FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Frugan har enskild firma just nu som jag sköter, och jag har också dragit igång egen fskatt, men jag kommer inte vara lika aktiv.
Finns det något sätt att på enklast möjliga sätt föra bok över händelser rent ekonomiskt, räcker t.ex. ett excelblad ? Vi snackar om cirka 1-2 fakturor per månad så det blir väldigt få poster. Har ingen lust att sköta två bokföringar full ut genom t.ex. spcs. inte heller anlita någon annan, utan på enklaste möjliga (godkända) sätt se till att sifforna finns i pärmen. Har försökt läsa mig till i olika lagar utan att bli något klokare. Går detta, eller blir det till att köpa ett bokföringsprogram? (detta är absolut den mest långsökta och sista utvägen) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det går ju göra ett Excel-ark själv. eller man kan ju göra det pappersvägen också, lagligt.
Men jag kör med kXlRedovisning ( www.kentexcel.com/kxlRedovisning.htm ) som är ett Excel ark och det är jag kalasnöjd med. även om det kostar några hundra. // Erik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det kostar förmodligen inte mycket att låta någon göra det heller. Då kan du lägga alla papper i en kartong och lämna iväg årsvis...
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag kör excel för min enskilda firma där jag har extremt lite verksamhet (15-20 verifikat om året) och det funkar utmärkt. Etfersom jag låter revisionsfurman för mitt AB även göra min privata deklaration bifogar jag bara mitt excelblad och de har aldrig klagat.
Excelarket har 5 kolumner. Beskrivning, Kredit, Kredit moms, Debet, Debet moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det går bra att köra som egomaster säger. Frågan är bara om det inte är ännu enklare att köra det direkt på papper istället. Då slipper du starta dator, öppna filen, skriva in, spara filen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
1-2 fakturor på 50000-100000 kr vardera eller? Då är ett bokföringsprogram kaffepengar så varför tveka? Jag hade 1-2 fakturor per månad på sammanlagt 100000-150000 + moms. Men jag hade kanske 50 taxi-kvitton med och andra små utlägg samt ett antal leverantörsfakturor varje månad. Jag tyckte det var väldigt smidigt att använda SPCS 1000 för jag kunde när som helst ta framstatistik på ekonomin och Balans och resultaträkningar. Man kan även skapa en del tjänste-artiklar som man autumatiskt får statistik på. Detta är ett helvete om man ska göra det manuellt. Jag tycker det är enklare att sköta bokföringen med ett bokföringsprogram än manuellt. Man får dessutom en hel del goda råd och tips på SPCS hemsida när man har serviceavtal med dem. Man kan börja med ett enkelt bokföringsprogram för ca 1000-2000 kr för att senare byta upp sig, det var det värt för mig i all fall. SPCS 1000 kostade 5995 + moms och 1995 + moms /år för serviceavtal, då får man mycket för pengarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vi pratar 24 fakturor per år. Verkar overkill att behöva införskaffa ett bokföringsprogram för det. Går fortare med pappersmetoden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det jag tänkte med just excel-ark var att det bara är en mall, när en eller två fakturor körs ut (det är samma fakturamottagare på båda, samma varje månad) så fyller man bara i dokumentet och printar, så har man den månaden klar, inte hålla på och editera mallen hela tiden utan in med uppgifter, printa, in i pärmen och sen är det klart.
(Jag gillar att ha ordning, därav mitt val att efter varje faktura se till att det sparas ordentligt). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Laddade hem "Fakturera, bokför och deklarera" från idg för ett tag sedan. En excelbok som har fördelen att lägga in alla uppgifter på en N1 blankett. Ska se om jag hittar den igen, annars kan du bara maila mig.
Jag använder denna samtidigt som jag sparar allt på papperskopior. Kanon med uträkning på N1 blanketten. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|