FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har en massa information i en databas (access) där det finns en colum som innehåller datum. Ja vill nu ta fram de 10 rader som är närmast dagens datum, hur ser sql satsen ut då? De ska inte ha passerat dagens datum utan de 10 närmaste framtida datum om man nu kan säga så
![]() Eller måste jag till och med ha en if sats för det? Om ja hur skulle den se ut? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är inte med på om det är 10 poster efter dagens datum eller 10 poster precis innan dagens datum men här är kod att leka med.
Access: SELECT TOP 10 Agenda.Datum, Agenda.Titel FROM Agenda GROUP BY Agenda.Datum, Agenda.Titel HAVING Agenda.Datum<Date() ORDER BY Agenda.Datum DESC; /Janne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Milad, skippa GROUP BY i ovanstående exempel om du vill ha 10st poster närmast det angivna datumet. Vill du däremot ha de 10st datum närmast det angivna datumet så kör du ovanstående (men om du har ett datumfält med tid i så får du trixa lite mer, annars så tror jag inte GROUP BY lyckas då klockslag *kanske* är olika för dina poster... beror på hur du har sparat dom iofs)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok, nu har jag lekt lite. Grejen är att jag har mer information i db´n att hämta förutom datum så ser min sql sats ut:
sql="SELECT TOP 10 * FROM Files HAVING Files.news_datetime < Date() ORDER BY Files.news_datetime DESC" Men jag får fel koden: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] HAVING clause (Files.news_datetime<Date()) without grouping or aggregation. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Och om jag ändrar ORDER BY så får jag helt plötsligt de som ligger längst ned vilket jag inte ens ville ta ut från första taget med min sql sats. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vänd på "<" i anslöutning till getdate om du vill ha framtida inlägg/artiklar. Rimligtvis skall även sorteringen då vara på ASC och inte DESC.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sorry eg0master. Nu funkar det. Tack alla. Vad hade jag gjort utan WM?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
[edit]... ok nevermind! =)
|