FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Fråga 1. Undrar hur man ska redovisa affiliate inkomster som jag fick in förra året då jag inte hade företag?
Fråga 2. Hur ska man redovisa affiliate inkomster (i deklarationen för mitt företag) som kommer som en klumpsumma från tex. Commission Junction? Det finns ju inga specifikationer alls förrutom checken som skickats från CJ. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nu är jag ingen skatteexpert, men det här har fungerat för mig:
Fråga 1: Skriv beloppet i ruta 19 på Inkomstdeklaration 1 ("Inkomster t.ex. hobby, som du själv ska betala egenavgifter för") och sedan skriver du några rader om det under Övriga upplysningar, det räcker med "Tjänade 17 kr på reklam på min hemsida, pengarna betalades av Commision Junction, USA" (eventuellt kan du ha med deras adress också, men det ska knappast behövas). Fråga 2: Till bokföringen har du antagligen skrivit en egen bokföringsorder. I deklarationen redovisar du den som, tja.. en vanlig intäkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
hmm, det är ju betydligt mer än 17 kr det handlar om. Rullade på vädligt bra i slutet av året så det var ju därför jag startade företaget i Januari. Ska jag ta i det i företaget på nåt sätt eller hur ska jag göra?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
1) Ta pengarna du tjänade förra året rakt ner i egen ficka och säg inget till skattemyndigheten. 2) Ta in pengarna i firman som en inkomst under detta år. Det finns ju ingen spec så ingen kan ju kolla exakt när du fick pengarna. 2:an kan ju se lite mysko ut om du i januari tjänar lika mycket som resten av 2005... ska du vara laglig lär du bita i det sura äpplet och ta upp det i din privata deklaration. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Och hur ska jag redovisa det då? Som en klumpsumma eller? Vilka skatter blir det osv?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
klumpsumma "reklamintäckter" med 25% moms blir väl bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
ok! eftersom det är inkomster från USA så är det ju ingen moms på de pengarna. Jag får väl kontakta skattemyndigheten så att jag gör rätt.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|