Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bokföringsprogram

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-07, 20:42 #1
Chavez Chavez är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Nykomling

Hejsan,

Ni som har koll på sådana här saker och säkert använder bokföringsprogram titt som tätt - vad finns det för några lite billigare lösningar på marknaden? Är det SPCS som gäller eller kan man komma undan lite billigare? Skulle vilja ha ett litet enkelt program för att hantera bokföring och fakturering till min kommande enskilda firma. Firman kommer ha väldigt låg omsättning så jag känner inte att det är befogat att köpa någon dyrare lösning. Skulle väl kunna sköta det "för hand" men för att få ordentlig struktur på saker och ting hade jag tänkt att köra "datorbaserat".

Så, någon - vad har vi för bokförings/fakturerings-verktyg som är lite billigare?
Chavez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 21:08 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Supermoderator

Jag kan personligen rekommendera e-Bokföring från Föreningssparbanken. Det kopplas mer eller mindre samman med bankkontohändelser. Kostar 300 kronor i månaden inklusive fakturering/kundreskontra etc.
Oläst 2004-09-07, 21:16 #3
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Per@Sep 7 2004, 21:08
Jag kan personligen rekommendera e-Bokföring från Föreningssparbanken. Det kopplas mer eller mindre samman med bankkontohändelser. Kostar 300 kronor i månaden inklusive fakturering/kundreskontra etc.
Snacka om lock-in av kunder, hur krångligt blir det om du kommer på att du ska byta bank.

Jag rekommenderar fristående program, kör själv SPCS och har fått veta att det är det enda programmet på marknaden som ej går att manipulera i databasen. Det finns andra leverantörer av program där man kan råka begå bokföringsbrott utan att det var meningen, det är påtalat hos dem men de struntar i påpekandena.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 21:26 #4
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Prova söka här på WN. Det är diskuterat tidigare. Kolla på trådar som Johan G har svarat i... :P
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 21:37 #5
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av Per
Snacka om lock-in av kunder, hur krångligt blir det om du kommer på att du ska byta bank.
Integrering är ofta på gott och ont. Fördelen är att man inte behöver tänka så mycket på backup:er av själva bokföringen, man behöver inte vara rädd att missa bankkontohändelser i bokföringen, och man kan nå det hela var och när som helst.

Fast det är klart, skulle vi få för oss att byta bank (har ännu inte haft anledning till det) så skulle vi ju även få göra en export av bokföringsdata och importera i ett annat bokföringsprogram.
Oläst 2004-09-07, 21:37 #6
Nykomling

Nykomling

Anders, förstår mycket väl att detta kan ha diskuterats tidigare. Gjorde dock ett par tre sökningar på ämnet innan jag postade och kunde inte hitta någonting passande så jag är mycket tacksam för länkar om du på rak arm vet någon tråd där det diskuterats.

Citat:
Jag rekommenderar fristående program, kör själv SPCS och har fått veta att det är det enda programmet på marknaden som ej går att manipulera i databasen. Det finns andra leverantörer av program där man kan råka begå bokföringsbrott utan att det var meningen, det är påtalat hos dem men de struntar i påpekandena.
Måste man inte verkligen manipulera databasen för att det skall bli fel då? Eller gör själva programmen fel om man använder deras gränssnitt? I vilka situationer skulle man behöva manipulera databasen?
Oläst 2004-09-07, 21:56 #7
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt
Citat:
Ursprungligen postat av Per

Du menar att Norstedts, Hogia mfl som är de ledande på marknaden skulle inneha fel, varför används de i så fall av så många bokföringsbyråer-revisorer...

Har fö, själv SPCS vilket jag kan säga att spcs är inte utan vissa buggar/fel...
Vilka i sig kan leda till bokförings-/skattebrott därav finns en bransch rekommendation att manuellt kontrollera bokslut deklaration osv...

FSB bokföring är väl inga problem då de bara är att ta sie-fil & byta bank/bokföringsprog.

Olika bokföringsprogram mm
Här
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-07, 23:12 #8
Nykomling

Nykomling

Tackar för den länken, underligt att den tråden inte visade sig när jag sökte.

Hur kommer det sig att det är såpass stor skillnad mellan SPCS som klarar av att fakturera vs. endast bokföringsprogrammet? Vad rekommenderar ni till en liten, liten firma? Jag skulle ju kunna köra endast SPCS bokföring och sedan hantera fakturer via ett webbgränsnitt mot en MySQL-databas eller liknande. Tanken från min sida när jag startade tråden var dock att hitta något program där jag kunde samla "allt".
Oläst 2004-09-08, 00:05 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Chavez@Sep 7 2004, 23:12
Tackar för den länken, underligt att den tråden inte visade sig när jag sökte.

Hur kommer det sig att det är såpass stor skillnad mellan SPCS som klarar av att fakturera vs. endast bokföringsprogrammet? Vad rekommenderar ni till en liten, liten firma? Jag skulle ju kunna köra endast SPCS bokföring och sedan hantera fakturer via ett webbgränsnitt mot en MySQL-databas eller liknande. Tanken från min sida när jag startade tråden var dock att hitta något program där jag kunde samla "allt".
Har för mig att det är bokföring, leverantörsrekontra och kundreskontra= fakturering o fakturajournal, i SPCS Admin 500..

Sök på mer än 30 dagar...

fakturaprog, som funkar med Mysql kolla resp företag, eller koppla ex v, excel.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-08, 05:22 #10
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Vill du ha ett billigt bokföringsprogram skall du gå in på www.unicell.se . Dom har ett som hanterar kund/leverantörsresekontra, fakturering, etc.... Billigt är det med, tror det var 1250: + moms eller något
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017