FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har börjat med förskottbetalning för nya kunder som beställer från min sida. Nu har jag fått en beställning som inte är betald och efter en påminnelse via mail har fortfarande inget hänt. Eftersom betalningsvillkoret är förskottsbetalning har jag inte skickat något.
Nu är frågan, kan jag kräva betalning? Personen har skickat in en beställning och accepterat avtalet (som säger förskottsbetalning), men inte betalat ännu. Nu rör det sig inte om några stora pengar, men det är ju alltid kul att får ännu en försäljning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Som jag kan se det så tjänar du inget på att tvinga kunden att slutföra köpet. Vi har också haft några kunder som lagt en beställning, men sedan inte betalat. Vi har mailat dem men det har iaf inte kommit in någon betalning. Sedan annulerar vi helt enkelt ordern och ändrar lagerstatus så att artiklarna blir beställningsbara igen.
Visst, vi förlorar ett köp, men om du tvingar kunden att slutföra köpet lär han ju inte komma tillbaka. Om det rör sig om skräddarsydda (o liknande) varor blir dock läget ett annat. Sedan har väl kunden rätt att ångra sig enligt distansavtalslagen, så om du tvingar han att slutföra köpet kanske du får tillbaka varorna ändå... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Diskuterade precis detta på telefon med en kollega.
Vi kommer också införa förskottsbetalning (och givetvis andra betalningsalternativ också) sen vi har blivit blåsta på en räkning. (nämnt i annan tråd). Det enklaste som jag ser det, är att inte skapa en riktig faktura i faktureringsprogrammet (SPCS). Om någon beställer men inte betalar så blir det bara oordning med löpnummer etc. Vi skapar istället en faktura i Word där fakturanr blir ordernr. Det gör det också lätt att se vad betalningarna rör. När kund har betalat en beställning, så skapar vi en riktig faktura i SPCS som vi bifogar i paketet med anteckning om att den är "betald via bankgiro (datum)". Det finns vi vara det absolut enklaste. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|