FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hallå!
Har precis varit i kontakt med en kund som inte kan logga in på vår sajt. Detta är ett relativt vanligt fel hos kunder som inte är vana datoranvändare och uppgraderar till Internet Explorer 6.0 som ju spärrar cookies hej-vilt om man inte konfigurerar det. Har via telefon fått henne att ställa in sektretessnivån på tillåt alla cookies, vi ställde också in att åsidosätta automatisk hantering av cookies, och tillåta alla både första- och tredjeparts cookies, samt sessionscookies. Jag har också byggt en liten funktion som skriver en cookie och en sessionsvariabel på en sida, redirectar till en ny, och läser av värdena. Hon får inget värde på cookien. Vi kollade också om det fanns några ikoner vid klockan som tydde på någon brandvägg, men det var bara dom vanliga. Är det någon som har nån idé om vad det kan vara? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Validating
|
De allra vanligaste felen jag själv märkt att folk har på min egen sajt är att de antingen har blockerat cookies eller att de har en felaktigt inställd klocka på datorn.
Det beror ju även på hur du sätter dina cookies vad gäller giltighetstiden på den. Anger du att cookien ska vara giltig i säg en månad och klientens klocka är satt två månader i framtiden så sätts aldrig cookien eftersom webbläsaren upptäckt att cookien redan blivit ogiltig på grund av att giltighetstiden har gått för en månad sedan. Alternativt kan du be personen att köra "Chip's Cookietest". Finns på många sajter, bl a här: http://www.fotosidan.se/cookietest.php Med rätt satta inställningar så ska det bli okej på alla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack SkyNet! Detta löste problemet!
Hon hade fel datum inställt. |
|||