FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Finns det någon internationell lag, om till vilka e-mail adresser man får skicka reklam till?
Får jag lov att skicka ut ett reklam/nyhetsbrevs-e-mail till en person som på ett eller annat vis varit "kund" till mig? Dvs är det samma regler internationellt som gäller i Sverige? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej.
Ja. Det tror jag inte. Borde väl skilja från land till land, men eftersom det inte finns internationella lagar om sånt så borde du väl hamna mellan två stolar på nåt sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
I USA tror jag att CAN-SPAM act gäller. Hur det ser ut där och resten av EU gällande "etablerat kundförhållande" känner jag inte till. Google: "etablerat kundförhållande" + spam + eu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
VIP
|
Allright, jag har läst på lite!
"Lagstiftning kan kringgås, genom att skräpposten skickas från vilket land som helst eller tom från nätverk av kidnappade datorer." (Atea Security) Detta borde innebära att om du har ett "etablerat kundförhållande" med mottagaren så är det okej att du skickar e-post till mottagaren, oavsett i vilket land han eller e-postserven befinner sig. Allt enligt svensk lag. Detta förutsatt att mailets innehåll är relaterat till vad du sålt/säljer till mottagaren. Vad ett "etablerat kundförhållande" är kan vara lite luddigt. Hoppas det var till någon hjälp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Till att börja med är det väl inte spam om det är okej att skicka det till kunden...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|