Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

moms vid export av tjänster

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-11, 09:43 #1
Fredrikl Fredrikl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Nykomling

Hej

Har letet runt här i forumet men inte hittat någon information alls om detta vilket jag tycker verkar väldigt underligt då det borde påverka alla som säljer etjänster till 3:e partsländer.

Vi driver en liten spelsite (från sverige) och tänker nu i dagarna börja sälja lite extratjänster. Våra spelare kommer främst från US och UK. Försäljning till UK är ju ur momsperspektiv inget problem då de ingår i EU och därmed skall betala svensk moms på 25%. Försäljningen till US därimot räknas ju som export av tjänst och då gäller US regler för moms (vilket jag iofs tror att de inte har någon rätta mig om jag har fel).

Då alla länder i världen har sina egna regler för vem som skall betala moms vid import och för vilka tjänster och vilken %-sats så kommer administrationen för att hantera detta snabbt äta upp förtjänsten från försäljningen om man inte har hyggligt stora volymer. Ett litet expempel är tex att om norska företag säljer en tjänst till en svensk privatperson så är de momsskyldiga för första kronan. Tex skulle detta kunna hända om en svensk privatperson sätter in en annons i en norsk tidning för en 50 lapp. Då skall tidningen momsregga sig i sverige och betala in moms här. Därimot så betalar den norska privatpersonen själv sin moms om han sätter in en annons i en svensk tidning.

Dessa olika system gör ju att det är i princip omöjligt att sälja något på internet utan att starkt begränsa vem som får köpa eller att begå skattebedrägeri i ett annat land. Detta verkar ju helt vansinnigt så jag antar att det finns en praxis på hur ni brukar lösa detta? Skattemyndigheten verkar lika förvirrade som jag så lite tips på hur ni andra sköter detta skulle uppskattas.

/Fredrik
Fredrikl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-11, 16:39 #2
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Flitig postare

Hej (och välkommen!),

Jag kan inte svara på riktigt allt, men har några kommentarer eftersom jag är/har varit i en liknande situation. Nedanstående info har jag fått från svenska och norska skatteverken och gäller om kunderna är privatpersoner.

Citat:
Försäljningen till US därimot räknas ju som export av tjänst och då gäller US regler för moms (vilket jag iofs tror att de inte har någon rätta mig om jag har fel).
Det är korrekt. Säljer du till länder utanför EU behöver du inte lägga på moms. Till länder inom EU lägger du på svensk moms.

Citat:
Ett litet expempel är tex att om norska företag säljer en tjänst till en svensk privatperson så är de momsskyldiga för första kronan.
Nja, det där stämmer inte med den information jag har fått här (jag bor i Norge nu). Jag behöver endast lägga på moms för norska kunder. Det är först när jag kommer över ett visst, rätt högt, belopp i försäljning till EU som jag måste momsregistrera mig där och lägga på moms. Jag har pratat med flera olika personer på skatteetaten (skatteverket) och alla har sagt samma sak.

Det pratas om att det så småningom kommer att bli så att EU-kunderna ska betala den moms som gäller i deras hemland (istället för den i säljarens hemland), och även om att USA hotar med att börja tvinga oss att lägga på moms när amerikanerna köper från oss. Hoppas verkligen att inget av detta blir verklighet!

~ Helena
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-11, 22:47 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Nu är kunderna privatpersoner, så vi kan ju skippa fallet med VAT-nummer. Men Norge är inte med i EU och därmed ska ingen moms debiteras för Norrmän. Vad som gäller om du säljer från Norge till Sverige beror ju på de norska reglerna.

I USA har vissa stater Sales Tax, men den bör du inte behöva ta ut när du exporterar från Sverige - men kolla med Skatteverket.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-12, 00:10 #4
Nykomling

Nykomling

Tack för era svar. Men jag tror att ni missuppfattat min fråga en aning, jag inser att jag inte skall betala svensk moms på export till länder utanför eu och att det är köparens lands bestämmelser som gäller.
Problemet är att även om våra användare i huvudsak kommer ifrån usa och eu så finns det även personer från, israel, ryssland,brasilien,singapore,australien,sydafrika, kina,japan,canada,mexiko,libanon,indien,nya zeeland osv. En del av dessa länder har 10-tals användare andra bara ett fåtal. Pga det stora antalet olika länder och de små inkomsterna per land vi kan räkna med så är det ju inte adminstrativt lönsamt att ta reda på vad som gäller exakt för varje land och sedan om det krävs, momsregga sig där för en omsättning på kankse ett par 100-lappar. Är därför lösningen att ignorera repektive land bestämmelser för att beloppen är så små (och sedan när de blir större ta reda på detaljerna), blockera alla länder där omsättningen inte kommer komma upp i en lönsam nivå eller kankse tom betala svensk moms på allt (även om det inte är nödvändigt) och sedan i efterhand ändra detta om något annat land vill ha moms?

Jag ser tex att du Helena säljer dina tjänster med paypal. Vad gör du tex om en kund från japan köper något från dig?

/Fredrik
Oläst 2005-05-12, 08:56 #5
Supermoderator

Supermoderator

Eftersom du säljer dina tjänster från Sverige är det svenska regler som gäller. Det finns tre fall att rätta sig efter
1) kunden är svensk och betalar svensk moms
2) kunden är EU-medborgare och betalar svensk moms
3) kunden är icke-EU-medbogare och betalar ingen moms

Kontrollera med Skatteverket om vilka gränser som gäller för att ni ska behöva bry er om exakt från vilket land besökaren kommer och vilka speciella momssatser som gäller i landet och vad det kan innebära i administration. Gränsen är ju BETYDANDE omsättning, vilket också bör innebära att det är lönsamt att fixa till.
Oläst 2005-05-12, 09:32 #6
Flitig postare

Flitig postare

Tack jonny, nu besparade du mig lite skrivande! Det var nästan exakt vad jag tänkte svara.

Jag är i nästan samma situation som du Fredrik (eller var, tills jag flyttade till Norge i aug. 2004). Mina kunder är också spridda över hela världen och enligt Skatteverket är det långt kvar innan jag behöver bry mig om något annat än det som jonny skrev i punkt 1-3 ovan. Skulle jag nånsin komma upp i en sån omsättning har jag nog råd att skaffa nån som sköter sånt här...

Citat:
Jag ser tex att du Helena säljer dina tjänster med paypal. Vad gör du tex om en kund från japan köper något från dig?
PayPal är ett problem eftersom de inte räknas som en återförsäljare och ansvaret för moms alltså ligger på oss säljare.

Eftersom jag mest har kunder utanför EU bedömde jag att jag skulle förlora på att krångla med olika priser på hemsidan, så jag satte helt enkelt samma priser för alla. När jag fick en momspliktig beställning tog jag de pengarna ur "egen ficka", men momssatsen för min verksamhet var bara 6%, så det gick ju an. Hade den varit 25% hade jag kanske fått hitta på en annan lösning.

Här i Norge är min verksamhet helt befriad från moms, så jag slipper tack och lov allt sånt krångel.

Vad det gäller det där med reglerna i olika länder så har jag som sagt fått klartecken från Skatteverket att inte bry mig om det i nuläget. Det är kundernas ansvar att betala in eventuella skatter i sina hemland. Det är ju samma om vi köper en tjänst från t.ex. USA (webbhotell m.m.). Om inte moms är inkluderat måste vi betala in det själva.
Oläst 2005-05-16, 19:53 #7
Nykomling

Nykomling

Tackar för svaren. Då verkar det fungera som jag trodde.

Måste dock säga att ni måste ha haft bra tur när ni snackat med skatteverket. Jag har ringt och talat med dem 10 ggr under 3 dagar och ingen hade en aning om hur det egentligen fungarade i praktiken.
Oläst 2005-05-16, 22:12 #8
Supermoderator

Supermoderator

Det finns någon form av broschyr som du bör kunna få. Jag tror det är dokumentation till någon gratiskurs - inte helt säker. Har bara lånat nämna broschyr av en granne i dåvarande kontorshotellet och det var drygt ett år sedan.
Oläst 2005-05-16, 22:49 #9
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Hmmm, nån skrev om EU-medborgare, icke-EU-medborgare etc men det har väl inte att göra med vilken nationialitet man har. Det har att göra med landet man säljer till!
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-16, 23:19 #10
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Hmmm, nån skrev om EU-medborgare, icke-EU-medborgare etc men det har väl inte att göra med vilken nationialitet man har. Det har att göra med landet man säljer till!
Visst är det så! Men det trodde jag att vi skrev. Det var i alla fall det jag menade. Och som sagt: Bor man själv utanför EU blir reglerna lite annorlunda.

~ Helena
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017