Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföringsfråga rörande försäljning av e-tjänst.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-09, 11:50 #1
mammamia mammamia är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Nykomling

Hej!

Har ingen större koll på det här med att sälja e-tjänster till utlandet. Så jag behöver hjälp.

Mitt företag säljer en liten e-tjänst för Internetanvändare. Våra servrar står i Sverige. Låt oss anta att en användare från Åland (är väl inte med i EU) köper en tjänst av mitt företag. Har jag förstått det hela rätt så ska han inte betala moms då han inte är en ”Eu-medborgare”. Nu betalar alla samma priser oavsett ursprung så det måste väl betyda att jag tjänar mer på ”icke-EU-medbogare”, dvs e-tjänsten ”kostar” mer för ”icke-EU-medbogare”(det är väl ok att göra så).

Nu till min fråga: Hur ska jag bokföra en försäljning av en e-tjänst till ett icke-Eu-land?

Försäljning av tjänst inom Sverige bokförs nu så här(använder mig av SPCS Bokföringsprogram):

1050 (kassa in): 180
3041 (försäljning tjänst 25 % sv): 144
2411 (Utg moms försäljning 25 % sv): 36

Blir det så här för kunden på Åland???:

1050 (kassa in): 180
3045 (försäljning tjänst utanför EU): 180

Är det rätt så?

Sen undrar jag också om den omsättning som sker i Åland-fallet ska in under punkt 22 (omsättning av tjänst till utlandet) i skattedeklarationen (mitt företag drivs i HB-form med månatlig momsredovisning)?

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig…
mammamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 14:53 #2
wmroman wmroman är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
Nykomling

(Jag frånsäger mig allt ansvar för skada som kan uppkomma av beslut som tagits på grundval av nedanstående text. Vill du som läser detta vara säker på att göra rätt ska du kontakta skatteverket)

I princip ser dina bokföringstransar OK ut, men tänk även på nedanstående så du inte får problem med Skatteverket.

E-handel av tjänster (tillhandahållande av webbplatser, programvaror, bilder, databaser....) ska beskattas i köparens hemland, genom sk omvänd skattskyldighet.

Alltså, du ska inte påföra någon moms på fakturan, om du uppger köparens momsregnr samt att du på fakturan specificerar lagrummet för denna momsbefrielse. I det här fallet är det GIF, 3 kap 30a-30g§§

För din del spelar det ingen roll om din "e-handel" sker fysiskt Off-line, t ex leveranser av böcker mm eller om det är online, t ex tillhandahållande av webbplatser. För detta gäller samma regler som för vanlig handel med varor.

Övrigt!

Nya EU-direktiv stipulerar att hänvisning till olika paragrafer i momslagen ska finnas på fakturan vid fakturering utanför EU. Det som ska finnas på en faktura är följande.

Vid export, dvs. fakturering till länder utanför EU hänvisas till ML 1kap 10§
Vid fakturering till andra EU-länder hänvisas till GIF, 3 kap 30a-30g§§

Ett exempel på momsfri fakturering; Ett exempel är dock då bilar säljs vidare (som man inte har fått lyfta moms på då de köpts in). Då ska hänvisning ske till ML 3 kap 24§.
wmroman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 15:15 #3
Nykomling

Nykomling

Okej wmroman, nu får jag ännu mer ångest för mitt företags löpande bokföring m.m. Kanske ska förtydliga att mitt företags e-tjänster endast säljes till privatpersoner.

Men jag har kontaktat skatteverket och de säger att det verkar ok, mitt resonemang dvs. Sen skulle omsättningen till utlandet i skattedeklarationen in under punkt 22 (omsättning av tjänst till utlandet), dock var personen i fråga väldigt osäker...
mammamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 16:03 #4
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by mammamia@Jun 9 2005, 11:50
Låt oss anta att en användare från Åland (är väl inte med i EU) köper en tjänst av mitt företag.
Bara lite kuriosa i sammanhanget. Åland är med i EU. De har dock ett undantag just när det gäller skatter. De är även med i den monetära unionen, vilket ju inte Sverige är. Jag har bott på Åland. Det är ett visst besvär med att köpa från Sverige, inte så många företag som vet det som wmroman beskrev, och i varje fall inte att det gäller Åland. Det finns dock möjlighet för det Åländska företaget att få tillbaka svensk moms i efterhand om ett svenskt företag har krävt ut det, men det är då mycket att fylla i på flera blanketter.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 16:13 #5
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by wmroman@Jun 9 2005, 14:53
(Jag frånsäger mig allt ansvar för skada som kan uppkomma av beslut som tagits på grundval av nedanstående text. Vill du som läser detta vara säker på att göra rätt ska du kontakta skatteverket)
Tyvärr, man kan inte alls vara säker på att göra rätt för att man har fått ett besked från en handläggare på Skatteverket. De står inte för det på något sätt i efterhand. Vid en domstolsprövning betyder det ingenting alls vad någon av handläggarna på Skatteverket har sagt.
För övrigt ska vi aldrig ta det som vi medlemmar av WN skriver som någonting 100% säkerställt. Världen är full av missuppfattningar, så var och en får alltid stå för sina beslut och kan inte skylla på någon dålig rådgivare annat än om man har betalat en juristfirma för att ta ansvar för att det blir korrekt enligt lagen. Inga gratisråd är någonsin bindande.
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 16:38 #6
Nykomling

Nykomling

Citat:
Inga gratisråd är någonsin bindande.
Jodå Bengt, det känner jag till. 55p handelsrätt råkade följa med i examen. Alla kanske inte vet det, så jag brukar skriva en "disclaimer" oavsett sammanhang, så att ingen skickar hat-mail i efterhand.

Löften om gåva är ej heller bindande i praktiken.

Det är sant som Bengt skriver att, man inte kan lita på Skatteverkets utlåtande, de är också människor. Inte ens ett utlåtande från RSV är det, så rättssäkerheten är total (ironi). Sverige blev satt under lupp av EU pga den dåliga rättsäkerheten bl a vad gäller rätten för skattemyndighet att inkräva skattetillägg innan domslut i rättegång och även för skattskyldiges omåttligt höga bevisbörda i skattemål.
wmroman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-09, 19:07 #7
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by wmroman@Jun 9 2005, 16:38
Citat:
Inga gratisråd är någonsin bindande.
Jodå Bengt, det känner jag till. 55p handelsrätt råkade följa med i examen. Alla kanske inte vet det, så jag brukar skriva en "disclaimer" oavsett sammanhang, så att ingen skickar hat-mail i efterhand.

Löften om gåva är ej heller bindande i praktiken.

Det är sant som Bengt skriver att, man inte kan lita på Skatteverkets utlåtande, de är också människor. Inte ens ett utlåtande från RSV är det, så rättssäkerheten är total (ironi). Sverige blev satt under lupp av EU pga den dåliga rättsäkerheten bl a vad gäller rätten för skattemyndighet att inkräva skattetillägg innan domslut i rättegång och även för skattskyldiges omåttligt höga bevisbörda i skattemål.
Vill man vara säker på att ett utlåtande från SKM verkligen håller ska man begära en prövning av saken. Då får man ett skriftligt beslut och det kan sedan inte ändras.

Om man med handläggare på SKM menar de som svarar i telefon om man ringer växelnummret så ger jag inte ett dugg för deras svar. De har inte kompetensen att svara på lite "udda" frågor och ska inte ha det heller. Vill man ha besked i någon specifik fråga som man inte lätt läser sig till själv så gäller det att komma fram till en av de riktiga handläggarna, alltså förbi själv telefonjouren.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017