FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej!
Jag använder ASP.Net och VB och har en filupladdare där man kan ladda upp bilder till ett galleri. Hur gör jag för att skala ner bilderna innan de sparas på servern? Jag vet att det går i ASP.Net och det skall nog inte ens vara så svårt. Hittar dock inga bra script om det på nätet. Någon som vet hur man gör eller var man hittar bra info om detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Ok, nu hittade jag något som borde funka.
Dock får jag error: System.Runtime.InteropServices.ExternalException: A generic error occurred in GDI+ Felet inträffar när jag skall spara ner filen. sFilnamn1 är den fullständiga sökvägen till bilden. Dim b As Bitmap b = New Bitmap(sFilnamn1) Dim NewWidth As Integer = b.Width Dim NewHeight As Integer = b.Height NewHeight = NewHeight / 10 NewWidth = NewWidth / 10 Dim Thumbnail As Bitmap = b.GetThumbnailImage(NewWidth, NewHeight, Nothing, IntPtr.Zero) Response.ContentType = "Image/Jpeg" Thumbnail.Save(sFilnamn1, ImageFormat.Jpeg) b.Dispose() Thumbnail.Dispose() Någon som vet vad som är fel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
har inte jobbat med skalning av bilder, men kan det vara ett rättighetsproblem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
"A generic error occurred in GDI+" = 99% risk att det är rättighetsproblem.
Sök även på "System.Drawing.Imaging.EncoderParameters" för att se hur man ändrar codecinställningarna för, i ditt fall, jpg-bilder (du kommer vilja göra detta, tro mig!) =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Ok, hur gör jag för att ändra rättighetsinställningarna då?
Jag kör IIS ASP.Net 2.0 Beta2 på egen dator och alla mappar i applikationen har skriv/läs rättigheter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Du är säker på att rätt användare har behövrighet då? Vanligtvis är det ASPNET användaren som behöver rättigheter, eller om du kör med impersonation så är det ISUER_datornamn, om du tillåter anonym åtkomst dvs.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
..samt att du ska idiotkolla hela sökvägen till bilden så att du inte försöker skriva till fel map (det händer även den bästa hehe)
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|