FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur får man en vanlig frameset att validera i DOCTYPE HTML 4.01 Frameset?
<frameset cols="150,*" frameborder="0" framespacing="0" border="0"> Detta ger varningar på alla attribut, och påstår att de inte finns! Å andra sidan står det på alla html tutorials att frameset ska se ut så här, typ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
HTML-standarden beskrivs på www.w3.org. Här hittar du avdelningen om frames:
http://www.w3.org/TR/html4/present/frames.html Där kan du se att bara följande attribut finns på frameset: rows, cols, onload, onunload, id, class, style, title. Jag använder mig inte av frames själv, så jag vet inte exakt hur man skriver, men jag antar att det är CSS du söker, då det språket används för design. Det finns också beskrivet på www.w3.org. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Man får nog helt enkelt ge upp alla planer på att försöka validera äldre sidor, för så mycket är ändrat att man måste skriva om hela sajten från grunden om det ska passa in i den nya standarden.
Det blir effekten av att all design ska göras med CSS och style-attribut, när det för fem år sedan var standard att koda med border osv som attribut i en hel drös html taggar. Jag ger upp! :) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Läste nånting med det, och de motiverade uteslutandet av attributen ur standarden med att "vad är det för mening med att ha olika frames om man ändå inte visar några linjer mellan dem". Typ. Det är nog bara att strunta i valideringen, och istället nöja sig med att validera alla delsidor.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|