Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja produkter med 18-årsgräns

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-20, 11:08 #1
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Medlem

Är det någon som har koll på lagarna och vet vad som krävs för intyg av kunden att denna är över 18 år när man säljer prylar över nätet som det är 18-årsgräns på?

I mitt fall hanlar det om soft-air-guns och jag har sett att vissa butiker som säljer detta kräver att man faxar in sin namnteckning och intygar att man är över 18 år. Borde det inte gå lika bra att kunden via webbshoppen anger sitt personnummer och kryssar i en ruta att han/hon intygar åldern? Någon som vet?
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-20, 11:18 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Räcker det inte att ta betalt med kreditkort? Det går väl inte att få innan man fyllt 18 år? Om du dessutom kräver att beställaren ange personnummer kan du kontrollera att det stämmer och att åldern är korrekt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-20, 11:33 #3
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Nja, kreditkort (eller snarare betalkort) går väl få när man är 16 vill jag minnas.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-20, 18:35 #4
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Medlem

Citat:
Originally posted by Baltiz@Jul 20 2005, 11:33
Nja, kreditkort (eller snarare betalkort) går väl få när man är 16 vill jag minnas.
Betalkorten maestro och visa-electron kan på de flesta banker fås från 16-års ålder, men den bestämda gränsen tror jag ligger på 13 år, dessa kort gäller dock inte på nätet än.

Kreditkorten Visa och Mastercard gäller online (oavsett om de har kredit kopplat till sig eller inte), men har 18-årsgräns.

(Skriver av egen erfarenhet, fyller 17 år den 17:e augusti, å det suger att ha ett kort som inte gäller online)
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-21, 14:39 #5
Medlem

Medlem

Problemet är att de flesta inte vill betala med kort. Hos oss är det vanligaste betalsättet postförskott.

Men om jag kräver att kunden uppger sitt personnummer så borde man kunna kontrollera om namnet ordern står på stämmer överens med personnumret.

Frågan är då bara hur man får fram denna information. Finns det någonstans där man enkelt kan skriva in ett personnummer och tillbaka få veta vad personen heter? Eller i alla fall kontrollera så att personnumret överhuvud taget finns?
Oläst 2005-07-21, 16:07 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Christian O@Jul 21 2005, 14:39
Problemet är att de flesta inte vill betala med kort. Hos oss är det vanligaste betalsättet postförskott.

Men om jag kräver att kunden uppger sitt personnummer så borde man kunna kontrollera om namnet ordern står på stämmer överens med personnumret.

Frågan är då bara hur man får fram denna information. Finns det någonstans där man enkelt kan skriva in ett personnummer och tillbaka få veta vad personen heter? Eller i alla fall kontrollera så att personnumret överhuvud taget finns?
Om du har möjlighet att ta emot fax så kan du göra kontrollen gratis via Skatteverkets servicetelefon (tel: 020-567 000), när du ringt dit så slår du direktval 8101 och får ange ditt faxnr och det personnr du vill kontrollera...
Efter en stund får du ett fax som visar namn och adress.

instruktioner finns även på:
http://www.skatteverket.se/infotext/...t_via_fax.html

(varför kan inte jag posta fungerande länkar? är det nån störande spärr för att jag skrivit för få inlägg eller vad?)
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-21, 16:41 #7
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by Gonte@Jul 21 2005, 16:07
(varför kan inte jag posta fungerande länkar? är det nån störande spärr för att jag skrivit för få inlägg eller vad?)
OT: Exakt.. Minst 100 inlägg innan du kan göra länkar.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-21, 17:44 #8
Gustafsson Gustafsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Gustafsson Gustafsson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by Christian O@Jul 20 2005, 11:08
Är det någon som har koll på lagarna och vet vad som krävs för intyg av kunden att denna är över 18 år när man säljer prylar över nätet som det är 18-årsgräns på?

I mitt fall hanlar det om soft-air-guns och jag har sett att vissa butiker som säljer detta kräver att man faxar in sin namnteckning och intygar att man är över 18 år. Borde det inte gå lika bra att kunden via webbshoppen anger sitt personnummer och kryssar i en ruta att han/hon intygar åldern? Någon som vet?
Kan du inte göra som spritsiterna och göra checken när man hämtar ut varorna? Man måste ange sitt personnummer när man fyller i sin beställning. När varorna sedan hämtas ut kollar posten/fraktbolaget att personnummret stämmer överens med vad man fyllt i på din site.

När det gäller kredit/betalkort kan man alltid komma förbi 18 åldersgränsen genom att man kopplar kortet till t ex en förälders konto så det är nog inget bra sätt att kontrollera åldern på.
Gustafsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-21, 21:30 #9
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by jonny@Jul 20 2005, 11:18
Räcker det inte att ta betalt med kreditkort? Det går väl inte att få innan man fyllt 18 år? Om du dessutom kräver att beställaren ange personnummer kan du kontrollera att det stämmer och att åldern är korrekt.
Jag har tidigare varit inne på att sälja varor på nätet till 18+ och frågat runt lite till olika myndigheter.
Det finns tydligen inget prejudicerande fall (stavas det så?) angående försäljning online av produkter där det krävs 18-års gräns.
Vad jag luskade fram, så var det fritt fram att prova. Vad som sedan skulle hända om det kom upp i domstolen, återstod att se.
Så länge du inte är vårdslös i din försäljning, dvs att du t.ex. kräver kreditkort eller får fraktbolaget att göra en kontroll, så borde det inte bli något hårt straff (om det nu skulle bli något straff över huvud taget).

Edit: Jag kollade upp Teknikmagasinet nu precis. De kräver tydligen att man faxar in ordern med namnunderskrift, när man köper Soft Air Guns.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-22, 15:51 #10
Medlem

Medlem

Det var en bra grej att man kan ringa upp skatteverket. Synd bara att man inte kan göra det på Internet...

Vi levererar med Posten och tyvärr erbjuder de inte tjänsten att kräva leg och endast lämna ut till personer 18+ så det får nog bli att be om personnummer och sen ringa skatteverket.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017