Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Topplista

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-07, 03:13 #1
Alexi Alexi är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2005
Alexi Alexi är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2005
Hej på er alla!

jag hade en fråga angående topplistor och hur dessa fungerar! Med topplistor menar jag som t ex hot or not, snyggast.se och liknande. Hur beräknas rösterna och vilken kalkylmetod används, någon som vet?

Just nu håller jag på att skapa en topplista som jag ska integrera senare i en dejtingsajt. Det enda jag inte förstår 100% är hur poängen sätts. T ex om man röstar på en bild genom ge betyget 6 (1-10) då ökas antalet röster med 1 men snittet (t ex 6.7) förändras ibland inte den står kvar och då den ändras hur ändras den enligt vilka beräkningar? medelvärde? eller något annat?

Tacksam för svar!
Alex
Alexi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-07, 04:02 #2
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Citat:
Originally posted by Alexi@Aug 7 2005, 03:13
Hej på er alla!

jag hade en fråga angående topplistor och hur dessa fungerar! Med topplistor menar jag som t ex hot or not, snyggast.se och liknande. Hur beräknas rösterna och vilken kalkylmetod används, någon som vet?

Just nu håller jag på att skapa en topplista som jag ska integrera senare i en dejtingsajt. Det enda jag inte förstår 100% är hur poängen sätts. T ex om man röstar på en bild genom ge betyget 6 (1-10) då ökas antalet röster med 1 men snittet (t ex 6.7) förändras ibland inte den står kvar och då den ändras hur ändras den enligt vilka beräkningar? medelvärde? eller något annat?

Tacksam för svar!
Alex
Jag tror att det är lite olika på olika sidor. imdb använder t ex någon metod där antal röster har betydelse, liksom medelvärdet av betyget. På så sätt slipper man t ex att en film som bara har 5 röster ā 10.0 hamnar på förstaplats.

Enklast är väl att t ex använda medelvärdet av betygen som bildens betyg (alternativt medianvärdet om man känner för det), och sedan bara visa bilder som fått minst 100 röster på topplistan.

Ungefär så här kan du göra: Varje bild har följande variabler sparade i databasen: antalRöster, medelBetyg

När någon betygsätter bilden, och ger den betyget nyttBetyg, spara följande i databasen:

antalRöster = antalRöster + 1
medelBetyg = medelBetyg + ((nyttBetyg-medelBetyg)/antalRöster)

(Hoppas det blir rätt...)
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-07, 04:56 #3
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Alexi@Aug 7 2005, 03:13
T ex om man röstar på en bild genom ge betyget 6 (1-10) då ökas antalet röster med 1 men snittet (t ex 6.7) förändras ibland inte den står kvar och då den ändras hur ändras den enligt vilka beräkningar? medelvärde? eller något annat?
Beräkningar ser du i svaret ovan. Varför det inte ändras ibland beror på att om du har många röster, så spelar en ingen stor roll på medelvärdet, utan fler röster måste komma in för att det skall ändras. Eller kan det vara så att röstens poäng är ungefär samma som medelvärdet och då ändras det inte heller.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-07, 13:21 #4
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Ett bättre sätt är att lagra antalet röster och den sammanlagda "poängen" av alla röster. Sedan räknar man ut medelvärdet när det ska visas (eller lagrar det i databasen och ändrar det när någon röstar)
Med koalas metod kan det efterhand bli ett felaktigt medelvärde eftersom det medelbetyg som används i beräkningen antagligen är avrundat.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-07, 14:54 #5
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
weighted rank (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

where:
R = average for the movie (mean) = (Rating)
v = number of votes for the movie = (votes)
m = minimum votes required to be listed in the Top 50 (currently )
C = the mean vote across the whole report (currently 6.7)
Jag tror på att man bör sätta in fler variabler för att få ett mer rättvist resultat, t ex som C-värdet hos IMDB.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-07, 16:57 #6
chrizzs avatar
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
chrizz chrizz är inte uppkopplad
Medlem
chrizzs avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Originally posted by Qo-naq@Aug 7 2005, 14:54
Citat:
weighted rank (WR) = (v ÷ (v+m)) × R + (m ÷ (v+m)) × C

where:
R = average for the movie (mean) = (Rating)
v = number of votes for the movie = (votes)
m = minimum votes required to be listed in the Top 50 (currently )
C = the mean vote across the whole report (currently 6.7)
Jag tror på att man bör sätta in fler variabler för att få ett mer rättvist resultat, t ex som C-värdet hos IMDB.
C-värde hos IMDB? förklara gärna.

edit: Glöm det där... jag missförstod ditt inlägg.
chrizz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-07, 18:25 #7
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Citat:
Originally posted by foks@Aug 7 2005, 13:21
Ett bättre sätt är att lagra antalet röster och den sammanlagda poängen av alla röster. Sedan räknar man ut medelvärdet när det ska visas (eller lagrar det i databasen och ändrar det när någon röstar)
Med koalas metod kan det efterhand bli ett felaktigt medelvärde eftersom det medelbetyg som används i beräkningen antagligen är avrundat.
Sparar man medelvärdet som float så bör det inte vara något problem med avrundning? Kan ha sina fördelar att se medelbetyget direkt i databasen också Slipper man t ex räkna ut det varje gång man ska presentera det. Vilket borde ge nån mikrosekunds snabbare svarstid...
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017