FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Håller på att göra om en sida och behöver plocka bort ett 20-tal sidor som inte passar in.
Ett problem är att en del av dem är indexerade i ex google med adekvata nyckelord/fraser. Ett redirectscript och detta <META NAME="robots" CONTENT="noindex,follow"> bör väl inte ställa till några problem? Men skall jag köra redirecten till startsidan eller till sajtmappen? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om sidan permanent är borta och ingen hänvisning finns är väl ett 410 Gone-meddelande ett alternativ. Det bör ta bort sidan ur Googles register ganska så snabbt. Om du däremot vill hänvisa besökaren till en annan sida är nog inte 410 så lämpligt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hm ok
Hänger nog inte riktigt med på det där med 401. Har googlat och 301 verkar bättre men hittar inte hur man sätter in det i en htm-sida |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ok då får jag först kolla om kontot på webbhotellet (Cliche) kan hantera det och sedan lära mig hur man gör. Tyvärr fungerar inte länken Jim. Men tack för hjälpen, vet i alla fall vad jag skall ta rätt på exakt nu :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
hubbert,
Jag är nästan säker på att Cliche kan hantera det. Ladda upp en textfil med raden jag skrev men ändra såklart länkarna (vad det ett skämt att det inte fungerade?) till rooten av din webbplats. Ändra sedan namnet med FTP programmet till .htaccess (windows vägrar). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Stort tack Jim, det fungerar och ett problem är löst för mig
![]() Citat:
Edit: Tack Baltiz också, du kunde ju inte veta att mina kunskaper i det här området är (var) nästan lika med noll |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Validating
|
På Windows för er som har den lösningen så kan du lägga in detta på den sida som skall bort!
<%@ Language=VBScript %> <% Response.Status="301 Moved Permanently" Response.AddHeader "Location", "http://www.dindomän.se/och-kanske/nya-dokumentet.html" %> Då slarvar du inte bort den stackare som länkat till just den sidan (om någon har det), den trasporteras (även PageRank etc) till den nya sidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||