FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Finns det några nackdelar med att använda multiviews i htaccess för att se till att det går att skriva "rena urls" så att "index" funkar istället för "index.php" och så där?
Det är inga problem för sökmotorer va? Kan vissa browsers ha problem med det? Verkar funka på IE och Firefox så det borde väl inte vara några stora problem i alla fall.. Ps. Raden i htaccess för att aktivera multiviews är denna: Options +MultiViews |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Efter att ha surfat runt en del har jag kommit fram till detta:
Problemet med multiviews är tydligen att google inte kan indexera det. använder man multiviews för att matcha "hej" med "hej.php" så får browsern eller google att innehållet är av annat slag än om man hade accessat filen direkt. Tror den får "addhandler ... " eller nåt sånt medans den borde fått "text/...."-nånting. Har man apache 2.* eller bättre finns det en fix för problemet. Servern jag ligger på har apache 1.3 så jag orkar inte undersöka om det går att fixa på nåt sätt. Då återstår väl mod_rewrite för att få kunna få urls utan filändelser för mig. Dock vete tusan om jag orkar hålla på med det, men om nån har ett bra tips så är jag öppen för det ![]() Annars får jag väl köra med .php som filändelse, kanske lika bra det. Php är väl här för att stanna får man hoppas :unsure: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
det är ju enkelt att modrewritea det?
RewriteRule ^/artiklar/(.*)$ artiklar.php?storyname=$1 http://www.domain.com/artiklar/min-historia-om-grisar ==> artiklar.php?storyname=min-historia-om-grisar vely vely simple. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Okej, kanske är enkelt.. Jag har inte läst nåt om mod_rewrite än direkt.. Fast jag har inga såna där frågetecken och grejs. Antar att man får det om man lägger länkarna i databaser eller nåt. Det jag ville göra var bara att tolka om * till *.php eller *.html om inte * redan hade en filändelse.
Orsaken till att jag ville ha rena urls är dels om man skulle vilja byta filändelse på nån url i framtiden utan att behöva ändra alla länkar, plus att det blir kortare och finare. Problemet med att göra detta är att man tvingas använda nån teknik som kan bli "obsolete" i framtiden alternativt har brister. Alternativet är ju att enbart använda .php i länkarna men då riskerar man att .php blir "obsolete". Bah jag är trött som tusan nu, men det verkar inte som om det finns något som riktigt lättar min paranoia. Helst vill man ju ha något som kan funkar för evigt utan att man ska riskera att man blir tvungen att ändra nåt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
RewriteRule ^/artiklar/(.*) /artiklar/$1.php verkar funka.. Har testat en massa grejer och det känns godtyckligt vad som funkar och inte just nu.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|