Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Feedback om det grafiska

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-31, 23:50 #1
Andreas Rönnqvist Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Medlem

Hejsan!

Jag arbetar med en ideell förening och designar deras hemsida. Allting är inte färdigt än och jag har lite förfrågningar angående layout och den rent grafiska delen. Vad tycker ni om "OmegaProject"?

Ni hittar sidan på: http://www.omegaproject.se

Tacksam för all konstruktiv kritik som ni kan ge!
Andreas Rönnqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 16:09 #2
Wallen Wallen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Wallen Wallen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Jag gillar inte designen, ser ut som en nybörjare som älskar dropshadow och onödiga detaljer, inte cleant!
Wallen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 22:02 #3
Jesters avatar
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Jester Jester är inte uppkopplad
Flitig postare
Jesters avatar

Reg.datum: Apr 2004
Har tyvärr bara ett ord för detta:

Design: NEJ!
Concept: NEJ NEJ NEJ!
Intryck: NEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

Jag tycker du kan göra något bättre med din tid. Men det är bara min högst personliga åsikt.
Jester är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-02, 22:05 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davves avatar

Jag delar nog era åsikter, känns 80 tal, så såg min personliga sida ut för 10 år sen..
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 07:45 #5
Medlem

Medlem

Wallen: Är det färgerna, layouten eller något annat som inte ser "cleant" ut? Kom gärna med mer konkreta förslag.

Jester: Förklara som sagt gärna VAD det är som är fel med designen & intrycket, lite svårt att använda sig av kritik som är formulerad sådär... Men till konceptfrågan, varför är det fel på konceptet?

Davve; Du kanske vill säga något lite mer konstruktivt, är det färgschemat som inte är bra?

Tack grabbar, hoppas ni kan tänka er att ge lite mer konstruktiv kritik, även om det svider för mig! :-)
Oläst 2005-02-03, 07:56 #6
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Sidan blir för bred i hög upplösning. Jobbigt att läsa. Själva upplägget är annars okej. Rrätt basic men det fungerar. Designen bör du göra något åt. Gör om den bara för den är verkligen inte snygg. Lila färger för rollspelare? Känns inte som att stämmer in. Är inte rollspel typ fantasy? Kanske inte låter så snyggt men man kan göra det snyggt i bruna färger. OM man får till de. Du kanske kan ta hjälp av någon annan med designen?
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 09:25 #7
it_takes_twos avatar
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
it_takes_two it_takes_two är inte uppkopplad
Nykomling
it_takes_twos avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag skulle vilja säga att detta utförande har brister inom i stort sett samtliga produktionsbitar.
Som desigern är kritiken helt enkelt att utförandet är dåligt. Men alla kan inte vara goda designers, har du som inte är formmässigt skolad det minsta fått uppdraget att idellt skjöta design och utveckling av hemsidan kan du inte göra mer än din kunskap räcker.

Tips är dock att inte använda för mörka färger. Använd gärna vitt till bakgrunden det ger alltid ett renare och mer lättsamt uttryck. Begränsa antalet färger. Hitta ett färgschema på 2-3 färger att jobba med - enklare att hålla ihop intrycket då.
Försök arbeta fram en tydligare struktur. Hela sidan flödar nu fritt och för oss som har högre upplösningar på våra skrärmar blir det väldigt utdraget. Skapa en enkel struktur med kanske 2-3 kolumner som är fasta. Optimera för 800x600 eller den upplösningen din målgrupp använder mest.

Lycka till!
it_takes_two är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 11:13 #8
Davves avatar

Davves avatar

Jag menade att sidan i helhet inte ser bra ut, för bred, färgval, tabellutseende, meny, ja i stort sett allt. Försök med att göra sidan smalare, byt förg, gör menyn som mer passar in så blir det nog bra och loggan, man ser knappt vad det står i den.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 11:37 #9
Medlem

Medlem

It_takes_two: TIll att börja med, tack för den hårda men konstruktiva kritiken! Jag ska se över dina rekommendationer och försöka göra om färgschemat med vitt som bakgrund.

Tack speciellt för tipset angående kolumner och att behålla en fasthet istället, tänkte inte på andra upplösningar än min egen. Lätt hänt att man blir hemmablind som sagt!

Davve: Även en sån liten specifiering som vad du inte gillade gör det enklare för mig att fokusera på vad som behöver göras och förändras för att sidan ska bli bättre. Ska se över loggan också, tack så hemskt mycket för att du tog dig tid och utökade din kritik!

På detta sätt fick jag mycket mer förståelse för er kritik och inspiration till vad jag ska göra för att förbättra sidan!
Oläst 2005-02-03, 13:18 #10
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
1. Hemsk logotyp. Bör göras högupplöst med möjligheten att skala om osv..
2. VÄCK med reklamen.. är det en ideell förening finns det dessutom ingen anledning att ha den där.
3. Problemet med upplösningen, jag sitter för tillfället på en 1920x1200 skärm och det är en hemsk syn (även på 1280x1024 är det en hemsk syn). Sätt en fast bredd på tabellen istället för 100%.

För att återgå till punkt 2, en regel som alla "nybörjare" på WN borde ta åt sig av är att skippa reklamen tills man har besökare, inget stör mig mer än en liten obetydlig site full med (tradedoubler)reklam - "klicka här, klicka där" osv. Inte sagt att din site är obetydlig, men reklamen störde mig direkt.

Visst, ni vill kunna tjäna pengar på ert projekt, men tänk isåfall långsiktigt. Reklamen skrämmer bort besökarna, såvida det inte finns riktigt bra content (vilket det i 99% av fallen inte finns). Det finns ingen enkel väg till att tjäna pengar, era projekt och eventuella investeringar i dem bör alltid göras med blicken i horisonten och inte tanken att tjäna några småslantar på annonser samma dag som siten öppnas.

Jag kan lova er att ni har betydligt bättre förutsättningar att lyckas i branschen om ni vid projektets start vänder ert tankesätt från "vilka annonser ska jag ha" till "hur ska jag få så bra tjänster/content som möjligt".

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017