FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Tjena
Jag driver www.garaget.org och de banners som är av intresse är de på 160x50 pixlar i den vänstra marginalen som syns på alla sidor över hela sajten. Sajten har runt 5000 unika om dagen (uppskattning baserad på flera olika räknaren). Räknaren som finns i rutan statistik som visar dagens och gårdagens besökare baseras på IP och en timeout på 30 minuter innan en ip-adress kan räknas igen som ny besökare. Den brukar hamna lite över 8000 / dygn. Nu till min fråga, om ni ska gissa realistiskt, hur många klick bör t.ex. den översta 160x50 (one-click.se) få per dygn? Dra gärna lite kvalificerade slutsatser och gissningar så ska jag sen redovisa det faktiskta antalet klicks (som jag dock endast kan basera på ett medel över två dygn än så länge) MVH Christian |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
din statistik är rejält missvisande. spenderar man 4 timmar på sidan per dag så blir en person 8 unika besökare -- elr har jag missförstått det hela?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Edit: och den här räknaren tolkar jag inte som unika besökare. Därför angav jag ungefär 5000 unika eftersom jag vet att många besöker sajten fler än en gång varje dag. ~5000 baseras på bland annat webalizer, nedstat (som är inbakad i 30 minuters idle räknaren) och extreme tracking som står själv utan wrap-kod, vilka alla visar över 5000 ska väl också påpekas. (min visar ca 8200, nedstat, ca 7000, extreme tracking ca 7000 också och webalizer lite varierande mellan 6-7500, men jag litar inte riktigt på det eftersom jag inte fått till konfigen ordentligt pga några andra konstigheter (jag har tydligen fler unika besökare än besökare)). Nedstat är inbakad i egen kod pga av att den annars visar åt h-vette fel =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Kanske 30 om du lagt in den nyss och sedan mellan 5 och 10 klick när det inte är nytt längre.
Thomas
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja men om han har 100 kompisar eller wannabe-friends på sin sida, vet inte alls vilken typ av sida det är men om det förhåller sig så, då kanske dessa vill visa sin lojalitet genom att tokklicka på bannern och då har du minst 100 klick direkt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
LOL @ ditt resonemang... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
chrizz, min erfarenhet är att 1+% av besökarna klickar på en banner, sedan brukar det avta något med .03 pricentenheter. Fast det beror ju på hur ofta besökarna återkommer och vilken tilltrömning av slösurfare du har. Slösurfare har ju förmåga att inte ta del av innehållet men lockas av reklam.
Jag skulle gissa på att du får ca 50-55 klicks per dag under första veckan, sedan kan det sjunka ner till typ 20-30 under kommande 3 veckorna. Därefter kan det ligga på runt 10-15 klicks. Ett bra sätt är att byta ut en banner varje vecka (om man nu orkar) för att hålla bannerklickarna alerta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Ett trix kanske kan vara att helt enkelt byta plats på dem? Jag har några st på rad under varandra... en mix en gång i veckan kanske skulle hjälpa lite
Ni har i vilket fall gissat rätt bra. För den översta bannern som endast varit uppe i 2 dagar så ligger snittet dock på ca 80 /dygn. På bannern under som funnits på sajten en längre tid är snittet för april 40 / dygn. Med hänsyn till era gissningar bör jag kanske vara rätt nöjd isåfall. Hur skulle ni prissätta en sån banner? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med thomas, 30 klick är nog en rimlig siffra. Det beror ju lite på oxå vad man har för sida, banners och besökare. Men en klickratio på under 0.5% är standard, ibland en bra bit under 0.5%. Har man en bra sida med intressanta annonser som matchar innehållet kanske man kan komma upp i 1-3% CTR.
Generellt sett ger text-annonser 2-3 gånger bättre resultat än banners. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|