FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Printade lite fakturor i lördags, nu när jag kikade på dom började jag fundera lite.
Då det nu är helg, så blev utskriftsdatumet 06-04 , betalningen är 10 dagar netto, men slutkund får ju inte fakturan förr än 06-08 tidigast. Finns det några regler om att räkna med helgdagar ? måste jag öka på eller ändra utskriftsdatumet ? Eller räknas helt enkelt 10 dagar netto från att de mottager fakturan ? Lite förvirrad, detta är inte min avdelning egentligen ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I normalfallet gör det oftast inte så mycket till eller från. Jag tänkte skicka lite påminnelser idag så de kommer fram imorgon, och så ser det ut som vi är lite extra snälla och väntar lite med påminnelser.
Under en normal tiodagars period infaller ju minst en helg. Fakturerar du en fredag får du med två helger. Så länge du inte är petig med exakt när betalningen sker och kan vänta en dag eller två spelar det förmodligen ingen roll.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns inga regler eller lagar som stipulerar detta. Så precis som Jonny skriver handlar det mer om kundservice. Faktureringen är ju en viktig del av hur man upplever ett företag och då kanske i synnerhet hur snabb man är med påminnelser, inkasso osv.
Undantag finns för inkasso där finns fasta regler för hur det hela får hanteras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är ju fortfarande tio dagar. Du lär ju inte skickat fakturan förän kunden fått sin vara. Och då blir det ju ändå 10 dagar, varesig han fått fakturan eller inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Praxis är att fakturan skickas efter utfört arbete, verkställd tjänst eller levererad vara. Helgdagar inträffar alltid under en nettoperiod... Om man bör sätta fakturadatum på en lördag kanske kan uppfattas negativt dock.
Hur ser ni på detta med e-fakturor? Dessa kan ju även komma kunden tillhanda på en Lördag? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Just gällande dessa så har kunden fått tjänsten för lite mer än en vecka sedan, så jag är snarare sen med att skicka fakturor än het på gröten.
Dessa har valt att få fakturorna per post, annars är e-fakturering ett bra alternativ. Gjorde det enkelt för mig och makulerade de jag printade och skrev ut nya imorse istället. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har för mig att man inte har någon rätt som säljare att kräva betalning på 10 dagar. Alltså, du kan ju skriva 10 dagar bäst du vill men du kan inte dra det till inkasso före det gått 30 dagar.
Vet dock inte var man hittar lagrum för detta, kanske inte stämmer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det där har väl mer med räntelagen att göra och gäller om man inte avtalat något annat.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Står det klart och tydligt att det är 10 dagar när de godkänner debitering/avtalet så är det 10 dagar som gäller och sen får man debitera ränta och kostnader.
Det finns en bok om hur man tar betalt och jag tror att det ska finnas en länk i någon annan tråd här på WN till författaren. Jag köpte iallafall boken med lite mallar (inkasso etc) och det var det värt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|