FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vi driver en sajt för polisradio-entusiaster och undrar om det är okej att spela in samtal och sedan sända dem på internet. (antingen live eller som MP3
![]() ![]() Om man reggar ansvarig utgivare borde det väl gå? Tack på förhand... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ni måste nog ha tillstånd av personen ifråga... är min skarpa gissning
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Gissar med referens till vad?
Tidningarna frågar ju aldrig när de fotar rakt in i vardagsrummet hos folk. Enligt radiolagen är det ju tillåtet att lyssna på allt som går i etern, telefoner, polis, brandkår etc. MEN: Man får inte föra den vidare till 3:e part. I vissa journalistiska fall finns ju undantag (när det har allmänintresse t. ex.). Vet du någon lag jag missat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan väl anse mig vara expert på området:
Fd kriminal-pressfotograf (som fotade in i sovrum) Fd polisradiolyssnare (som lyssnade på radion under tiden jag fotade in i sovrummet) Fd radiostationsmedarbetare ![]() Radiolagen säger att man får lyssna på radio, men ej delge tredje part vad som sägs. Skall man hårddra det får du inte berätta vad du har hört på NRJ, P3 osv... (Dock anses det vara sändning till allmänheten, och klarar sig därigenom) Allt som sänds är lagligt att lyssna på, även sådant som är krypterat. Det är lagligt att kryptera av. Det är lagligt att lyssna av frekvenser man ej har rätt att sända på. När det gäller radiolagen, tredjepart och internet så blir det lite av en gråzon. Jag får inte berätta för dig vad jag hörde på radion, men jag får låta dig höra det live. Om jag ringer upp dig och du hör min polisradio i bakgrunden har jag tekniskt sett inte talat om för tredje part (läs meningen som: "jag har inte sagt till dig vad jag har hört.") Det blir ju lite samma sak med internet. Jag som hemsideägare säger inte till dig vad jag har hört på radion, jag låter dig höra den live i direktsändning. Sen kan man diskutera vad som händer om man inte sänder det live, om man har en viss fördröjning eller liknande. Eller man har ett arkiv med godbitar från polisradion. Då är det faktiskt så att jag först har lyssnat igen och sen delgett dig det. Det kan mycket väl bli fråga om datalagen och PUL, med tanke på att polisen ibland hanterar personuppgifter över radion. T.ex vid QP, QKE, QKT, PBR, daktning etc så sägs uppgifter som inte får publiceras på internet. T.ex så får ju inte Vägverket publicera fordonsägaruppgifter på internet, och det blir ju indirekt vad ni gör också. Mitt råd är att skriva ett brev till t.ex Datainspektionen, PTS och lite andra myndigheter och fråga. I detta fallet är det bättre att gardera sig först. Myndigheterna känner till denna typen av verksamhet. Kan ju också vara anledningen till varför blåljusmyndigheterna är ivriga med att få igång sitt tetra-system vilket kommer innebära döden för hemsidor som sänder ut radio, samt alla som lyssnar på t.ex polisradion. Media får egentligen inte använda sig av uppgifter de hör på polisradion, tipsare får egentligen inte ringa till en tidning och säga "Jag hörde precis på radion att..." När det gäller att fotografera in i sovrum etc, så är det på följande sätt: I Sverige har vem som helst rätt att fotografera på allmän/offentlig plats utan tillstånd. Du kan stå på allmän/offentlig mark och fotografera in på privat mark. Med andra ord kan du stå på gatan och fotografera in i någons sovrum. Det är först vid publicering det kan bli diskussion egentligen, om det handlar om ärekränkning eller liknande. Om du står på gatan för att fotografera din granne onanera och sen lägger ut det på nätet, då är det publiceringen som är brottet, inte själva fotograferingen. Den gjordes på allmän plats. Om grannen däremot hugger ihjäl sin fru och du har bilder på det, så har det ett allmänintresse och blir inte fällt. (Dock skall man vara medveten om att man skall tänka sig för när man tar bilder i reklamsyfte på allmän plats. Om någon person är framträdande och/eller kan urskiljas, så måste tillstånd inhämtas av denne.) Bilder tagna på offentlig plats kräver inte tillstånd av den man tar bilden på, vilket t.ex är krav i Tyskland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för infon!
Jag mailade Datainspektionen i söndags, men har ej hört av dem än, bifogade länk till hemsidan m.m. till dem så vi får se. Jag kontaktade en advokat som avrådde mig, men sade att det inte fanns prejudikat på detta som han kände till... PTS har jag också kontaktat, de hade inte alls med detta att göra tyckte dom. Han jag pratade med hälsade: "Lycka till! Snart är Tetra här ändå!"... Men det är ju inta bara blåjlusmyndigheter... Personsökare, busshållplatser, taxi m.m. Blåljus var bara ett konkret exempel... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Blir möjligen lite OT, men varför ska tetra inte gå att lyssna av (inte insatt).
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Om du inte hör från dem kan du ju alltid begära ut ditt mail enligt offentlighetsprincipen. Då ser du om de har diariefört det eller tappat bort det... (Bra tips för folk som skriver till myndigheter!) När det gäller tetra, så är det främst blåljusmyndigheterna som kommer använda det. Det är ett extremt dyrt system. Taxiföretagen lever redan idag i en hårt pressad värld, och har inte råd med att installera det. Man har inte heller någon anledning till det. Många bolag kör med vanlig hederlig radio. Anledningen? Det är lokala företag, finns ingen anledning till att hyra in sig på ett nationellt trunkat digitals system. Ett antal bolag kör via Mobitex. Det är främst de bolag som har datoriserat sin verksamhet, det vill säga kör "tyst taxi". Det sker alltså inte några radioutrop om körningar, utan allt går via Mobitex till bilarna. T.ex Taxi 020 kör en kombinationslösning av Mobitex och egen sändare. Taxi 020s växel i Stockholm handhar även Jönköping och Göteborg. En bil i Göteborg går på Göteborgssändare, men när denne kommer utanför sändarens räckvidd så går Mobitexsystemet automatiskt in. Ett antal företag kör "halvtyst taxi", främst med Trancometer M2000 taxametern. Man kör taxametern ihop med en ICOM-radio. Det pågår såväl radio som datatrafik på samma kanal. Radion känner av om det är datasignal eller röst som sänder. Är det datasignal så kopplas det till taxametern. Är det radio så låter det i högtalaren. Systemet bygger på att växeln ropar ut t.ex "Vem kan ta en körning i Bokskogen?" och så svarar en bil "Bil 51." och så skickar växeln ut beställningen från datorn till 51 över radion. Ut på pappret i bilen kommer körningen. Personsökare vete sjutton när det gäller tetra. I och för sig blir ju personsökarna allt mer sällsynta, men det skulle innebära att man skulle vara tvungna att bygga om ett stort antal. Busshållplatser skulle också vara kostsamt, man skulle behöva en svindyr tetra-radiomottagare som klarar trunkad trafik för att göra ett offentligt utrop. De som jag ser det skulle vara intresserade av tetra är: Polisen, räddningstjänsten, ambulanssjukvården, militären, hemvärnet, sjöräddningen och några till liknande verksamheter. Men det skall tilläggas att Tetra är som sagt ett dyrt system och kräver att många hyr in sig för att det skall få "lönsamhet", men enheterna blir dyra och det blir inte billigt att hyra in sig heller. För de som undrar vad sjutton vi pratar om: Tetra är ett digitalt radiosystem som inte går att avlyssna (allt går med rätt utrustning och en stor packe pengar). Trunkad innebär att samtalet byter frekvens ständigt, det kan röra sig om flera gånger i sekunden. Det gör att en person som lyckas knäcka den digitala kodningen måste samtidigt byta frekvens hela tiden för att höra samtalet. Anledningen till att polisen vill byta ut sitt System-80 (410 MHz) som används i storstäderna och System-70 (78 MHz) som används i övriga landet, är att det är ett öppet analogt system som vem som helst kan sända på. Tonerna för att söka upp ett fordon eller ledningscentral kan vilken dator som helst alstra, eller telefon för delen också... (Kuriosa: System-80 såldes till ytterligare en polismyndighet i världen: Iraks säkerhetspolis. Men de valde den dyrare krypterade varianten som svenska polisen avstod från!) Polisen har idag höga mobiltelefonkostnader då man är medvetna om att folk avlyssnar radiotrafiken. Man ringer hellre upp och tar känsliga uppgifter via mobiltelefon. Sen finns det ytterligare vissa fördelar med tetra, det är nämligen så att man kan vid behov låta olika myndigheter tala med varandra. T.ex kan sjöräddningen och en polispatrull få kommunicera med varandra, eller ambulansen som inte hittar kan ropa upp polispatrullen på plats för vägbeskrivning etc. Vid katastrofer kan man lätt samordna all kommunikation på en radio som alla myndigheter har tillgång till och använder. Men tillbaka till ämnet. Det är bättre att du frågar om det är lagligt, än att du inte gör det och sen blir släpad till rätten. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|