Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Att värdera 100000 domäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-15, 15:32 #1
Sedos avatar
Sedo Sedo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2004
Medlem
Sedos avatar

Som vi alla kunde läsa såldes företaget Ultimatesearch.com till Marchex för 164,2 miljoner USD för ett tag sedan.
Detta pris byggde på företagets domänportfölj som var på 100.000 domäner.
Dessa bestod till stor del av föredetta använda domäner (t.ex. hardware-update.com, som användes av win2000 för uppdateringar)
och generiska enordsdomäner.

Problemet består dock, hur värderar man 100.000 domäner snabbt?
När någon köper domäner enbart för trafik används oftast
en formel som liknar den som visas nedan. Den användes också i fallet med Marchex.

Reseller formula (bygger på Parkingresultat):
Besök per månad
* CTR (click through rate)
* $ / klick
* 12 (årligt resultat)
* 3-5 år framåt (i fallet med marchex användes 10 år här, extremt ovanligt)

Denna formel är ganska praktisk om man snabbt vill bygga sig en uppfattning om hur mycket en hel portfölj är värd.
I fall där man köper enbart på grund av trafik fungerar den också bra.
Sedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-15, 16:34 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

Matematikern inom mig kan inte låta bli att undra varför formeln är onödigt komplicerad...

Värde = Nuvarande intäkter per år * år.

besök*ctr*$ per klick*12 blir ju alltid en årsintäkt...

Knappast något revolutionerande i den formeln... Är väl ett ganska vanligt sätt att värdera något på. dvs, prognististerade (sic?) intäkter för ett antal år frammåt.

Förenklat.
Om jag köper något som genererar 10 kronor per år och jag är nöjd om jag får tillbaka mina pengar inom 3 år så är värdet 10*3 = 30 kronor...

Så exakt vad vill du säga?
Att man värderar domänportföljer enligt en enkel schablonmetod som helt skiter i vad enskilda namn kan vara värda? -ja det har du sagt.
Att i just det exempel du nämner har man räknat med att räkna hem inköpet efter 10 år om intäkterna ligger kvar på samma nivå som nu? -ja det verkar ju lite riskabelt om man helt skiter i värdet på enskilda domäner.
Den som skrev formeln gillade inte matte i skolan? - ja det har du också visat.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-15, 16:54 #3
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Jag undrar om de inte är inräknat en viss förbättringspotential också.

Hur landningssidan är utformad och vilken PPC-partner man har är ju väldigt avgörande i dessa volymer.

Just Ctr behöver ju nödvändigtvis inte bara bero på domännamnet. Utan mer på hur väl man lyckas hitta partnern som är villig att betala för just denna trafik, och sedan exponera partnern för "rätt" besökare.

Som jag ser det finns det väldigt bra system på marknaden idag och även totalt usla.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-15, 17:28 #4
Sedos avatar
Medlem

Medlem
Sedos avatar

Mycket riktigt egomaster kan man förenkla formeln till detta.
Dock hade en sådan grov förenkling inte gett hela bilden.

Då det finns många alternativ på hur man kan generera pengar genom sin hemsida är en förklaring nödvändig.
Intäkter kan basera sig på ett affiliateprogram som genererar pengar beroende på hur mycket pengar användarna spenderar, man kan få betalningar per besökare och inte per klick osv.

Som vi ser finns olika sätt och därför är det nödvändigt att förklara hur formeln ser ut.
Sedo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-15, 17:43 #5
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by Sedo@Mar 15 2005, 17:28
Det finns många alternativ på hur man kan generera pengar genom sin hemsida.
Intäckter kan basera sig på ett affiliateprogram som genererar pengar beroende på hur mycket pengar användarna spenderar, man kan få betalningar per besökare och inte per klick osv.
Allt brukar ändå resultera i samma sak, impression, klick eller % spelar ingen roll summan blir att det skall löna sig för båda parterna när man tittar på så lång sikt som i dessa kalkyler.

Så avgörande anser jag är att kunna knyta till sig rätt partners.

Sedo har ju lagt mycket energi på detta, andra ligger steget efter och vissa är som sagt usla.

Just Marchex tror väl på sin egen produkt så mycket så dom valde att köpa dessa domäner, men Ctr var ju underlag från en annan aktör. Dessutom slipper man ju en mellan-hand om man gör som Marchex.

Thomas
Oläst 2005-03-15, 17:59 #6
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Ja, vad skulle sedo tex ge för den där listan med 1500 svenska modemkapar-spam-domäner?
Rätt mycket va? Kan tänka mig att ni sitter och svär rätt rejält över att ni inte kom på den idéen först..
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-15, 18:05 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av Sedo
Det finns många alternativ på hur man kan generera pengar genom sin hemsida.
Intäckter kan basera sig på ett affiliateprogram som genererar pengar beroende på hur mycket pengar användarna spenderar, man kan få betalningar per besökare och inte per klick osv.
Allt brukar ändå resultera i samma sak, impression, klick eller % spelar ingen roll summan blir att det skall löna sig för båda parterna när man tittar på så lång sikt som i dessa kalkyler.
Nja, formeln är ju ointressant egentligen. Det finns inga alternativa sätt att tolka den.

Formeln säger: "Företaget är värt dagens intäkter multiplicerat med ett visst antal år".

Detta är en vanlig metod när det är omöjligt att värdera en produkt/företag. T.ex. konsultbolag - hur mycket är kunskap värt? Hur mycket är kunder värt?

För att komma fram till ett pris tar man ju då en värdering som båda parter kan acceptera.

Ett exempel:
Adam vill köpa Företaget från Bengt.
Företaget har löpande intäkter i form av klick på 1000 kr per år.
Adam och Bengt kommer överrens om att värdet på företaget är intäkterna under fem år, således 5000 kr.
vad betyder det?
Jo: Adam vill på fem år (om inget ändras i företagets verksamhet) få tillbaka sina satsade pengar efter 5 år. Bengt tycker att fem års intäkter nu är bättre än att vänta och se.

Antalet år man använder hänger på branchpraxis. hur man justerar "antalet år" beror ju självklart på ev. andra värden man ser.

Men Tomas (och min) slutsats känns som det enda rimliga. I fallet med massor av domäner är den enda rimliga värderingen baserad på intäkter per år och det oavsett om intäkterna är baserad på CTR eller bingolottoförsäljning.
Oläst 2005-03-15, 18:42 #8
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by eg0master@Mar 15 2005, 18:05
... hur man justerar "antalet år" beror ju självklart på ev. andra värden man ser.
Exakt, och det kan göra att det flukterar betydligt från köpare till köpare. "Vad kan jag göra med dessa resurserna". Få köper nåt med planen att inte förbättra.

Thomas
Oläst 2005-03-15, 20:46 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
... hur man justerar "antalet år" beror ju självklart på ev. andra värden man ser.
Exakt, och det kan göra att det flukterar betydligt från köpare till köpare. "Vad kan jag göra med dessa resurserna". Få köper nåt med planen att inte förbättra.
Exakt, samtidigt som "fem års intäkter nu är bättre än fem års intäkter utspritt på fem år".
Oläst 2005-03-15, 21:20 #10
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Borde inte en värdering vara baserad på resultatet per år och inte omsättningen per år.

Omsättningen är väl totalt irrelevant om domänavgifterna överstiger den (icke troligt men ändå).

En vettigare kalkyl hade varit:

(Intäkter - kostnader) * 3-5 år.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017