Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Enklast möjligaste bokföring?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-03, 05:14 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Frugan har enskild firma just nu som jag sköter, och jag har också dragit igång egen fskatt, men jag kommer inte vara lika aktiv.

Finns det något sätt att på enklast möjliga sätt föra bok över händelser rent ekonomiskt, räcker t.ex. ett excelblad ?
Vi snackar om cirka 1-2 fakturor per månad så det blir väldigt få poster.

Har ingen lust att sköta två bokföringar full ut genom t.ex. spcs. inte heller anlita någon annan, utan på enklaste möjliga (godkända) sätt se till att sifforna finns i pärmen.

Har försökt läsa mig till i olika lagar utan att bli något klokare.

Går detta, eller blir det till att köpa ett bokföringsprogram?
(detta är absolut den mest långsökta och sista utvägen)
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 06:34 #2
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Det går ju göra ett Excel-ark själv. eller man kan ju göra det pappersvägen också, lagligt.

Men jag kör med kXlRedovisning ( www.kentexcel.com/kxlRedovisning.htm ) som är ett Excel ark och det är jag kalasnöjd med. även om det kostar några hundra.

// Erik
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 08:56 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det kostar förmodligen inte mycket att låta någon göra det heller. Då kan du lägga alla papper i en kartong och lämna iväg årsvis...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 09:01 #4
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Jag kör excel för min enskilda firma där jag har extremt lite verksamhet (15-20 verifikat om året) och det funkar utmärkt. Etfersom jag låter revisionsfurman för mitt AB även göra min privata deklaration bifogar jag bara mitt excelblad och de har aldrig klagat.
Excelarket har 5 kolumner.
Beskrivning, Kredit, Kredit moms, Debet, Debet moms.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 11:55 #5
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Det går bra att köra som egomaster säger. Frågan är bara om det inte är ännu enklare att köra det direkt på papper istället. Då slipper du starta dator, öppna filen, skriva in, spara filen.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 16:11 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Decibel@Aug 3 2005, 05:14
Finns det något sätt att på enklast möjliga sätt föra bok över händelser rent ekonomiskt, räcker t.ex. ett excelblad ?
Vi snackar om cirka 1-2 fakturor per månad så det blir väldigt få poster.

Har ingen lust att sköta två bokföringar full ut genom t.ex. spcs. inte heller anlita någon annan, utan på enklaste möjliga (godkända) sätt se till att sifforna finns i pärmen.

Har försökt läsa mig till i olika lagar utan att bli något klokare.

Går detta, eller blir det till att köpa ett bokföringsprogram?
(detta är absolut den mest långsökta och sista utvägen)
Bokföring ska skötas med "svårutplånlig skrift" dvs med bäckpenna på papper, det ska inte gå att ändra posterna om man kör dator. Dvs Excel är uteslutet ur juridiskt perspektiv. Man kan ju alltid chansa och hoppas att det inte blir revision, men om det händer så sitter man rejält fast med skägget i brevlådan så att säga.

1-2 fakturor på 50000-100000 kr vardera eller? Då är ett bokföringsprogram kaffepengar så varför tveka? Jag hade 1-2 fakturor per månad på sammanlagt 100000-150000 + moms. Men jag hade kanske 50 taxi-kvitton med och andra små utlägg samt ett antal leverantörsfakturor varje månad. Jag tyckte det var väldigt smidigt att använda SPCS 1000 för jag kunde när som helst ta framstatistik på ekonomin och Balans och resultaträkningar.

Man kan även skapa en del tjänste-artiklar som man autumatiskt får statistik på. Detta är ett helvete om man ska göra det manuellt.

Jag tycker det är enklare att sköta bokföringen med ett bokföringsprogram än manuellt.

Man får dessutom en hel del goda råd och tips på SPCS hemsida när man har serviceavtal med dem.

Man kan börja med ett enkelt bokföringsprogram för ca 1000-2000 kr för att senare byta upp sig, det var det värt för mig i all fall. SPCS 1000 kostade 5995 + moms och 1995 + moms /år för serviceavtal, då får man mycket för pengarna.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 16:20 #7
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Bokföring ska skötas med "svårutplånlig skrift" dvs med bäckpenna på papper
Och hur svårt är det att skriva med en bläckpenna/kulspetspenna?
Vi pratar 24 fakturor per år. Verkar overkill att behöva införskaffa ett bokföringsprogram för det.
Går fortare med pappersmetoden.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 16:26 #8
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Det jag tänkte med just excel-ark var att det bara är en mall, när en eller två fakturor körs ut (det är samma fakturamottagare på båda, samma varje månad) så fyller man bara i dokumentet och printar, så har man den månaden klar, inte hålla på och editera mallen hela tiden utan in med uppgifter, printa, in i pärmen och sen är det klart.
(Jag gillar att ha ordning, därav mitt val att efter varje faktura se till att det sparas ordentligt).
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-03, 18:54 #9
karlgrens avatar
karlgren karlgren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 52
karlgren karlgren är inte uppkopplad
Medlem
karlgrens avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 52
Laddade hem "Fakturera, bokför och deklarera" från idg för ett tag sedan. En excelbok som har fördelen att lägga in alla uppgifter på en N1 blankett. Ska se om jag hittar den igen, annars kan du bara maila mig.

Jag använder denna samtidigt som jag sparar allt på papperskopior. Kanon med uträkning på N1 blanketten.
karlgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017