Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

En djävul i mitt tangentbord

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-20, 13:08 #1
Venice Venice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Medlem

Jag har haft problem med mitt tangentbord i snart ett år. Problemet ligger i att den ibland får för sig att det är ett engelskt tangentbord, och då flyttar omkring alla specialtecken samt tar bort åäö. Detta medför att mina texter blir lite kryptiska ibland: "Varf;r g;r det ont n'r knoppar brister"
ännu värre blir det när det gäller HTML:
\div style)@width> 135px<@| Div/inneh[ll|&div|

Visst det går ju skriva detta om man vet vilken tangent som tecknet gömmer sig under, och jag har blivit ganska bra på det :P , och åäö kan man ju knappa fram Alt+134 osv, och på det senaste året har jag märkt hur mycket åäö som finns i svenskan. En gång bytta tangentbordet mellan Sv och Eng säkert 4 ggr under 10 minuter, medan jag skrev HTML samt ASP, och då började jag nästan tro att datorn har en egen själ och att den bara vill jävlas med en.

Men jag tror inte jag klarar det mycket längre, tangentbordet driver mig till vansinne :blink: , vet någon vad det kan vara för fel. Jag har testat att installera om datorn, men fel återkommer. Kan det vara så att felet ligger i tangentbordet?
Venice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-20, 13:24 #2
jpa jpa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
jpa jpa är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
Jag antar att du kör windows. Där finns en funktion som heter språkfältet (eller något liknande). Du kan ju testa att ta bort engelska helt därifrån, och se om det hjälper. Det låter lite mystiskt i alla fall.

Lite långsökt, men du har ingen snabbknapp på tangentbordet som fungerar som "språkbytare"? Kanske kommer imot den.
Testa med ett annat tangentbord annars, och se om det hjälper.
jpa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-20, 13:32 #3
marty3d marty3d är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
marty3d marty3d är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
jpa har helt rätt! Om du kör WinXP, så har du en ikon vid taskbarens pil (som gömmer/visar notifications) där det står antingen EN eller SV. Högerklicka på den (eller på nåt sätt) så du får upp egenskaper för den. Väl där ta bort engelska som alternativt språk, så blir du av med problemet. Av nån anledning vill Windows växla till engelska när man använder vissa program, däribland Photoshop...

Lycka till!
marty3d är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-20, 13:50 #4
Medlem

Medlem

Tack jag tror det fungerar att ändra i språkfältet (Men det krävs nog en stunds testande för vara riktigt säker, då den skiftar fram och tillbaka.) Äntligen kan man leva som en normal människa igen... Hrm...
Venice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-20, 16:16 #5
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag skulle gissa att anledningen till att den bryter språk beror på att du trycker ner vänstra ALT-knappen och högra SHIFT-knappen samtidigt. Detta är standard för att byta mellan tangentbordets språkuppsättningar.

För att helt slippa problemet med byte mellan olika språkuppsättningar på ditt tangentbord kan du gå in i Control panel->"Regional and Language options"->Languages-fliken->Details-knappen och där helt enkelt markera "EN (English)"-alternativet och välja Remove.

Edit: Alternativt kan du ju välja att trycka på knappen "Key settings" och sedan "Change Key Sequence" och ta bort kryssrutorna för snabbalternativet "LEFT ALT + RIGHT SHIFT".
Oläst 2005-07-21, 02:10 #6
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Marcus@Jul 20 2005, 16:16
För att helt slippa problemet med byte mellan olika språkuppsättningar på ditt tangentbord kan du gå in i Control panel->"Regional and Language options"->Languages-fliken->Details-knappen och där helt enkelt markera "EN (English)"-alternativet och välja Remove.
Jag tror också felet beror på detta. Irriterande när man inte vet hur man ska korrigera det. Det går däremot endast att ta bort EN (English) om det inte är en engelsk upplaga.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-21, 02:38 #7
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Håll inne vänster ALT, och tryck på SHIFT så byter du till nästa installerade språk. Kan vara bekvämt om man vill kunna växla mellan t ex norska/svenska/engelska snabbt.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017