FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej!
Jag undrar vad som är lämpligast för att om möjligt urskilja olika kostnader/inkomster? Förutom BAS2000 som jag använder så har jag exempelvis lagt till "2090 bet. med privat kapital", och "5911 Annonsering iEU" (annonsering inom EU). Jag tycker detta fungerar bra och man får också en enklare översikt i redovisningen. När jag köpte mitt bokföringssystem användes "6904 tjänsteförvärv utland" för alla utlandstransaktioner, men det var svårt att enkelt se vad kostnaderna rörde sig om.. Nu undrar jag hur vanligt det är att anpassa stora delar av kontoplanen till verksamheten? Vissa tillägg måste man göra, men om jag vill specifiera ytterligare kan det gå åt h-e då? /Edit: ändrade formuleringen.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu har inte jag något företag som jag sköter men jag tror att det är väldigt vanlig att man anpassar kontoplanen så mycket som möjligt efter sin egen verksamhet. Detta för att få en så bra översikt och enkel översikt av företagets ekonomi.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag är bara frågande till ditt konto "2090 bet med privat kaptial", det känns inte som om det är på riktigt rätt ställe eller överhuvudtaget fyller en funktion. Har du enskild firma så finns ju redan kontot 2018 för privata insättningar och är det ett AB du har så hamnar det under "klassen" med Aktiekapitalet och det är inte alls rätt. Här finns ju också standardkonton (2393 eller 2893) för just detta med privata betalningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vad gäller 2018 så undrar jag om detta konto kan krediteras samt debiteras? Eller skall man skapa ett konto för vardera? *blidde lite osäker nu då jag hört annat* (Har EF, inte AB) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
konto i klassen 2 ökar i debet och minskar i kredit
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
ja givetvis.. om det ökas så ökas det på debetsidan, och om det minskas så minskas det på kreditsidan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|