FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har flera medlemmar som registrerade sig innan man var tvungen att ange korrekt emailadress. Några medlemmar har också emailadresser angivna som inte längre fungerar. Sitter och skissar på en funktion för att dom skall kunna byta e-mail adress.
Någon som har några bra tips? Min tanke är: när man är inloggad, gå till sidan där man byter e-mailadress. fyll i den nya e-mail adressen, och klicka på skicka i databasen change_email läggs följande värden till: Unikt id för detta bytet, användarens ID, användarens nya mailadress, ett fät som säger att den inte är bekräftad. i mailet får man en länk, som tar användaren till en sida, t.ex. url.com/123.asp?id=<Unika ID numret>, där användaren uppmanas att fylla i sitt lösenord och trycka på Bekräfta. Matchar lösenordet den användare med samma ID nummer som användaren med det Unika ID-nummret för mailbytet så updateras användarens mail-adress, och bytet sätts som bekräftat. Några kommentarer eller idéer kring detta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Så du låser kontot tills de ha bekräftat?
Vad händer om en användare skriver in fel e-post adress i så fall? Har själv funderat på något liknande, jobbigt om de registrerar sig och sedan ändrar till en e-post som inte fungerar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Angående fredriks inlägg... borde det inte gå att undvika sådana problem om man kör en påminnelse om bekräftelse av mailadressen bara, jag menar efter det att de fyllt i en felaktig adress men inte bekräftat den.... inte låser det direkt.. utan kanske efter 2-5 inloggningar... det är ju en rimlig tidsrymd för att man ska absolut ha hunnit se att det ska bekräftras. Annars låses kontot tills man skickat epost till admin, eller liknande.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I min lösning ingick inte att kontot skulle låsas. Dock skulle inte e-mail adressen ändras förän den är bekräftad.
DVS om jag ändrar min e-mail adress men inte bekräftar den, så är den inte ändrad i min profil, den ligger dock med i tabellen med e-mail ändringar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|