Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lägga till konto i kontoplan

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-21, 12:38 #1
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Hej!
Jag undrar vad som är lämpligast för att om möjligt urskilja olika kostnader/inkomster?

Förutom BAS2000 som jag använder så har jag exempelvis lagt till "2090 bet. med privat kapital", och "5911 Annonsering iEU" (annonsering inom EU). Jag tycker detta fungerar bra och man får också en enklare översikt i redovisningen. När jag köpte mitt bokföringssystem användes "6904 tjänsteförvärv utland" för alla utlandstransaktioner, men det var svårt att enkelt se vad kostnaderna rörde sig om..

Nu undrar jag hur vanligt det är att anpassa stora delar av kontoplanen till verksamheten? Vissa tillägg måste man göra, men om jag vill specifiera ytterligare kan det gå åt h-e då?

/Edit: ändrade formuleringen..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 13:41 #2
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Nu har inte jag något företag som jag sköter men jag tror att det är väldigt vanlig att man anpassar kontoplanen så mycket som möjligt efter sin egen verksamhet. Detta för att få en så bra översikt och enkel översikt av företagets ekonomi.
daniel234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 07:38 #3
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by Storen@Jun 21 2005, 12:38
Hej!
Jag undrar vad som är lämpligast för att om möjligt urskilja olika kostnader/inkomster?

Förutom BAS2000 som jag använder så har jag exempelvis lagt till "2090 bet. med privat kapital", och "5911 Annonsering iEU" (annonsering inom EU). Jag tycker detta fungerar bra och man får också en enklare översikt i redovisningen. När jag köpte mitt bokföringssystem användes "6904 tjänsteförvärv utland" för alla utlandstransaktioner, men det var svårt att enkelt se vad kostnaderna rörde sig om..

Nu undrar jag hur vanligt det är att anpassa stora delar av kontoplanen till verksamheten? Vissa tillägg måste man göra, men om jag vill specifiera ytterligare kan det gå åt h-e då?

/Edit: ändrade formuleringen..
Så länge du håller dig inom rätt klasser för kontona så är det bara att underlätta genom att lägga till egna konton och kanske ibland bara ändra namn på befintliga, just så att det passar ens egen verksamhet. Specifisera inte så mycket bara så att det blir onödigt jobbigt att hantera.

Jag är bara frågande till ditt konto "2090 bet med privat kaptial", det känns inte som om det är på riktigt rätt ställe eller överhuvudtaget fyller en funktion. Har du enskild firma så finns ju redan kontot 2018 för privata insättningar och är det ett AB du har så hamnar det under "klassen" med Aktiekapitalet och det är inte alls rätt. Här finns ju också standardkonton (2393 eller 2893) för just detta med privata betalningar.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 08:09 #4
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by DFT@Jun 22 2005, 06:38

Jag är bara frågande till ditt konto 2090 bet med privat kaptial, det känns inte som om det är på riktigt rätt ställe eller överhuvudtaget fyller en funktion. Har du enskild firma så finns ju redan kontot 2018 för privata insättningar och är det ett AB du har så hamnar det under klassen med Aktiekapitalet och det är inte alls rätt. Här finns ju också standardkonton (2393 eller 2893) för just detta med privata betalningar.
Ja, kontot 2090 är specat till visakortet som jag använder vid köp via nätet. Tanken var att se hur mycket jag använder mitt VISA-kort och 2018 använder jag när vanliga fakturor betalas.

Vad gäller 2018 så undrar jag om detta konto kan krediteras samt debiteras? Eller skall man skapa ett konto för vardera? *blidde lite osäker nu då jag hört annat*

(Har EF, inte AB)
Oläst 2005-06-22, 15:16 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

konto i klassen 2 ökar i debet och minskar i kredit
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 15:41 #6
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Originally posted by Björn@Jun 22 2005, 14:16
konto i klassen 2 ökar i debet och minskar i kredit
Ja, det fungerar så ja.. Och det är ok då om jag förstår ditt inlägg korrekt
Oläst 2005-06-22, 18:12 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

ja givetvis.. om det ökas så ökas det på debetsidan, och om det minskas så minskas det på kreditsidan.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-23, 08:00 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Storen@Jun 22 2005, 08:09
Ja, kontot 2090 är specat till visakortet som jag använder vid köp via nätet. Tanken var att se hur mycket jag använder mitt VISA-kort och 2018 använder jag när vanliga fakturor betalas.
Vad gäller 2018 så undrar jag om detta konto kan krediteras samt debiteras? Eller skall man skapa ett konto för vardera? *blidde lite osäker nu då jag hört annat*
(Har EF, inte AB)

Just 2018 är ett konto som inte ska debiteras. Tar du ut pengar ingen så ska du istället debitera 2013 privata uttag. Just dessa konton som egentligen bara är underkonton till 2010 Eget kapital ska aldrig bokföras på mer än en sida. Detta för att man enkelt ska kunna plocka fram hur mycket pengar du tagit ut ur firman och hur mycket du satt in. Bokför du "båda hållen" på samma konto så får man bara fram nettovärdet.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017