Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Eniro - VARNING!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-03, 12:17 #1
MAT MAT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Medlem

Tömde i dag vår "box" på post....
Hade tyvärr inte hunnit med det på två dagar då det har varit grymt hektiskt...

En liten present låg och väntade
"Inkassokrav" fodringsägare ENIRO...??!!

För att göra en lång historia kort....

Eniro ringde upp oss i sommras (4:e juni)och erbjöd deras div tjänster.
Något som tyvärr inte var lockade..

I juli dök en faktura upp på "ex" antal tusen...
Vilket jag självklart ställde stor förfrågan till, via email.

Fråga (MAT): 2/7 2004
- Fick i dag en bekräftele från er på "xx":- ex moms.
Vad är det?

Svar (Eniro): 2/7 2004
- "Det är era uppgifter i eniros produkter. Din Del, Gula Sidorna och www.gulasidorna.se samt www.eniro.se"

Fråga: (MAT): 2/7 2004
- Ja, Men när kom vi överens om denna summa?

Svar (Eniro) ??????? inget....

Svar: (Eniro) 3/2 2005 via INKASSO?
PAY DAY, punk!!!

Skall väl dock nämna att per den 13/9 2004 kom ett nytt säljbrev per mail från ENIRO!!

Någon som har samma eller liknande erfarenhet av detta "fina" och seriösa företag???
Eller kanske det är bara är Vi som är drabbad?

Mvh
Mathias
MAT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 13:12 #2
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Du är inte ensam. Här kommer en kort story:

Vi råkade ut för detta för några år sen. Säljare ringer och vi tackar nej, faktura kommer och vi tackar nej, inkasso kommer och jag blev förbannad. Jag gör som alltid när det kommer konstiga grejer. Jag skriver direkt på fakturan/inkassot och frågar bara "Vad är detta?" och faxar in detta. Ofta får man ett långt svar och då svara jag återigen på deras papper "När har jag beställt detta och var är vår underskrift?" Då kommer det ett papper på en orderbekräftelse. Då svarade vi "Var är min underskrift?". Då kom det återigen papper och denna gång var det roligt. Eniro´s inkasso bolag hade skickat med ca 15 olika krav till olika företag i samma brev. Jag frågar då i nästa fax om vi ska betala alla företags? Fick aldrig någor svar...

Det finns mer roliga misstag från Gulasidorna/Eniro men en ursäkt fick man aldrig. Vad jag lärde mig efter detta är att alltid bestrida genom att skriva direkt på fakturan eller kravet etc med korta frågor eller helt enkelt skriva "Bestrider" och utan att skriva under!. Visa att du lägger max 60 sekunder på detta medans dom måste lägga klart längre tid. Att försöka förklara fungerar inte tex att säga att man tackade nej.

Mitt råd, Faxa in bestridning och be dom ta fram ljudband från där du tackade ja eller en skriftlig underskrift.

/Janne
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-03, 15:00 #3
Medlem

Medlem

Tackar Janne,

Sjävklart ringde jag upp företaget som hade skickat ut inkasso fakturan.
Jag frågade helt enkelt vad som låg till grund för fakturan....
- Det vet vi inte...???

OK, hur mycket "kött på bena" måste ni ha för att ni skall åta er uppdrag?
- Vi tar emot kundernas förfallna fodringar och går vidare med detta.

OK, så i praktiken kan jag skicka en faktura på all den tid det har tagit mig att kontakta vederbörande part
(Eniro) och kräva ersättning, via er?
- Ja!

Helt fantastiskt.
Man kanske skall börja i factoring branchen istället?

Nu har jag krävt uppgifter på det som ligger till grund för fakturan!
Jag har skickat kopior på mina mail´s till INKASSO firman....
Som styrker min bestridan, sedan scratch.
Samt bevis för deras vaga intresse för att svara på mina mail.

Så nu kopplar jag av.....
Och ser vad som händer...
Annars får det bli jurist sak av det hela.

Då ryker de så ända in i....
Det finns inget att ta på.
Inget muntligt avtal, inget skriftligt...NADA!

Jag var med om en annan sak för några år sedan när en konkursförvaltare försökte kräva in luftfakturor av mig.
På något vi aldrig hade beställt.
Återigen.....de måste ta fram de bevis som styrker beställningen.

Mvh
Mathias
Oläst 2005-02-03, 17:30 #4
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
jag tycker du skall kräva pengar (skicka en faktura)

sedan borde inte telemarketing förbjudas ?
spam är ju förbjudet, och det känns som samma sak..
Oläst 2005-02-12, 01:43 #5
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Har faktiskt haft bra relation med Eniro (och därinnan telia som skötte katalogen). Men sista halvåret fick jag ett litet frispel på dem:

Jag har flera företag, varav ett av dem är enskild firma. Jag har ett privatabbonemang i fasta nätet som används för mitt företag, vilket inte är fel på något sätt. Jag har kontaktat Eniro och vill komma med på rosa sidorna med företagsnamn, telenr och www-adress. Ej telenr.
Detta har varit kostnadsfritt i alla år.

Förra året (2004) ringde en säljare och ville kontrollera alla uppgifter. Med tanke på att man har en bunt företag samt ett par linjer hemma, så har man fått ett antal samtal från Eniro. Det var inte bara vanliga katalogen, det var Gula Sidorna, Emfas och allt vad deras katalogprodukter heter. Man var rätt trött på det hela, och en säljare förklarade att de hade köpt grunduppgifterna tidigare år från ett annat företag (Teleadress kanske?), men att det var för dyrt. De fick inte använda uppgifterna rakt av, utan var nu tvungna att ringa till ALLA kunder och höra om uppgifterna stämde!

Säljaren ringer mig om företaget i fråga och säger att han ringer från Gula Sidorna och undrar om våra uppgifter. Jag känner till att de kontrollringer, och säger att jag vill ha det precis så det är sen tidigare. Han börjar tjata om annons och olika grejer. Jag säger att han gärna får skicka ett förslag, men att jag inte på något sätt vill teckna mig för det. Det kommer också ett FÖRSLAG som jag inte bedömer som intressant. Säljaren ringer ständigt, och jag säger att jag skall titta på det vid tillfälle. Han ringer igen och igen och igen, jag har inte haft tid att titta på det. Är på resande fot. Han säger att nu är det i sista sekund, och jag måste bestämma mig. Jag säger då, efter att ha ögnat igenom breven, att nä jag vill ha det så som jag har haft det tidigare. Okej säger han.

Efter någon månad kommer det en faktura på 2000 eller nåt sånt för ett införande i Gula Sidorna med tjock rubrik och lite sånt, och då blir jag sur. Jag ringer upp Eniro och förklarar att jag inte har beställt något. De hänvisar till en beställningsbekräftelse de hade skickat ut, och jag säger att jag endast har fått ett förslag. De bekräftar förslaget, men säger samtidigt att jag enligt säljaren har godkänt det och att de har sänt ut ett beställningspapper som jag inte har svarat på och därigenom godkänt. Nej, säger jag. Något sådant papper har jag inte fått. Jag säger också att jag trodde Eniro var seriösa, men att de tydligen inte var det. De lovar att ta bort fakturan, vilket de gör.

Säljaren ringer upp senare och är sur som ett bi. Han skriker åt mig och frågar varför jag har bestridit fakturan. Jag förklarar att jag sa att jag ville ha det som det var innan (kostnadsfritt på Rosa Sidorna med andra ord). Han blir sur och undrar varför jag då har bett att få förslag på införande i Gula Sidorna. jag svarar att jag ville kunna se vad det kostade och göra en avvägning. han ifrågasätter mitt beslut att ej vara med i Gula Sidorna, det är ju alla andra företag i din bransch. Ja, säger jag, men vi är ett litet företag och såpass nischade och har en stabil kundkrets, så vi behöver inte fler kunder och kan inte klara av fler kunder heller.

Han skriker åt mig att han har lagt ner massa pengar och tid på mig helt i onödan och säger att jag skall se till att jag försvinner ur telefonkatalogen.

Jag ringer upp deras kundtjänst och får prata med chefen för säljarna, och blir kopplad till killens direkta chef, och förklarar hans uppträdande och att jag inte accepterar det, och att jag trodde att de var mer seriösa än andra företag i branschen. Personen blir märkbart irriterad på säljaren och lovar ta upp det hela med personen. Nu återstår att se om företaget finns kvar på Rosa Sidorna, finns det inte det så blir det ett samtal till...

Annars har jag haft problem med ett annat stort telefonkatalogföretag som försökte lura på mig en annons, och där säljaren ringde stup i kvarten. Jag har bett företaget att aldrig mer ringa, ändå ringer det nån ny säljare en gång i kvartalet och försöker pracka på mig nåt. :angry:
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 09:50 #6
Charles Charles är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Charles Charles är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
kan bara säga att vi varit med om liknande uppträdande från eniro.
säljare som ringer
vi tackar nej (ville alltså inte ens ha förslag)
faktura kommer ändå
ringer och talar om läget
de säger de ska ta bort fakturan

har för mig vi ändå får betalningspåminnelse och får kontakta de igen för att verkligen bli av med den
de säger att de har haft strul med systemet på något vis..

är det seriöst?? snarare väldigt oseriöst - man bli förbannad
Charles är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 11:31 #7
Medlem

Medlem

Vad skönt att det är flera.......

Eftersom Eniro har skickat det hela till en högre instans "Inkasso" så är det bra med lite feedback....
- Det finns fler som har drabbats av det "stora" & mycket oseriösa företaget.....

Trevlig helg
Oläst 2005-02-12, 11:50 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Här är ett lite råd för att pungslå Eniro lite med sitt krav.

Be dem att specificera vilken person på företaget de har pratat med. Be dem specificera att de har kontrollerat att den person de har talat med på ert företag har fullmakt att göra beställningar av annonser hos dem.

Har den de talat med inte en fullmakt, så gäller inte Eniros krav. Har de inte kontrollerat att fullmakt finns så har de gjort ett fel. En säljare måste alltid kontrollera att en köpare har fullmakt att göra köpet. Görs inte det så finns det inget giltigt avtal.

Det här har funkat bra för mig. Ett företag jag arbetade på fick ibland sådan där annonsfakturor. Jag ringde alltid upp och frågade vem på företaget de hade talat med och sade sedan att tyvärr hade den personen inte fullmakt från företaget att göra sådana beställningar. De har alltid fått backa ut med svansen mellan benen.

Att annonser sätts in utan beställning är ganska vanligt kan jag tro. Jag har en kompis som ständigt har det problemet med tidningen City i Stockholm. Han kan göra en beställning för en vecka, och sedan sätter de bara in annonsen vecka efter vecka och skickar räkning på det. Naturligtvis betalar han inget, men det största problemet är all tid det tar att hålla på och reklamera detta. Det verkar som om sådana här försäljningsställen har dåliga rutiner på hur det ska fungera.

Jag begär alltid om en skriftlig överenskommelse, dvs. bara ett email på vad vi har kommit överens om.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-09, 09:02 #9
Medlem

Medlem

Så var det dax igen....

I dag fick jag ytterligare ett brev....

Vår uppdragsivare Eniro vidhåller kravet.

-Vid telefonförsäljning sker inte påskrift och när kund inkommit i aug/sep (orderbekräftelse ut 2004-06-29)
är det efter våra 30 dagars frist för eriran mot avtalsinnehåll - se avtalsvillkoren på baksidan av OB.
Detta har förklarats vid kontakt mellan vår säljare och kund.

Vår uppdragsgivare har fullgjort sin del av avtlaet genom att publicera annonserna på avtalat vis.

-Ni uppmanas nu att fullgöra Er del av avtalet genom att erlägga betalning i enlighet med krav.
I händelse av utebliven betalning kan rättsliga åtgärder komma att vidtagas utan vidare påminnelse.

Jaa, vad skall man säga........Eniro en bluff-firma i tiden....
AKUT VARNING!

Ge er för fan inte i kast med dessa super nerdar.
Oläst 2005-03-09, 09:11 #10
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by MAT@Mar 9 2005, 10:02
Ge er för fan inte i kast med dessa super nerdar.
Att det inte finns reglar som stoppar detta.
Detta borde ju vara en lönsam branch, företg har helt enkelt inte tid med dessa idioter.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017