FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Sedan helgen har google visat tydliga tecken på att släppa in hemsidor som legat i deras berömda sandlåda. Många sidor som tidigare gjort bra ifrån sig i google men av en eller annan anledning försvunnit är tillbaks med bra ranking. I det stora hela är det mycket stora förändringar vi kan se.
Även googles katalog (från DMOZ, ODP) visar ny färsk information! Om du har en sajt som av någon anledning aldrig riktigt kommit med i google kan det vara läge att börja följa upp den igen... Niclas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"berömda sandlåda"
Har aldrig hört talas om denna sandlåda, kan någon förklara vad som avses? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Validating
|
Googles "Sandbox" är an teori om att Google stoppar nya hemsidor och hemsidor som får väldigt mycket aktivitet (optimering & massor av inkommande länkar).
Sandboxen är en teori, men vår erfarenhet påvisar att den finns även här i Sverige. På den internationella marknaden märks den mycket tydligt. Vi har en "teori" om att detta är ett sätt för G att plocka en marknad (vissa sökbegrepp), lägga dom i sandlådan för att tvinga in företagen i annonsering. Vi har märkt detta tydligt inom vissa branscher. Efter ett tag (6-12 månader) släpper G spärren och resultaten ser helt annorlunda ut, helt plötsligt. Då är det en annan kategori som börjar. Jag kan ha helt fel i mina egna teorier, och kom ihåg att det endast är teorier. En annann besynnelighet som inte hör till i denna tråden är hur Google tolkar ramverk. Läs mer om det i tråden om sökmotoroptimering där jag tar upp det nu ! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tjörndesign,
Din teori är intressant och säkert inte helt fel. Jag optimerar inte mycket för den svenska marknaden utan mest på engelska. Där kan jag se de dröjsmål du nämner men enbart för populära sök kombinationer. Min teori är att detta är en kombination av faktorer, bla,. att sidan är för ny för att få vara med och leka med de stora pojkarna eftersom Google redan har tillräckligt med träffar för just den kombinationen. För sökningar på svenska verkar det vara förhållandevis lätt att vara med och kriga om bra ranking. Jag antar att det många gånger inte finns tillräckligt många träffar för att man skall hamna i "sandboxen". Ett tag trodde jag detta var en teknisk begränsning av googles databas, men det tror jag inte längre. Jag tror ett huvud argument är att man inte skall kunna slå upp en sida och spamma nya produkter. Vilket för mig är en acceptabel anledning. Företaget jag jobbar för har 6 domäner som specialiserar sig på olika produktområden. Nu när jag släpper en ny produkt så lägger jag alltid ut en sida (doorways brukar jag kalla dem utan att spamma) på vår äldsta domän. Ditt argument om Adwords håller nog som en del av svaret. Men har du några teorier om hur man kan komma ur sandboxen snabbare? tex,. om annonsering på Adwords, eller finnas i Yahoo eller DMOZ katalogen skulle kunna påverka utgången. I övrigt måste jag tacka för dina inlägg i detta forum, de berikar! Niclas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kanske är det så att G kör med dylik sandboxing när keywordet endera som Nick säger har många träffar/förekomster och/eller är ett mycket konkurrensutsatt ord (behöver ju inte vara samma sak..). Kanske det finns vissa keywords som bekavas just pga att det är mycket fusk runt dessa, dvs i vissa brancher. Kanske har Google definerat upp xx antal brancher och satt upp yy antal keywords per branch som ska sandboxas... vem vet, men det är kul att spekulera..
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|