FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag och en kompis håller på och ska starta upp ett webbhotell och har bra koll på det mesta men just DNS server har ingen av oss hållit på med förut så vi söker nu en bra DNS server som är lätt att administerara och kunna göra sin egen kontrollpanel till, helst i ASP.
Så det bästa är ju om allt ligger i MySQL databas för att lätt kunna administrera detta. men jag vet ej hur DNS serverar fungerar men tipsa gärna om sidor och program om detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
För övrigt, Bind är en DNS-server som är vida använd. Men eftersom du pratar om ASP, så antar jag att ni tänkte köra Windows. Bind ska gå att köra på Windows, även om jag inte skulle göra det. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Powerdns är rätt funktionell också, personligen kör jag både bind och powerdns.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns annars en inbyggd i windows 2003, vad jag minns så var det den ni använde?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är Windows server 2003 vi använder, vi har testat den inbyggda name servern men den gjorde så att vi ej kom åt servern sedan. eftersom ingen av oss siter på LAN med servern utan bara över internet.
Vad jag ville höra var om det fanns något lätt program, för att sedan lära sig detta och självklart så fort vi får veta ett bra program kommer vi läsa på om detta mera. Hur DNS servrar fungerar i teorin vet jag en del om men inte praktist. Men jag ska ta en kolla på dom programmen ni skrivit här ovan, så får vi se vad som händer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej
Installera Linux på en burk och lägg in mysqlserver på den tillsammans med http://mydns.bboy.net/ Då får du en snabb och bra DNS-server, perfekt för webbhotell. Det följer med en kontrollpanel också men den är skriven i php eller pl tror jag. Men inget hindrar dig att skriva en egen i ASP. Det gjorde vi och den fungerar klockrent.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
mydns.bboy.net inkluderar enligt hemsidan inte reverse dns - vilket många vill ha, eller?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det stämmer men för webbhotell behövs inte det för att domänerna ska resolva utåt. Ni sätter förslagsvis upp en till DNS server på ett eget ip , t ex Bind som resolvar era egna servras anrop samt när ni surfar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Med andra ord, reverse är knappast något du måste oroa dig för om du inte tänker köpa bautasubnät och dela ut ip-addresser till dina kunder. Det finns säkert många "bra" dns-servrar med "fina" administrationsgränssnitt. Dock värt att nämna är följande: Välj inte en DNS-server för att den är tillsynes enkel. Du vinner i korta loppet med förlorar i det långa. Du kanske lär dig snabbare, men tänk att få DNS-servrar har ögonen på sig som Bind. Buggar upptäcks och fixas snabbare. Det är lättare att få bra support. Du är inte bunden till en "vendor". Det finns uppsjö av olika konfigverktyg. Bind är vanlig. Välj inte ovanliga prylar om du är "newbie". Eftersom du kör Windows så gäller det också för Windows egna DNS. Du kanske ska inte byta ut den. Allt beror på dina möjligheter att få support. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|