FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej på er alla!
jag hade en fråga angående topplistor och hur dessa fungerar! Med topplistor menar jag som t ex hot or not, snyggast.se och liknande. Hur beräknas rösterna och vilken kalkylmetod används, någon som vet? Just nu håller jag på att skapa en topplista som jag ska integrera senare i en dejtingsajt. Det enda jag inte förstår 100% är hur poängen sätts. T ex om man röstar på en bild genom ge betyget 6 (1-10) då ökas antalet röster med 1 men snittet (t ex 6.7) förändras ibland inte den står kvar och då den ändras hur ändras den enligt vilka beräkningar? medelvärde? eller något annat? Tacksam för svar! Alex |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Enklast är väl att t ex använda medelvärdet av betygen som bildens betyg (alternativt medianvärdet om man känner för det), och sedan bara visa bilder som fått minst 100 röster på topplistan. Ungefär så här kan du göra: Varje bild har följande variabler sparade i databasen: antalRöster, medelBetyg När någon betygsätter bilden, och ger den betyget nyttBetyg, spara följande i databasen: antalRöster = antalRöster + 1 medelBetyg = medelBetyg + ((nyttBetyg-medelBetyg)/antalRöster) (Hoppas det blir rätt...) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ett bättre sätt är att lagra antalet röster och den sammanlagda "poängen" av alla röster. Sedan räknar man ut medelvärdet när det ska visas (eller lagrar det i databasen och ändrar det när någon röstar)
Med koalas metod kan det efterhand bli ett felaktigt medelvärde eftersom det medelbetyg som används i beräkningen antagligen är avrundat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||