FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag vill kontrollera om en JPEG fil har laddats upp fullständigt. Står det i JPEG-huvudet hur stor (byte) filen ska vara? I så fall var? Tacksam för svar... / Lasse Använder Debian & PHP. (Filerna laddas upp med ftp, ssh, http mm) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du kan alltid testa om du kan öppna filen med GD-library (finns färdigt i PHP). Det är dock tungt för CPU:n och kräver mycket minne. Jag har för mig att EXIF-informationen ligger i slutet av filen, så för att slippa öppna alla filer med GD kan du först testa om EXIF-informationen finns (EXIF-stöd finns också i PHP). Om EXIF-informationen går att läsa ut behöver du inte testa med GD men om EXIF-informationen inte går att läsa ut (filen kanske är intakt med saknar EXIF) kan du testa om ens GD klarar att läsa filen.
Det här var bara en idé som ploppade upp i mitt huvud nu. Har aldrig försökt mig på någe liknande. Edit: Jag hittade just kod jag skrivit för 2 år sedan där jag gör en enkel kontroll för just uppladdade JPEG-filer om de är intakta. Det jag gör är att kollar om getimagesize() returnerar fel eller ej. Vet inte hur bra det funkar men jag vet att den är skriven med prestanda som högsta prioritet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har funderat på lite tester med GD, men mina tidgare erfarenheter har visat att GD är gansla feltollerant och utan problem kan öppna en halv bild, med resultat av att nedre halvan av bilden är grå/svart. EXIF informationen är ju klart intressantare metod då, men att kontrollera storleken på byten skulle ju vara det bästa!
Ingen som vet hur det står hur stor filen är? Troligen en addition av de olika delarna (huvud, bild, EXIF...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När jag för 2 år sedan testade att använda GD så tolererade den inga fel alvarliga fel har jag för mig. ImageMagick borde/skulle kunna ha stöd för detta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Testade bara och öppna en del Jpeg-filer och alla utom en slutade på FF 9D och den filen som inte gjorde det var korrupt. Har inga belägg för att alla Jpeg-filer följer detta mönster men du kan ju alltid testa.
Tog och kollade igenom en katalog med ca 1000 bilder. 3 st var korrupta och ingen av dem slutade på FF 9D. Övriga bilder som inte var korrupta slutade alla på FF 9D. Det fanns inte heller någon av dessa filer som innehöll FF 9D någon annanstans än sist i filen. Nu var dessa bilder av exakt samma storlek och samma program som sparat dem så jag är fortfarande inte helt säkert på att det är ett 100% sätt att kontrollera en jpeg-bild. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du orkar läsa den så kan du säkert hitta specifikationen på jpeg:s hemsida.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
JPEGinfo verkar vara något för dig. Jag har inte testat det själv.
http://www.cc.jyu.fi/~tjko/projects.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
/ Lasse |