FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
hej,
om jag ska fakturera en summa till ett företag som är momsbefriat (då deras verksamhet är momsbefrid) ska jag ändå lägga på 25% moms på fakturan? Det verkar ju rimligt att jag ska göra det då jag som enskild företgare är momsskyldig, men om de är momsbefriade gör de väl inga momsinbetalningar till staten så var tar då min inbetalade moms vägen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Ja du måste lägga på 25% moms i alla fall.
Skillnaden är att köparen inte får tillbaka momsen eftersom han inte får dra av den i skattedeklarationen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu blev jag osäker men jag är av den motsatta uppfattningen.
Du ska helt enkelt inte fakturera momsen, ungefär som vid försäljning till utlandet. Dvs, säljer du för 7000 + evt moms, så ska du i vanliga fall fakturera 8750kr ink moms, men i detta fallet 7000kr. I din egen bokföring så tar du helt enkelt inte med nån momskostnad för den försäljningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag gjorde en hemsida åt ett kommunalt bostadsföretag för några år sedan, och eftersom bostäder till privatpersoner är momsbefriade fick bolaget inte dra av momsen för hemsidan. Jag fakturerade precis som vanligt, med 25% moms.
Eller jo, de fick dra av en liten del av momsen eftersom bolaget också har några affärslokaler där moms tillkommer på hyran, så de hade någon fastslagen procentsats av hur stor del av bolagets omsättning som var momspliktig, och den procentsatsen fick de dra av på momsen också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Skatteverket: tel. 0771-778 778 |
|||