FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Jag har installerat och konfigurerar en ny webbserver och har nu lasttestat den rätt hårt. Den verkar ha en övre gräns på ca 45 sidor per sekund med det test jag utfört. Hårdvara: Pentium 4 2.533GHz, 512MB (än så länge) DDR333, IDE WD 80GB 8MB X 2 (raid1). Mjukvara: Debian 3.1, Apache 2 samt mysql 4 Är detta rimlig prestanda för hårdvaran? MVH C. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Berätta mer om ditt test. Det beror ju helt på vad det är för webbsidor den genererat. Om det är rätt tunga grejer låter 45/s vettigt. Körde du ordentligt lång tid så att Apache hunnit starta tillräckligt många processer?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
I kort; man surfar själv lite på siten, och sen upprepar dessa virtuella users samma schema om och om igen.. Jag ställde in testet att börja på 20 users och gå till 200 med steg på 20 users. Varje user ställde jag in att göra 10 itterationer av rörelsemönstret utan fördröjning i den virtuella browsninen. 20 users gav ca 25 sidor/s 40 ca 45 sidor/s och därefter låg det kvar på ca 45 sidor /s upp till 120 users då jag inte orkade köra längre utan avbröt. Cpu och minnet användes då fullt i princip, servern gick aldrig in på swap. MVH C. Edit: jag upptäckte i efterhand (!) att raiden var trasig när jag körde testet.. IDE-kabeln från ena disken hade lossnat på nått vänster. I vilket fall, det bör ju inte ha påverkat prestandan nämnvärt då det handlar om raid1. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Provade igen. Fick runt 45 sidor /s igen.
last: 20:44:56 up 1:26, 2 users, load average: 77,44, 86,39, 64,01 Mao, den är rätt hårt lastad gissar jag ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ursäkta språket, men du måste väl ändå <infoga svordom här> veta om dina saht kör en massa tunga DB-anrop, massor av bilder på sidorna eller liknande?
Dina testresultat visar ju inte hur tunga dina script är, bara att servern inte klarar mer än 45 sidor/s. Det är sannolikt att det är så, men knappast en självklarhet... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
En annan sak du bör tänka på är att mysql har en trevlig Query Cache. När du går runt på de 10 sidorna så kan det bli så att många SQL-frågor aldrig körs. MyISAM-tabeller är känsliga för mycket updates eftersom den då låser hela tabellen. Tänk på att få med normalt många updates när du bänktestar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Självklart visar det här endast vad min server klarar av i just mitt fall med mina script, men det borde ändå ge en fingervisning om det är normalt eller inte. Dvs bör jag hamna runt 50, 500 eller 5 med "normalskrivna" script? Vad du menar med "saht" har jag ingen aning om. /C |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
MVH C. |
|||