FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade i juli två beställningar som betalades med kort. Båda beställningar ligger på över 1000 SEK.
Den första beställningen kom tillbaka eftersom mottagaren inte var känd enligt posten. Den andra kom tillbaka eftersom mottagaren hade flyttat och ej begärt eftersändning. Jag har försökt att nå kunderna per e-post och telefon utan resultat. Man tycker ju att kunder som betalt för varor borde höra av sig när de inte får dem. Det är möjligt att det är något bedrägeri, men eftersom det har gått ett tag nu borde banken ha hört av sig. Vad gör man i detta fall? Kan jag behålla pengarna och bara vänta på att kunderna hör av sig? De både beställningarna har inget med varandra att göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har du personnummer kan du kontakta Skatteverket och begära deras adress ur folkbokföringen. Dock skulle jag nog inte skicka produkten dit utan att ha haft kontakt med kunden. Skicka istället ut ett brev till folkbokföringsadressen och be dem höra av sig.
Alternativt kan du betala tillbaka pengarna till berört kort.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Men hur gör jag då med fraktkostanden? Kan jag dra av den från det jag betalar tillbaka? Hur lång tid bör man vänta innan man betalar tillbaka?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Jag tycker inte du skall betala tillbaka pengar på kontot som första åtgärd. Kolla med skattemyndigheten och skicka ett brev och be dem höra av sig. Sitt sedan på stålar och varor på obestämd tid. De hör väl av sig förr eller senare... Skulel dina varor bli gamla och försvinna ur lagret så, ja då är det väl dax att betala tillbaka pengarna på kontot. personligen skulle jag mer uppskatta att du jagar rätt på mig som kund än att jag får pengarna tillbaka (med avdrag) och måste göra en ny beställning. Som kund skulle jag inte förvänta mig något annat än att om jag flyttade skulle jag själv vara tvungen att kontakta företaget och reda ut det hela. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kontakta banken och be dem höra av sig till din kund. De kan med ditt godkännande vidarebefordra dina kontaktuppgifter, däremot lär de inte lämna ut kundens kontaktuppgifter.
Så har jag själv gjort, men det gällde en okänd inbetalning på mitt privata konto. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eftersom jag använder 3D-secure och kräver CVV-kod så är jag helt skyddad mot bedrägerier enligt min bank. Så jag borde väl kunna dra av frakten i alla fall eftersom någon faktiskt har gjort en beställning? Har inte kommit så här långt ännu i fallet, men tycker det är intressant att veta hur man faktiskt får göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu har jag varit i kontakt med banken igen och i det ena fallet är nu kortet spärrat. Hon jag pratade med gav ganska otydliga besked om vad som gällde. Egentligen behöver jag tydligen inte återdebitera några pengar fören jag har fått en reklamation från banken och eftersom jag använder 3D-secure var det inte säkert att jag ens skulle få någon reklamation. Men nu var det så att kortägaren tillhörde samma bank som jag och därför tyckte hon att jag redan nu skulle återdebitera pengarna i alla fall.
Hade jag haft ”tur” hade bedrägeriet gått helt igenom och bedragaren hade fått sina varor. Eftersom jag är skyddad mot detta hade jag fått ut hela summan d.v.s. en vinst till och med. Nu lyckades inte bedragaren fullt ut, och det förlorar jag 200kr i fraktkostnader på. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|