Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


På G att start EF, frågor!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-24, 21:29 #1
ghis ghis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
ghis ghis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Hej alla, är i startgroparna för att starta min egna firma nu. Skulle behöva hjälp med någa frågor av er erfarna!

(Hör sökt och kollat igenom alla trådar ang. detta och inte tyckt jag fått svar på det)

1. Kan man på en faktura skriva sitt företagsnamn utan att man har registerat detta namn hos bolagsverket? (Vet att namnet skulle gå igenom)

1A. Om inte, vad ska det stå för något att fakturan är ifrån?

1B. Följdfråga, kan man registera sig hos bolagsverket efter det att man har registerat sig för FA-skatt och moms? Även fast man har börjat dragit igång firman och är igång.


2. På anmälningslappen till skatteverket står följande: "Beskrivning av egen maskinell utrustning, inventarier m.m." Antar att jag ska ta med min dator där eftersom att jag kommer ha den som nyckelverktyg i min egna firma. Sen ska man fylla i anskaffningskostnad, vad menas här?

Ska jag uppskatta vad min dator är värd? Eller ska jag skriva vad den är inköpt för?

Hur som hels, värderar den till värd 12 500 - 15 00, det mesta i datorn är nytt plus skärm osv ja ni fattar.
Vad händer med detta nu då? Varför vill dom veta detta. Får jag ut något positift av detta?


3. En "kompis" var hos skatteverket och fyllde i ansökan idag. Då sa dom att han inte fick fylla i 0 SEK på "Uppgifter för beräkning av preliminär skatt".

Enligt vad jag har läst här i forumet ska det vara okay att fylla i 0kr där, säg första året? Man betalar ju inte mer eller mindre skatt för det i slutändan. Men det kan ju vara jobbigt att betala massa skatt man inte har fått pengar för i början, ni förstår säkert vad jag menar!


4. Man pratar om att "Dra av". Man får dra av 16kr per mil när man använder sin egna bil i företaget. "Dra av?" Är antar att det är på skatten man får dra av? Vill bara dubbelkolla!

Säg jag ska betala 100X skatt. Jag har räknat ut att jag ska dra av 20X. Betalar jag då 80X skatt då?

- - - - - - - -

Kommer hur som helst gå till skatteverket så dom får hjälpa mig fylla i blanketten så allt blir rätt från början. Är ändå sugen på att nu fåreda på svaren på dessa frågor!

- - - - - - - -

Hoppas nån har kunskapen, eller det vet jag att ni har. Hoppas nån har lust att hjälpa en frågvis nybörjare bara

Med vänlig hälsning Martin!
ghis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-24, 22:27 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
1B. Följdfråga, kan man registera sig hos bolagsverket efter det att man har registerat sig för FA-skatt och moms? Även fast man har börjat dragit igång firman och är igång.

Registreringen på bolagsverket är bara en registrering av firman = namnet och kan alltså för det mesta göras när du vill. Ska man vara verksam i vissa branscher så krävs det däremot att firman är registrerad innan verksamheten sätts i gång.

Ska jag uppskatta vad min dator är värd? Eller ska jag skriva vad den är inköpt för?
Hur som hels, värderar den till värd 12 500 - 15 00, det mesta i datorn är nytt plus skärm osv ja ni fattar.
Vad händer med detta nu då? Varför vill dom veta detta. Får jag ut något positift av detta?

Du sätter in datorn i företaget till det marknadsvärde den har idag, så det är det värdet du ska ange. Varför SKM vill veta? Framförallt för att kunna bedömma självständigheten i ditt företag. Ju mer du själv investerar i "maskinpark" ju större är sannolikheten att det verkligen är ett eget företag du driver och att det inte är frågan om förtäckt anställning.

3. En "kompis" var hos skatteverket och fyllde i ansökan idag. Då sa dom att han inte fick fylla i 0 SEK på "Uppgifter för beräkning av preliminär skatt".
Enligt vad jag har läst här i forumet ska det vara okay att fylla i 0kr där, säg första året? Man betalar ju inte mer eller mindre skatt för det i slutändan. Men det kan ju vara jobbigt att betala massa skatt man inte har fått pengar för i början, ni förstår säkert vad jag menar

Det har alltid gått bra tidigare att beräkna första årets vinst till 0 kronor, men SKM kan kanske ha blivit strängare på senar tid. Nu finns ju också möjligheten att begära att betalningarna inte ska ske de första tre månaderna just för att man ska hinna få in pengar innan betalningarna ska börja. Jag kan också tänka mig att man tittar lite på vad man i övrigt har för inkomster att leva av och hur troligt det är att man verkligen kommer att driva med ett 0-resultat.

4. Man pratar om att "Dra av". Man får dra av 16kr per mil när man använder sin egna bil i företaget. "Dra av?" Är antar att det är på skatten man får dra av? Vill bara dubbelkolla!

Säg jag ska betala 100X skatt. Jag har räknat ut att jag ska dra av 20X. Betalar jag då 80X skatt då?

Det här har du fattat felt fel. Ett företag har intäkter och kostnader, skillnaden mellan dessa blir bolagets resultat som du betalar skatt på. Om företaget har 100.000 i intäkter och 40.000 i kostnader så är resultatet som ska beskattas 60.000 kronor. Milersättningen som nu förrästen är 17 kronor är en kostnad i företaget likväl som telefon och varor och påverkar inte skatten på något annat sätt än andra kostnader.

Eftersom det är enskild firma du har så är det inte bara din privata skatt du ska betaa på resuktatet utan också egenavgifter dvs det som motsvarar arbetsgivaravgifterna för andra anställda. Kostnaden för egenavgfiterna är visserligen också en kostnad i företaget som gör att underlaget för att ditt resultat sjunker och därmed din privata skatt men det ska ju ändå betalas.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-25, 01:23 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tror "firma förnamn efternamn" fungerar på fakturan utan att vara registrerad. Det är visserligen orgnumret som är viktigt, men registrera namnet. Och ja, du kan registrera namnet trots att du redan fått FA-skatt - namnet har inget med skatten att göra.

Kommer inte ihåg exakt hur blanketten för ansökan ser ut, du kan nog ha en beräknad vinst på 0 kr, däremot så bör omsättningen vara lite större för att de ska bevilja F-skatt.

"Dra av" innebär att företaget får betala ersättning till dig, så kallad milersättning om 16 kr per mil om du fört körjournal. Denna avgift är skattefri, så du behöver inte betala skatt den milersättning du får som privatperson och företaget behöver inte betala arbetsgivaravgifter eller liknande.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-26, 12:25 #4
ghis ghis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
ghis ghis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Först vill jag tacka för alla svar! Det är guld att ni är så hjälpsamma!

Citat:
"Dra av" innebär att företaget får betala ersättning till dig, så kallad milersättning om 16 kr per mil om du fört körjournal. Denna avgift är skattefri, så du behöver inte betala skatt den milersättning du får som privatperson och företaget behöver inte betala arbetsgivaravgifter eller liknande.
Hur ofta görs detta? Gör man det per månad eller per år? Dra av saker alltså.. eller gör man det när man vill?

Sedan skulle jag vilja ha en närmare beskrivning på hur det går till från att när jag har fått in pengar på firmen och hur dom kommer till min egna ficka sen så att säga. Alltså när jag betalar ut lön till mig själv.

(känns så konstigt när det står tex att, din ekonomi == företagets ekonomi)

Gärna om någon har någon BRA länk(ar) hur sånt här går till. Det ända jag har hittat när jag har kollat runt känns som om man måste ha gått ekomomi utbildning för att förstå.. Känns som grekiska för mig :/

Sen kommer jag jobba "vanligt" under hela sommarn. Därför ska jag ha FA-skatt. Är det något speciellt jag måste meddela min arbetsgivare då? Eller är det bara att jobba på som vanligt då?

Med Vänlig Hälsning Martin!
ghis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-26, 15:12 #5
andhols avatar
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 141
andhol andhol är inte uppkopplad
Medlem
andhols avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 141
Avdragen gör du en gång per år, i deklarationen. Du "bara" fyller i beloppet i rätt ruta på deklarationsunderlaget och minskar på så vis företagets beskattningsbara resultet om man säger så.

När du jobbar som vanligt är det inget speciellt att tänka på om du har FA-skattesedel, annat än att det troligen är en dålig idé att begära skattejämkning. Du kan själv justera denna del med dina preliminära deklarationer du kan skicka in under året. (Dvs du justerar det med hur mycket skatt "firman din" betalar, i dessa preliminära deklarationer kan du ta hänsin till andra typer av inkomst och även avdrag.)

Summering: Arbetsgivaren behandlar dig som vilken anställd som helst, du behöver inte ens nämna att du har FA-skattesedel.

Egna uttag ur firman är egentligen inte så märkvärdigt, bara ta ut pengarna du behöver från kontot och spara utdraget som verifikation. I bokföringen kan du ta upp det som eget kapital (finns konotnummer för det) men ur deklarationssynpunkt behöver du inte ta upp det alls så att säga. När du deklarerar blir ju överskottet efter skatt ditt per automatik om man säger så (förenklat sett). Om man vill prata "skattespråk" så har du inte rätt att ge dig själv lön utan det handlar om så kallade egna uttag och skatt på dessa kommer i deklarationen.

Vill även passa på att tipsa om skatteverkets telefonupplysning om skattefrågor eller starta eget linjen eller var det heter hos NUTEK på bägge ställena går det utmärket att få kvalificerad hjälp. Dessutom kostnadsfritt.

/Anders Holgersson
andhol är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017