Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Order betald med kort i retur,kunden går ej att nå

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-19, 13:12 #1
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

Jag hade i juli två beställningar som betalades med kort. Båda beställningar ligger på över 1000 SEK.

Den första beställningen kom tillbaka eftersom mottagaren inte var känd enligt posten. Den andra kom tillbaka eftersom mottagaren hade flyttat och ej begärt eftersändning.

Jag har försökt att nå kunderna per e-post och telefon utan resultat. Man tycker ju att kunder som betalt för varor borde höra av sig när de inte får dem.

Det är möjligt att det är något bedrägeri, men eftersom det har gått ett tag nu borde banken ha hört av sig.

Vad gör man i detta fall? Kan jag behålla pengarna och bara vänta på att kunderna hör av sig? De både beställningarna har inget med varandra att göra.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-19, 13:22 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Har du personnummer kan du kontakta Skatteverket och begära deras adress ur folkbokföringen. Dock skulle jag nog inte skicka produkten dit utan att ha haft kontakt med kunden. Skicka istället ut ett brev till folkbokföringsadressen och be dem höra av sig.

Alternativt kan du betala tillbaka pengarna till berört kort.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-19, 14:15 #3
Medlem

Medlem

Men hur gör jag då med fraktkostanden? Kan jag dra av den från det jag betalar tillbaka? Hur lång tid bör man vänta innan man betalar tillbaka?
Oläst 2005-08-19, 14:22 #4
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by pereje@Aug 19 2005, 14:15
Men hur gör jag då med fraktkostanden?
Vad står i dina köpvillkor för ej uthämtade paket?

Jag tycker inte du skall betala tillbaka pengar på kontot som första åtgärd. Kolla med skattemyndigheten och skicka ett brev och be dem höra av sig. Sitt sedan på stålar och varor på obestämd tid. De hör väl av sig förr eller senare... Skulel dina varor bli gamla och försvinna ur lagret så, ja då är det väl dax att betala tillbaka pengarna på kontot.

personligen skulle jag mer uppskatta att du jagar rätt på mig som kund än att jag får pengarna tillbaka (med avdrag) och måste göra en ny beställning. Som kund skulle jag inte förvänta mig något annat än att om jag flyttade skulle jag själv vara tvungen att kontakta företaget och reda ut det hela.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-19, 16:54 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Kontakta banken och be dem höra av sig till din kund. De kan med ditt godkännande vidarebefordra dina kontaktuppgifter, däremot lär de inte lämna ut kundens kontaktuppgifter.

Så har jag själv gjort, men det gällde en okänd inbetalning på mitt privata konto.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-20, 00:51 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by pereje@Aug 19 2005, 14:15
Men hur gör jag då med fraktkostanden? Kan jag dra av den från det jag betalar tillbaka? Hur lång tid bör man vänta innan man betalar tillbaka?
Om det är ett bedrägeri, dvs om kortet var stulet eller feijkat så har du iongen laglig rätt att ta ut några som helst kostnader av dessa pengar, då har du varit oaktsam när du acepterade en felaktig beställning. Kollade du legitimation??? Nehej tänkte väl det då är det du som får stå för kostnaden.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-20, 01:28 #7
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av pereje
Om det är ett bedrägeri, dvs om kortet var stulet eller feijkat så har du iongen laglig rätt att ta ut några som helst kostnader av dessa pengar, då har du varit oaktsam när du acepterade en felaktig beställning. Kollade du legitimation??? Nehej tänkte väl det då är det du som får stå för kostnaden.
ehm? Kolla legitimation? Jag har då aldrig visar upp någon legitimation när jag handlat via nätet... hur skulle det gå till, skanna in och skicka som mail? Är det inte bankerna som står för kostnaderna? Om kunden inte varit oaktsam dvs?
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-20, 10:06 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Ursprungligen postat av pereje
Vad jag vet så är det ägaren av kortet som är ansvarig för att anmäla det stulet om det försvinner. Jag har flera gånger sett inslag på tv om folk som tappat sitt kort och inte upptäckt det förens efter en månad, i dessa fall har det varit kortägaren som inte haft någon rätt att få tillbaka några pengar alls.

Eftersom jag använder 3D-secure och kräver CVV-kod så är jag helt skyddad mot bedrägerier enligt min bank.

Så jag borde väl kunna dra av frakten i alla fall eftersom någon faktiskt har gjort en beställning?

Har inte kommit så här långt ännu i fallet, men tycker det är intressant att veta hur man faktiskt får göra.
Oläst 2005-08-22, 13:42 #9
Medlem

Medlem

Nu har jag varit i kontakt med banken igen och i det ena fallet är nu kortet spärrat. Hon jag pratade med gav ganska otydliga besked om vad som gällde. Egentligen behöver jag tydligen inte återdebitera några pengar fören jag har fått en reklamation från banken och eftersom jag använder 3D-secure var det inte säkert att jag ens skulle få någon reklamation. Men nu var det så att kortägaren tillhörde samma bank som jag och därför tyckte hon att jag redan nu skulle återdebitera pengarna i alla fall.

Hade jag haft ”tur” hade bedrägeriet gått helt igenom och bedragaren hade fått sina varor. Eftersom jag är skyddad mot detta hade jag fått ut hela summan d.v.s. en vinst till och med.

Nu lyckades inte bedragaren fullt ut, och det förlorar jag 200kr i fraktkostnader på.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017