Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ombud med direktregistrering?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-20, 20:39 #1
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Någon som känner till något .se-ombud som accepterar kontokortsbetalning OCH därtill automatiserad direktregistrering vid inkommen betalning - dvs utan väntetid på mänsklig granskning (=fördröjning)?
Oläst 2004-11-20, 20:47 #2
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Finns väl ingen eftersom det i slutet ändå är nic-se som ska registrera domänen.. eller är jag helt ute och cyklar nu?

för om jag inte tar helt fel så är det nic-se som har en föråldrad process kring hela hantering av .se domäner som gör att allt tar sån tid
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 21:09 #3
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by mypay@Nov 20 2004, 20:47
Finns väl ingen eftersom det i slutet ändå är nic-se som ska registrera domänen.. eller är jag helt ute och cyklar nu?

för om jag inte tar helt fel så är det nic-se som har en föråldrad process kring hela hantering av .se domäner som gör att allt tar sån tid
Nja, alltså själva registreringsprocessen hos NIC-SE är ju automatiserad så det föreligger inga hinder pga det. Dock så verkar de flesta ombud av någon anledning alltid godkännna registreringar "för hand" innan de skickas vidare in i NIC-SE:s registreringssystem. Är kanske någon klausul i ombudsavtalet som gör att de vill ha det så?
Oläst 2004-11-20, 23:13 #4
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av mypay

Nja, alltså själva registreringsprocessen hos NIC-SE är ju automatiserad så det föreligger inga hinder pga det. Dock så verkar de flesta ombud av någon anledning alltid godkännna registreringar "för hand" innan de skickas vidare in i NIC-SE:s registreringssystem. Är kanske någon klausul i ombudsavtalet som gör att de vill ha det så?
Kanske för att undvika bedrägliga transaktioner etc?

Men hur fungerar det egentligen? Ponera att två stycken olika personer registrerar samma domännamn hos två olika registrators. Den ena är 1 sekund före. Personen som registrerade sin domän 1 sekund senare betalar dock in beloppet online (onlinefaktura). Vem är rättfärdig ägare?

Jag skulle tippa på den som skickade in beställningen först, det vore konstigt annars - men är osäker?!?! Vore tacksam för svar!
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-20, 23:20 #5
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Maccke
Citat:
Originally posted by -marcuss@Nov 20 2004, 22:09
Citat:
Ursprungligen postat av mypay

Kanske för att undvika bedrägliga transaktioner etc?

Men hur fungerar det egentligen? Ponera att två stycken olika personer registrerar samma domännamn hos två olika registrators. Den ena är 1 sekund före. Personen som registrerade sin domän 1 sekund senare betalar dock in beloppet online (onlinefaktura). Vem är rättfärdig ägare?

Jag skulle tippa på den som skickade in beställningen först, det vore konstigt annars - men är osäker?!?! Vore tacksam för svar!
Kan inte se att en mänsklig granskning av domännamnet i sig skulle vara nödvändig om de redan fått betalt (via kontokort).

Ägaren blir ju självklart den som får sin beställning behandlad först av NIC-SE (inte vem som gjorde sin beställning först hos ombudet). Vem som får sin först behandlad beror helt på den ordning som ombudet skickar in ansökan. Därav vill man att ombudet omgående ska skicka in registreringen då man betalt.

Har hänt fler än en gång att jag gjort beställning av en domän som senare visat sig inte vara tillgänglig för registrering och därför har inte köpet gått igenom och därför har beloppet återbetalats eller så har jag erbjudits att registrera ett annat domännamn. Skulle sannolikt bli p.s.s. i det fiktiva fallet för denne som försökt registrera en domän men inte fått igenom sin ansökan till NIC-SE - men det är ju helt upp till ombudet att bestämma sina villkor för registrering.
Oläst 2005-02-27, 12:11 #6
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
ToBad ToBad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Om två ombud skickar in ansökan om domänregistrering samtidigt, vilket är i praktiken är helt omöjligt, då nic ser en tidsstempel på ansökan ner till en tiondelssekund. Vid lika sker lottning.

Kunden som blir utan domänen ska få sina pengar tillbaka, vanlig förutsättningslära gäller. Ingen domän. Ingen betalning. Vissa oseriösa domänregistrerare hittar på andra avgifter, men någon kostnad från nic.se får dom
inte för en sen inkommen registreringsansökan.
ToBad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 13:50 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Mitt svar försvann visst. Genom NameISP kan man få domänerna registrerade direkt om man är fakturakund, förmodligen är det samma sak när man betalar med kort.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 19:11 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Med NameISP priser så känns det som ingen normal person som vet "marknads" priset på domäner skulle köpa från dom. Med deras priser kan man få upp till 3-6 domäner för samma pris som dom tar för 1. Skulle man registrera 10 St SE domäner från dom skulle det blivit billigare bli Ombud för NIC-SE.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-27, 20:14 #9
Supermoderator

Supermoderator

Det finns advokatbyråer som ombud där du förmodligen får betala 5-6 000 kr för att registera ett domännamn. Som jag nämt tidigare vad gäller NameISP så går det att förhandla sig fram till andra priser om man har lite volym. För enstaka namn är det förmodligen svårt.

Loopia är ju bland de billigaste på domänregistrering, men vilka tjänster de erbjuder runt detta vet jag inte.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-01, 15:40 #10
Buggy Buggy är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Buggy Buggy är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Prova www.domaen.se. Fick min domän på bara några minuter.
Buggy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017