FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Upplever ett problem som förbryllar mig. Jag har exakt samma inställningar på arbetet som hemma och hemifrån så klagar Outlook att den hittat servern, men kan inte ansluta till den. Kan alltså inte skicka mail hemifrån, men från arbetet går det bra.
- mailserven har inte ändrats - exakt samma inställningar på de olika hem/arbets datorerna... Någon som upplevt detta tidigare? Tips tas gärna emot på vad jag kan göra för att gå till botten med detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Oh, jag glömde nämna att jag kan skicka mail genom andra konton, men just inte på de två konton som ligge rpå min egen server....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du kan väl bara skicka SMTP via din ISP SMTP server?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Men man har egen server med mailserver, så det stör mig att jag skulle behöva skicka genom någon annan....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Telia och många andra ISPS blockar utgående port 25. Tråkigt men sant. Byt port eller använd deras public smtp. (mail1.telia.com tror jag det är).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, det kanske är det. Givetviss var det det första jag gjorde: att byta så mailservern lyssnar på port 26 också. Det gick, men jag förstår fortfarande inte. Datorn står i en datahall ansluten till port 80. Jag skickar mail från jobbet (sunet) på port 25 och det går bra. Skickar hemifrån (HSB, vilket är Telia) på prt 25 så går det inte. Om det är spärrat beror väl på vem som kör SMTP och i detta fallet är det jag och inte TElia, så det borde väl gå både hemifrån och från jobbet, eller? Spelar väl ingen roll om jag har Telia bredband hemma, jag använder ju inte deras SMTP server? Eller har jag fått det om bakfoten?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Telia har ju blockerat utgående port 25 i deras nät, därför blockerar de alla externa smtp-servrar, även din i detta fallet, dåo du skickar mot den med port 25 inställd, och tvingar kunden att använda deras smtp-servrar, (smtprelay1.telia.com). Tanken bakom är väl att de ska ha koll på spam från deras kunder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Telia spärrar all utgående trafik till port 25, utom till sin egen SMTP-server.
En lösning är att mappa en annan port på din server till port 25, så att båda portarna är aktiva samtidigt. Annars kanske du är intresserad av att sätta upp SMTP över SSL som kör på default port 465 eller använda nån VPN-lösning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ok, tack. Då verkar det som om HSB (Telia) införde det igår just hos mig, då alla konton var inte möjliga att skicka med.
Tack för klargörandet! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|