Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ännu en politiker som glömmer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-17, 05:01 #1
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

vem som betalar hans lön. Nu är det vår egen Thomas Bodström som snackar om nya lagförslaget som med största sannolikhet kommer införas. Men på slutet säger Thomas följande;

"- Jag hoppas också att branschen gör det möjligt att ladda ner en låt för tio spänn. Då slipper man köpa ett dyrt album i skivbutiken, säger Thomas Bodström. " - DN

Hade jag sysslat med försäljning av CD-skivor hade jag ringt direkt till karln´s sekreterare för att ta upp en diskussion vem det är som betalar hans överbetalda lön.

Politiker bör hålla sig neutral. Särskilt om man är minister.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 07:05 #2
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Flitig postare

Folket betalar hans lön, inte skivbolag eller filmindustrin.

Med tanke på att det verkar vara en otroligt övertygande majoritet som inte tycker att det skall vara olagligt att ladda ner och dela musik så är det väl bara bra om Bodstöm tar ställning för folket som har skall vara en representant för.
Betydligt bättre än att lyssna på rabiata lobbyister eller de få procent som inte kan skilja på begreppen intellektuell egendom och materiell egendom och tycker att fok måste anpassa sig till marknaden istället för tvärt om.

Att det inte finns vettiga alternativ till P2P gör ju att det blir väldigt svårt att stifta lagar som är i strid med folkets vilja.
Om skivindustrin hade provat olika metoder och de verkligen var i kris är det klart att något måste göras för att se till att det finns finanser till ett kulturliv.

Men innan det är dags att höja skatten för att kunna stödja artister så är det som på många andra områden en väg att först försöka få bolagen att självsanera.
Jag förmodar att det är det han vill uppmuntra till.
Samt förstås att han inte gärnar förlorar mer röster på att bli sedd som en av nöjesindustrins lakejer iställer för folkets representant.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 08:05 #3
Flitig postare

Flitig postare

Måste säga att efter att ha läst Bodströms uttalanden i AB denna morgon kan jag inte säga att han framsår som en representant för Svenska folket:
Citat:
-Man ska inte underskatta människors inställning till lagen. De allra flesta vill inte vara kriminella. Nu råder vi bot på otydligheten i lagstiftningen så att vanliga människor vet vad som gäller, säger Thomas Bodström till DN.
Om det skall förmodas att det är en demokrati vi lever i skulle det snarare vara gällande att lagen inte skall underskatta folkets inställning.
Boström borde istället råda bot på att han inte vet vad som gäller och vad de som get honom mandat tycker i frågan.

Om folk skulle vilja ha en lag om att det skulle vara lagligt att tex stjäla materiell egendom eller inte ha några skatter alls skulle det i en demokrati vara lagligt berättigat.
Som tur är vill svenskar inte ha sådana lagar, men att de inte tycker det skall vara olagligt att ladda ner musik framstår som väldigt tydligt.

Typiskt tecken på att demokrati är något helt annat än vad våra politiker sysslar med.
Oläst 2005-03-17, 08:57 #4
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: May 2003
VIP

Citat:
Originally posted by blixtsystems@Mar 17 2005, 08:05
Med tanke på att det verkar vara en otroligt övertygande majoritet som inte tycker att det skall vara olagligt att ladda ner och dela musik så är det väl bara bra om Bodstöm tar ställning för folket som har skall vara en representant för.
Jag är övertygad om att en majoritet av svenska folket vill ha en lag som gör det möjligt för upphovsrättsmän att ta betalt för sina verk, även på Internet. Att det skulle vara lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material ifrån Internet är ju inte särskilt rimligt?

Visst förstår jag att folk gör det, men då får man väl acceptera risken det innebär. Att legalisera verksamheten blir ju som ett slags godkännande. Fram tills idag så är det väl ingen som tyckt att det dom gjort är helt schysst mot alla parter? Det har ju alltid varit diskutabelt, lagen har bara inte hängt med.

Man kan inte dra slutsatser ifrån luddiga polls på Internet (har nog inte ens sett någon seriös sådan?). Finns det några undersökningar i detta från ett seriöst statistiskt institut som har använt sig av ett riktigt urval?

Utan upphovsrätten så är det väl bara för mig att öppna en egen webbshop då och börja ta betalt för andras grejer. Gärna för mig
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 09:38 #5
Flitig postare

Flitig postare

Att det skall vara möjligt att ta betalt är en helt annan fråga än om det skall vara lagligt att ladda ner en låt att lyssna på för att lyssna på om man gillar den.

Alla vill att artister skall få betalt.
En del är för snåla att betala, men de flesta vill kunna betala ett rimligt pris om de hör en låt de gillar.
Men om det har för begränsade spellistor på radio och bolagen inte ger en möjlighet att lyssna så laddar man ner med gott samvete.
De som laddar ner mest köper också mest enligt forskning från Forrester.

APB's egna enketersäger att 60% svarar ja på frågan " Tycker du att det är okej att...
kopiera datorspel och ge eller sälja till någon man känner?"
Den skulle tom jag svarat nej på.
Det skulle göra mig förbannad om någon sålde min musik utan att ge mig del av pengarna.
SVD, AB, DN och SVT har haft enketer med olika frågeställningar, alla runt 97-98% för att det är ok att ladda ner film och musik.
Självklart snevridet pga av det rimligen är fler nätanvändare som kan tänkas vara för det.
Men trots all ett väldigt tydligt utslag, och det rör sig ofta kring 60000 röster i de omröstningarna.
Jag kan slå vad om att den nya lagen hade inte klarat sig om det var folkomröstning, det är ett som är säkert.

Och Bodström säger att "Med den nya lagen vill vi bekämpa dem som tjänar grova pengar på att sprida upphovsrättskyddat material".
Förklara för mig vad den nya lagen gör för skillnad för de som påstås "tjäna grova pengar" på pirat kopiering. Att sprida är ju redan olagligt.

Och vem som betalar för piratkopior i Sverige eller tjänar grova pengar undrar jag.
Alla jag vet som laddar ner betalar inte ett öre till några pirater.
De som tjänar grova pengar måste väl vara Telia förmodar jag.
Det är klart att de kommer tjäna mindre om det är olagligt att ladda ner film och musik.
Oläst 2005-03-17, 16:42 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Ah, upphovsrätt och pengar. Vilket underbart ämne! Alla vet att man ska betala någon form av licenspengar för den musik och film man har. Nu är det så här att CD-skivor och videoband har en inbakad licenspeng som musik- och filmindustrin propsat på med anledning av vad de kallar för den stora piratkopieringen. Då är det ju faktiskt så att så länge jag bränner mina hemtankade mp3or på CD-skivor jag köper i Sverige så har jag ju faktiskt betalat licens för att just bränna musik på skiva. Hur kan det då vara olagligt?

OBS. Det är inte en seriös fråga utan skall ses som ett exempel på hur den ofantligt rika musik- och filmindustrin faktiskt ser till att man betalar för samma sak flera gånger vilket är horribelt och felaktigt.

EDIT: Stavfel
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 18:37 #7
VIP

VIP

Citat:
Originally posted by blixtsystems@Mar 17 2005, 10:38
APB's egna enketersäger att 60% svarar ja på frågan " Tycker du att det är okej att...
kopiera datorspel och ge eller sälja till någon man känner?"
Den skulle tom jag svarat nej på.
Det skulle göra mig förbannad om någon sålde min musik utan att ge mig del av pengarna.
SVD, AB, DN och SVT har haft enketer med olika frågeställningar, alla runt 97-98% för att det är ok att ladda ner film och musik.
Självklart snevridet pga av det rimligen är fler nätanvändare som kan tänkas vara för det.
Men trots all ett väldigt tydligt utslag, och det rör sig ofta kring 60000 röster i de omröstningarna.
Statistiskt sett ser jag inte hur man kan dra några slutsatser alls av det. Internetenkäter är vanligtvis helt värdelösa ur en statistisk synvinkel då man har noll koll på urvalet och bortfall mm. Det höga svarsantalet tyder bara på att folk som piratkopierar mycket sprider länkar till dessa undersökningar i syfte att förvanska resultatet. De kanske till och med fuskar med olika metoder, vilket ofta inte är så svårt på internet. Se bara på "undersökningen" innan debatt tidigare i veckan. Det var ju rent löjligt. 99% av de som svarade lär ha kommit direkt ifrån piratsidor och liknande. Frågor ställda av Aftonbladet m.fl är ju dessutom för det mesta väldigt missvisande. Den inför debatt kunde man ju tolka som att allt man laddade ner skulle bli olagligt, inte bara upphovsrättsskyddat material, vem vill det?

Det går inte att dra större statistiska slutsatser ur dessa undersökningar än i en undersökning kring hur många som är under 5 år gamla i Sverige och bara fråga dagisbarn och sen säga att majoriteten av svenska folket är under 5 år. Eller varför inte ha en undersökningen om vilket parti svenska folket som helhet vill ska vinna valet 2006 på Muf.se
Johan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 18:55 #8
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by blixtsystems@Mar 17 2005, 08:05
Folket betalar hans lön, inte skivbolag eller filmindustrin.

Betydligt bättre än att lyssna på rabiata lobbyister eller de få procent som inte kan skilja på begreppen intellektuell egendom och materiell egendom och tycker att fok måste anpassa sig till marknaden istället för tvärt om.

Att det inte finns vettiga alternativ till P2P gör ju att det blir väldigt svårt att stifta lagar som är i strid med folkets vilja.
Om skivindustrin hade provat olika metoder och de verkligen var i kris är det klart att något måste göras för att se till att det finns finanser till ett kulturliv.

Men innan det är dags att höja skatten för att kunna stödja artister så är det som på många andra områden en väg att först försöka få bolagen att självsanera.
Jag förmodar att det är det han vill uppmuntra till.
Samt förstås att han inte gärnar förlorar mer röster på att bli sedd som en av nöjesindustrins lakejer iställer för folkets representant.
Privata sektorn betalar hans lön, där CDbutiker m.fl. ingår.
Oläst 2005-03-17, 18:58 #9
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
Att politiker är överbetalda är så jävla mycket skitsnack så det inte finns. Det känns som den här frågan om: Hur kommer det säg att de som inte kan ordna sin egen ekonomi alltid har svaret på sveriges?

En familj där båda föräldrar är arbetslösa och har trebarn får bidrag i form av
* Barnbidrag
* A-kassa
* Bostadsbidrag
* Flerbarnstillägg
och mycket fler, ändå finns det folk som säger/tycker att det är till politikernas löner som skattepengarna går? Skärp er för fan!
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-17, 19:16 #10
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Programmer, jag förstår inte riktigt din poäng.

Sveriges ekonomi bygger på att den privata sektorn ska dra in pengar så man kan försörja den offentliga sektorn. Så har det nästan alltid varit.

Privata sektorn består av egna företagare, det består utav en stor del av alla medlemmar på WN. När en webmaster här drar in 1000 kronor och skattar på sin inkomst så åker en stor del av denna inkomst för staten direkt till offentliga sektorn.

Barnbidrag får alla familjer, din jämförelse med de andra bidragen är helt orelevant.
Flerbarnstillägg införde man om jag inte har helt fel för att man ville uppmuntra svenskar att skaffa fler barn. Många delar i Sverige föds det förfå barn. Varför det var så berodde på att svenskarna sa att det inte fanns ekonomi för det. Därför kom flerbarnstillägget.

LO gick ut i veckan och sa att Socialdemokraternas siffror på arbetslösheten är inget annat än en lögn. Arbetslösheten ligger omkring ca 25% enligt LO. Man menar att Socialdemokraterna gömmer många arbetslösa i form utav utbildningar och dylikt.

När du, jag och alla andra här som är 18 år röstar 2006 så väljer vi de politiker vi anförtror oss mest till. Många av oss delar samma åsikter. Vi tycker att politikerna ska göra vad som är bäst för Sverige. Hur man sen definierar vad som är bäst för Sverige är en annan femma.

Men det finns några grundläggande saker som att det ska finnas jobb (då försvinner de som ansöker a-kassa, dock kommer det alltid finnas arbetslösa men den är förhög nu).

Jag liksom många andra svenskar anser inte att Socialdemokraterna har klarat det man lovat. Arbetslösheten är på tok förstor. Staten lånar 90 miljarder kronor för att klara budgeten 2005 & 2006. 90 miljarder, det är inte ens vad de svenska bankerna gjorde i vinst. Det är stora summor pengar.

Så när en politiker som dessutom är minister går ut och säger att han hoppas på att musikbranschen kommer göra det möjligt att ladda ner musik från nätet för en billigare peng. Då finns det en stor bransch inom den privata sektorn som kommer få ta stryk för detta. Varje butik som säljer CD skivor kommer garanterat förlora stora summor pengar, många kommer gå i konkurs, många kommer behöva skära ner på personalen.

Om jag själv hade haft en cdbutik, hade jag inte funnit det acceptabelt att jag som betalar ministern´s lön ska få ett sådant citat i ansiktet på mig.
Man ska komma ihåg vem det är som betalar ens mat på bordet, taket över huvudet m.m. Det verkar vår kära minister har glömt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017