FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
94 då jag börja använda internet som mest var jag inte äldre än 13 år, med åren så fick jag höra då föräldrarna satt å diskutera med annat folk om hur man ska sitta framför en dator (ergonomi).
Jag har alltid skrattat bort det där, sitta rätt finns det? Sen 96 har jag suttit många många antal timmar framför datorn i snitt per dag. Nu 2005, verkar det som att kroppen sviker än! Enorma problem med armarna, jag kan t.ex. inte ens lägga armbågen på bordet utan att det gör ont! När året är 2010 kommer jag då ens kunna sitta framför en dator? Hmmm, sitt rätt antar jag är veckans tips. Vad det nu innebär ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
www.musarm.org/ergonomics.htm
Kanske något att titta på ![]() Jag tycker om att stå framför datorn. Fast det är på jobbet har jag ett höj och sänkbart bord, så halva dagen står jag ungefär och halva sitter jag. Hemma har jag en träpall. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tycker man sitter i de mest otroliga ställningarna efter några timmar framför datorn....
Kanske dags att räta på ryggen, lägga lite stöd här och stöd där. Men men, efter 10 års industrijobb vid löpande band utan som helst några problem med arbetsskaddor så är det nog ganska lätt att ignorera arbetsmiljön..... Men, kanske dags att ta tag i detta..... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag spenderar enormt många timmar framför datorn, då jag sitter hela skoldagen, och oftast hela eftermiddagen.
Men det som jag tycker är mest effektivt är att helt enkelt sitta jävligt konstigt, och bytta ställning var 15-20'e minut. När jag var mindre (ca. 5-6 år sedan) hade jag en del problem med musarm, men sedan dess har jag inte haft några problem alls (vad jag vet) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
De senaste 5 åren har jag nog suttit 10 timmar om dan i snitt och har faktiskt aldrig kännt av så mycket, men så byter jag ställning ganska ofta också. Har även tangentbordet nån halvmeter in på bordet, så att armbågarna okcså får plats, tycker det är bekvämt. Har även fått för mig att det är skonsammare på nåt sätt. Armstöd på stolen i höjd med bordet är inte heller så dumt...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Bejjan, du är ung än, det kommer komma med tiden.
Baltiz, det är genom det sättet jag fått mina problem. Jag kan knappt svara på detta inlägg utan att få ont. Tragiskt faktiskt. Jag som inte klarar mig utan datorn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men rörligheten kan du endast få tillbaka genom att: 1. Köpa en ergonomisk stol, skrivbord, musmatta 2a. Slita dig ifrån datorn ibland och ut och röra på dig 2b. Göra lite övningar (finns att få hos sjuk gymnast) Har själv musarm, fick det när jag gick i gymnasiet och gick till skolsyster som skrev ut medicin o sa till läraren att vi skulle ta rasterna lite oftare :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||