FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är kanske på gång att hyra en gammal verkstadslokal i en stockholmsförort.
Priset ligger på strax över 500 per kvadratmeter och år vilket är bra för att vara Stockholm. Men för att jag skulle ha råd med lokalen vill jag få ner hyran till 400 kr. Vad gäller angående att pruta på hyror? Går det över huvud taget? Jag vet att lokalen har stått tom ett bra tag. Det är ju en bra orsak för att kunna pruta. Vad har ni för erfarenheter? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
ring dom och fråga.. är det enda sättet att få veta om det är nån idé... men sätt priset lägre ändå.. 350 eller nåt..
det är ju en fråga om affärer det där med.. och då utgår man ju från gränsen.. min gissning är att de flesta hyresvärdar gör det med "vad kan en kund tänka sig betala max för den här lokalen? 500? då tar vi det!" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Försök pruta. Om du är enda spekulanten så är 100/m2 i prut inte något omöjligt.
Tänk på att standardhyresavtal inom verkstads och servicelokaler har en bindningstid på 3 år och uppsägningstid på 9 månader. Detta innebär att du i verkligheten förhandlar om 500*yta*36 vilket är en ganska stor summa. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ett tips vid prutningen kan vara att ni är beredda att betala 360 kr första 12 månaderna, 400 kr för nästa 12 måndader och sedan 440 kr första nästa period på 12 månader.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
man kan alltid pruta. (och jag instämmer med övrigas tips)
och just ja, om vi någonsin gör affärer så får du inte pruta med mig... :lol: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
avtal. avtal. avtal.... finns där avtal???
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det lättaste är oftast att få till en progressiv hyra som föreslogs ovan. Har man dessutom lite tur kan man få in en klausul att man har rätt att bryta kontraktet om man inte har råd med hyreshöjningen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|