FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Finns det något företag som kan erbjuda fiberanslutning på Ekerö?
Närmare bestämt Väsby / Gräsåker / Knalleborg / (Lundhagen) området? Stokab, Telia, gamla Utfors, Vattenfall har alla fibersträckningar genom Ekerö, enligt kommunens kartor från 2002, med två access noder. En vid kommunhuset och en i Älvsnäs. Båda fruktansvärt långt ifrån områdesnätet vi vill koppla in. Har nya access noder tillkommit sedan dess? Jag får inga besked, får inte tag på rätt personer. Vid en förfrågan 2001 till Telia, kostade det över miljonen att dra fiber till samfälligheten. Den kostnaden vill samfälligheten inte stå för. En närmre accesspunkt efterlyses. Områdesnätet har legat på is sedan 2001, pga bristande intresse från operatörerna ![]() Tacksam för alla synpunkter. ![]() Alex. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur långt ifrån? Från Stokab sida kan du få fram prisinformation mellan 2 addresser för fiber hyra. Kan hända att du måste få login dit först från dom, men bara kontakta dom.
Ska man gräva ny fiber och dra får man räkna med kostnad mellan 300-800Metern beroende var i Sverige och om det är Stad eler landsbyggd. Om det redan finns kanalisering kan du komma undan rätt billigt per meter, men skulle för er blivit billgare hyrt svartfiber eller kanal från närmaste KC/Station då telia/skanova nästan har fiber i alla. Om den inte är extremt gammal. Sedan vem ska leverera kapacitet sedan? en fiber räcker ju inte. SKa ni bli egen riktigt ISP och ha eget nät, AS etc eller ska ni låta en befintlig ISP ta över allt? Måste det vara fiber så långt, en Microwave om ni får tillstånd av PTS fungerar mycket bra. Sedan hur många hus gäller det, då dra ny fiber 10Km för några hus inte känns lönsamt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kommunen har någon form av uppkoppling till samtliga skolor, är det långt från närmsta skola?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Många skolor har tex en 512Kbit/s lina att dela på ibland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för era svar.
Har pratat med Stokab. Det behöver schaktas ny fiber 4 km, fick igen konkret prisuppgift då, förutom att det blir dyrt?!? Närmsta skolan har endast radiolänk, sist jag kollade. Vad gäller vem som skall lev. kapaciteten: först måste anslutningen finnas annars är ingen intresserad. Inget har hänt här sedan 2001, alla har väntat på Ekerö kommuns upphandling, vilket skall finnas klar nu. Därför tänkte jag att någon kanske kan hjälpa oss med en fiberanslutning. I mitt område, i ett första skede gäller områdesnätet ca 100 hushåll, som har visat intresse, men även grannområden vill haka på. Uppskattningsvis totalt 400 hushåll. (Detta bygger på uppgifter från 2001) Områdesnätet vill erbjuda i första hand bredbandsanslutning, men även TV och IP-telefoni. Vårt Kabel-TV (satelit) avtal är IMHO överprissatt. Vem skall sköta allt detta? Who knows? (gärna själv när kunskapen ökar) Vi har inte fått några konkreta förslag att ta ställning till ännu. Ingen har velat diskutera något om inte vi själva betalar mångmiljonbelopp i etableringskostnader. Jag tror inte microwave är lösningen i Triple Play sammanhang, men vad vet jag. :unsure: Mer förslag? ![]() Alex. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Alltså 4km ny fiber, finns det kanal/rör dom kan dra det i eller måsta dom gräva? Behöver dom "blåsa" fibern blir det inte så dyrt.
Sedan är var ska ni ha eran ände av fibern? Om ni ska gräva ut fiber direkt till hushållen blir det kostnad på 10-30 tusen att få ut ett fiberpar till varje hushåll sedan. Att bygga upp "eget" stadsnät/områdesnäts blir extremy dyrt, alla fall när ni eller det inte redan finns något närmare stadsnät. Eget *DSL nät är en annan lösning då man redan kan hyra kanaler/svartfiber rätt billigt om stationen har upgraderas. Finns det *DSL nu så finns det fiber. En *DSL installation kan man komma undan på 50-100 tusen i startkostnad, eget fibernät från egen nod till kund får ni räkna med 10-30 tusen per hushål eller för dom närmaste stående. Men fråga Stokab om pris, 4km låter som ni kommer mycket billigt undan om den inte är 4km berg ivägen ![]() Jag kan inte ge så stora förslag för leverans av kapacitet eller fiber då jag inte kan något om hur det är tänkt eller hur allt ser ut. Satt o funderade på vad ni menar med hushåll, lägenheter eller egna villor? Är det lägenheter så blir det lönsamt med dra fiber. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
patrikweb: Finns det inte fiber fram redan får man glatt hosta upp kostnaden för att schakta/dra - och då snackar vi >50kkr för att de ens ska sätta spaden (eller snarare grävskopan) i marken. Been there, done that...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag känner en kille(heter x-term här på wn) som jobbar hos en ISP på ekerö, dom erbjuder trådlös access, minns dock inte vad dom heter, gulasidorna borde veta. Men vetefan vad det är för kvalla på trådlöst idag..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej, inga nya noder är dragna.
De som finns dragna för möjlighet att koppla upp mot t.ex. telecity osv är fortfarande Kommunhuset (främst och endast kommunhuset som är aktuellt). Svartfiber är möjligt, men ni behöver switcha ut det till kunderna. Den sista milen är problemet vid Ekerö. ADSL är inte aktuellt för andra än Telia, ComSkäm osv som har avtal sinsemellan. Utomstående operatörer låses ut. Vi har ett välutbyggt trådlöst nät som vi håller på att byta ut (generationsskifte), har även en av de få fiberanslutningar för kommersiellt bruk på Ekerö. Ekerö kommun har inte ens fiber draget till sina skolor. De använder sig av en relativt dyr koppar-tråds lösning (ej ADSL, och ger 2mbit max via telia dock garanterad) Det som är problemet är att ni måste hyra utrymmen, serverskåp osv för att kunna switcha ut. Kommunen är inte välvilliga att låta nya internetmöjligheter bli tillgängliga. Främst av anledning till den teknik(in)kompetens bland kommunpolitikerna Allt detta kommer att Bli väldigt dyrt om ni ska göra allt detta från början. Vi har i dagsläget möjlighet att fixa ett antal olika lösningar "last mile" ut till slutkund. Främst trådlöst nät (generationsskifte just nu, så vi kommer snart upp i kapacitet närmare trådbundet nät). Är du seriös angående detta projekt, kan du ju kontakta mig på [email protected] för vidare diskussion. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ett alternativ kan vara en fet radiolänk - förslagsvis vanligt WLAN med riktantenner. Det går ganska många kilometer bara man har fri sikt och antennerna är korrekt injusterade.
Fiber skulle - tyvärr! - bli svindyrt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|