FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är snart 20 år sen jag i ungdomligt oförstånd började att snusa. (Dumt). Men när det tog slut igår kväll bestämde jag att "nu räcker det" jag slutar.
Men man blir ju rent utav skakis, går inte att jobba. Funderar även om jag måste sluta dricka kaffe också, är ju som så gott efter en kopp. Finns det någon här som har provat detta? Och isåfall hur länge är det så här jobbigt? Detta var väldigt OT men jag måste ju fråga om någon vet, kan inte trakassera alla som ringer med detta. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
De första tre dagarna är riktigt jävliga rent ut sagt.. Man går och trånar efter det hela tiden.. Sen ebbar det så sakteligen ut men suget försvinner inte på ett bra tag framöver.. Har själv försökt sluta ett antal gånger men det har till slut blivit så att jag börjat igen.. Har som mest hållt upp i 1.5 månad någon gång och gick nog inte en dag under den tiden som jag inte tänkte på eller var riktigt jäkla sugen på en prilla.
Så ska du sluta är det bara att försöka stå emot! Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Well - lade faktiskt själv av för snart tre månader sedan, och kan tänka mig in i ungefär vad du har framför dig...
Som föregående skrev är de första dygnen inte speciellt roliga - se till att pyssla med saker hela tiden som du inte förknippar med snus (själv sprang jag flera mil om dagen, då är det oftast inte gott med snus). Sluta fika, glo inte på TV, sitt inte framför någon dator - i åtminstone ett par dagar. Kaffe är inte alls lika spännande längre... Efter en dryg månad var det inga problem alls tyckte jag, faktiskt. Idag är det hur lugnt som helst - men samtidigt måste jag erkänna att det hade varit förbannat gott ... Har fortfarande funderingar på att börja igen, känns som man måste ha nån last - nu blir det annat crap istället. Lycka till iaf - mitt starkaste tips är att träna oerhört mycket de närmaste dagarna och framförallt inte träffa människor som snusar (själv har jag iofs fortfarande kvar min halvfulla dosa, sparade som ett minne - ville visa för mig själv att jaga klarade sluta trots att jag hade en dosa i fickan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nikotintuggummin hjälpte mig en massa när jag slutade röka (fast då hade jag bara rökt i ett par år förvisso). De är skitäcklig att tugga mycket på så man håller sig verkligen innan man tar ett
![]() Sen när man vill trappa ner lite kan man lägga dem i en vanlig påse med tuggummin (iaf de som ser ut som vanliga) och så vet man inte riktigt vilka som är äkta (smaken färgar av sig). Jag vet vad du menar med kaffe (och öl), men det är bara att bita ihop - om du verkligen vill sluta så går det. Första veckorna är värst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Själv var jag så inte mycket för "nedtrappningsmetoden" - vet dock att det fungerat bra för vissa, men för egen del var det av eller på så att säga, försökte trappa ner några ggr men hittade bara på ursäkter till mig själv att det var okay att öka lite för dagen och så gick allt åt h-e i alla fall
![]() Instämmer i att festande inte riktigt var the same (och är nog fortfarande inte riktigt...) de första veckorna... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Du kan ta till flaskan, inget som får mig o vilja snusa mindre än o va bakis.. ;D
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Själv började jag röka pipa när jag slutade snusa...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har varit rökare i nästan 10år, men slutade för 2.5år sedan. De första dagarna är extremt jobbigt, speciellt när man kommit över de första 24 timmarna. Svettningar, skakningar osv osv... Ingen höjdare alltså. Sen gick det ganska bra tills vecka 3, då kändes det som man var tillbaka på ruta 1. Om man sedan klarar det, så funkar det fint tills man nått 3 månader, då det slår till igen!! (för mig)
Har slutat 2 gånger, så det har varit lite olika mönster vardera av de 2 gångerna, men fy farao va tungt det kan vara. Bara att kämpa emot, jag började själv med tuggtobak med lakrissmak ![]() - Första gången jag slutade använde jag inga hjälpmedel alls, det gäller oftast att hålla sig 100% aktiv med annat så man inte tänker och fokuserar på ciggen/snusen/nikotinet utan gör saker som ständigt aktiverar hjärnan. Sen om det är att snickra på huset, eller programmera spelar nog inte så stor roll. Jag tränade/joggade även för att koppla bort precis som Yepp. I övrigt kan jag bara önska lycka till! Det är ett helsike att bli av med, och funderar emellanåt fortfarande på att det skulle varit gott med en cigg, men slår bort den tanken väldigt fort när jag tänker på konsekvenserna som man får lida... Det är inte värt det... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag slutade snusa för 2 år och 16 dagar sedan, så nu kan jag skratta med ett vitt leende
![]() Det var tungt i början så då körde jag med färsk ingefära under läppen. Det bränner ganska bra..... sedan när jag la av med ingefäran, så började jag med Fisheman'sfriend och det kör jag med fortfarande.... Men jag kan bara säga lycka till. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
hehe
|
||