:- om dagen. En normal CPM kanske ligger på 5-6 usd / 1000 besökare. Det beror helt och hållet på sitens ämne, sitens besökare och annonserna som kommer upp. Vet att många har betydligt högre CPM än 5 dock..
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|