FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej, nu när jag varit iväg ett tag så hade givetvis datorn lockat till sig en del nya filer samt att systemet blev väldigt ostabilt så då bestämde jag mig för en formatering av C:\ där OS'et låg samt en ny kopia av win xp på den.. allt gick som det skulle förutom att enheten W:\ som jag använder till webbservern strular ganska hårt nu.. Jag hade valt på något sätt att låsa filerna till ett och samma användarnamn?! Någon sorts Windows Kryptering av filer.. Nu ser jag filerna men kan inte läsa / skriva dem..
Min fråga: Har jag fått den djupt eller finns det någon lösning? ![]() :blink: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Ligger det på en NTFS-partition?
Isf, kan du: Högerklicka på enheten (W:\) => Properties => Security => Advanced => Permissions => Add => Advanced => Find Now => Lägg till Administratör, användaren du vill använda, SYSTEM och andra eventuella användare du vill ska ha tillgång till enheten. Högerklicka på enheten (W:\) => Properties => Security => Ändra rättigheter på de olika användarna. Så dom du vil ha det! ;) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ok. problemet är att det bara är en mapp som är krypterad till fd. användarkontot.. hur jag än gör så får jag inte det o funka..
* markerade bort krypteringen (inget vidare) * när jag ska lägga till användare så kräver den behörigheten från mitt tidigare konto vilket försvann när jag installerade om operativsystemet..? ![]() --- ![]() edit: ja det är ntfs och W:\ är partionerad inom C:\ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
När du försöker att öppna biblioteket, vad säger han? Svenskans motsvarighet till "Access is denied"?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
edit: i notepad " Filen kunde inte öppnas " |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
![]() Går inte o söka efter användare och inte plocka bort heller via det här admin kontot som skapade vid nya installationen.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Hmm... Det ska gå. Jag har nämnligen också varit klantig att ta bort alla användare (och ägaren) från en hel partition på ~200 GB.
Jag lyckades iaf att lägga till vilka användare som skulle ha tillgång till partitionen + bestämma ägare. Partitioners och biblioteks rättigheter hanteras likadant i Windows NTFS-partitioner så detta problem bör lösas på samma sätt. Har inget generellt tips till dig just nu, då jag inte lyckas framkalla samma problem som du har här. Jag krypterade en mapp, la in en massa filer, tog bort användare och ägare, men har sedan inga problem med att bestämma ägare och sedan öppna/ändra i filerna. Lek runt! :) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tack uppskattar din hjälp! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
- Problemet är fortfarande inte löst :P
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan nog glömma att lösa det på något smidigt sätt, när du formaterade om försvann alla privata nycklar som används vid krypteringen. Dom skulle du ha exporterad innan och importerad. Sedan har jag för mig att det bara är 64-128Bitars kryptering så om det är värt mycket pengar så går det knäcka skiten.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|