Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur lägga upp en Portal på bästa sätt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-02-06, 17:42 #1
moonshadow moonshadow är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
moonshadow moonshadow är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
Hej,

Jag driver sedan några månder tillbaka portalen klassiskgitarr.com. Använder mig av "phpbb2 Plus" portalen vilken jag inte är helt tillfreds med. Som den webbstandars-nörd jag är grips jag inte sällan av panik över hur taskigt kodade vissa forum är. Tabeller och spacer-giffar till förbannelse Varför jag installerad plus-portalen var att jag ville ha en komplett portal med så liten ansträngning som möjligt. Detta visade sig inte riktigt vara som jag hoppats på... Över hälften av modifikationerna använder jag inte alls. Dessa ligger ändå och stjäl prestanda från systemet. Ångrar nu bittert att jag inte utgick från standard-forumet och byggde portalen utifrån det.

Funderar på att installera ett "vanligt" phpbb-forum med de mest nödvändiga modifikationerna och köra övriga sidan i ett content managenment system där övriga sidor (Nyheter, Länkarkiv, Noter etc) genereras.

Nackdelarna med detta upplägg som jag ser det är:
Sämre integration mellan forum och övriga sidor
dubbel sökfunktion (två databaser)
flera inloggningar för admins

Några fördelar:
Mindre modifikationer i forumet (jmf phpbb2 plus)
Bättre interface för skribenter
Bättre XHTML output

Hur resonerar ni?
moonshadow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-07, 01:25 #2
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Originally posted by moonshadow@Feb 6 2005, 17:42
Hej,

Jag driver sedan några månder tillbaka portalen klassiskgitarr.com. Använder mig av "phpbb2 Plus" portalen vilken jag inte är helt tillfreds med. Som den webbstandars-nörd jag är grips jag inte sällan av panik över hur taskigt kodade vissa forum är. Tabeller och spacer-giffar till förbannelse Varför jag installerad plus-portalen var att jag ville ha en komplett portal med så liten ansträngning som möjligt. Detta visade sig inte riktigt vara som jag hoppats på... Över hälften av modifikationerna använder jag inte alls. Dessa ligger ändå och stjäl prestanda från systemet. Ångrar nu bittert att jag inte utgick från standard-forumet och byggde portalen utifrån det.

Funderar på att installera ett "vanligt" phpbb-forum med de mest nödvändiga modifikationerna och köra övriga sidan i ett content managenment system där övriga sidor (Nyheter, Länkarkiv, Noter etc) genereras.

Nackdelarna med detta upplägg som jag ser det är:
Sämre integration mellan forum och övriga sidor
dubbel sökfunktion (två databaser)
flera inloggningar för admins

Några fördelar:
Mindre modifikationer i forumet (jmf phpbb2 plus)
Bättre interface för skribenter
Bättre XHTML output

Hur resonerar ni?
Välkommen till wn, iofs inte ditt första inlägg, men nästan så
Lite första tankar från mig är om man ser till xhtml och webbstandards är att sidan i sig inte behöver validera(enligt w3c) men att den gärna ska fungera i de flesta webbläsaren, vilket den ser ut att göra!
Huruvida det är värt den tid att lägga ner på att "bygga om allt" som du säger är nog bara upp till dig att avgöra, är du en duktig programmerare är det inget problem med att få en admin login och lika bra "integration mellan sajtens olika delar", är du inte det så blir det givetvis mer omständigt.

Det är svårt att ge 100 för en sajt man inte är 100% nöjd med, så är du inte det, ändra på det du inte är nöjd med!.

Only some thoughts
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017