Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Anställa sjukskriven

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-16, 12:40 #1
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Jag har inte hunnit sätta mig in i de nya reglerna riktigt. Bakgrunden är denna. Jag har viss kontakt med en person som är sjukskriven för utbrändhet men som dels har ett behov av pengar och dels vill jobba några timmar för att känna att han gör nytta.

Nu finns det vissa administrativa arbetsuppgifter - totalt mellan 5 och 20 timmar per månad - som jag skulle kunna tänka mig att anställa honom för att uträtta.

Frågan är ju bara om jag då som arbetsgivare måste betala en del av den ersättning han får från försäkringskassan för de dagar han inte jobbar. Om en anställd blir sjuk föreligger ju vissa krav på 15% av lönen som måste betalas av arbetsgivaren, men hur är det om man anställer någon per timme som redan är sjuk.

Eller är det systemet som är sjukt och innebär att jag inte kan hjälpa denna person att klara sin ekonomiska situation och dessutom ge honom något vettigt att göra för att det blir mycket dyare än att anställa någon som mår bra och inte är sjukskriven?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 13:07 #2
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by jonny@Feb 16 2005, 13:40
Jag har inte hunnit sätta mig in i de nya reglerna riktigt. Bakgrunden är denna. Jag har viss kontakt med en person som är sjukskriven för utbrändhet men som dels har ett behov av pengar och dels vill jobba några timmar för att känna att han gör nytta.

Nu finns det vissa administrativa arbetsuppgifter - totalt mellan 5 och 20 timmar per månad - som jag skulle kunna tänka mig att anställa honom för att uträtta.

Frågan är ju bara om jag då som arbetsgivare måste betala en del av den ersättning han får från försäkringskassan för de dagar han inte jobbar. Om en anställd blir sjuk föreligger ju vissa krav på 15% av lönen som måste betalas av arbetsgivaren, men hur är det om man anställer någon per timme som redan är sjuk.

Eller är det systemet som är sjukt och innebär att jag inte kan hjälpa denna person att klara sin ekonomiska situation och dessutom ge honom något vettigt att göra för att det blir mycket dyare än att anställa någon som mår bra och inte är sjukskriven?
Om den sjukskrivne kan arbeta lite och inte längre behöver vara sjukskriven på heltid så slipper arbetsgivaren de 15%, eftersom den sjukskrivne istället får vanlig lön för den delen av sin tjänst som han jobbar och sjukpenning för resten. Hur mycket han ska arbeta, när och med vilka uppgifter är något som företaget, Försäkringskassan och ev behandlande läkare kommer överens om i den rehabiliteringsplan man gör upp efter 4 veckors sjukskrivning.

Det om reglerna, sedan förstår jag inte riktigt din fråga. Är din bekant sjukskriven under tiden han är arbetslös eftersom han skulle kunna jobba hos dig några timmar?
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-16, 17:07 #3
Supermoderator

Supermoderator

Ja, han är sjukskriven för utbrändhet och dessutom arbetslös med ett vilande företag. Han kan inte använda företaget för då ryker alla ersättningar.

Han är alltså intresserad av att jobba lite grand för att inte bara sitta hemma och vara sjuk - ungefär.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-17, 00:54 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Det borde inte vara något problem och du behöver inte betala sjukersättning.

Sjukkassan vill ju ha tillbaka folk i produktion igen. Är personen utbränd så behövs lite mjukstart, dvs. jobba lite för att sedan öka. Det är bara det att personen inte får vara sjukskriven när han eller hon arbetar hos dig. Sjukkassan kan således ersätta till en längre nivå med hänsyn till att personen arbetar ett x antal timmar per vecka.

Ta kontakt med sjukkassan så tror jag nog att det löser sig. De borde bli glada att personen ifråga kan börja gå tillbaka till arbetslivet. Det kanske till och med finns chans att du kan få bidrag med personens lön.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017