Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Namn-domännamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-01, 17:28 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Hej

Hur är det egentligen med rätten till .se domäner med tex artisters namn? Om någon registrerar artistens-namn.se, utan syfte att sälja domänen.

En artists namn är inte förknippningsbart med näringsverksamhet, är oftast inte registrerat som varumärke och ond tro borde inte uppstå om man inte försöker sälja domännamnet.

Hur blir skillnaden i ett eventuellt ATF om det är en ideell fansajt eller en kommersiell musiktidning som använder adressen?

Och kanske viktigast av allt, finns det någon annan väg än ATF att gå, vad jag menar, avsäger man sig rätten att driva en rättslig prövning genom NIC-SEs avtal?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 14:45 #2
M-bition M-bition är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Medlem

Jag undrar det också. Själv registrerade jag michaeljackson.se för inte så länge sen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med domänen men förmodligen slänger jag upp något forum någon gång. Jag har dock ingen "ond tro" och skulle Michael Jackson vilja ha domänen så skänker jag bort den till honom.
M-bition är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-05, 05:37 #3
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by M-bition@Jan 4 2005, 15:45
Jag undrar det också. Själv registrerade jag michaeljackson.se för inte så länge sen. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med domänen men förmodligen slänger jag upp något forum någon gång. Jag har dock ingen "ond tro" och skulle Michael Jackson vilja ha domänen så skänker jag bort den till honom.
vore rätt coolt om han skickade ett mail: "gimme the domain or I gonna sue you" :lol:
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-05, 05:39 #4
Macckes avatar
VIP

VIP
Macckes avatar

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Jan 1 2005, 18:28
Hej

Hur är det egentligen med rätten till .se domäner med tex artisters namn? Om någon registrerar artistens-namn.se, utan syfte att sälja domänen.

En artists namn är inte förknippningsbart med näringsverksamhet, är oftast inte registrerat som varumärke och ond tro borde inte uppstå om man inte försöker sälja domännamnet.

Hur blir skillnaden i ett eventuellt ATF om det är en ideell fansajt eller en kommersiell musiktidning som använder adressen?

Och kanske viktigast av allt, finns det någon annan väg än ATF att gå, vad jag menar, avsäger man sig rätten att driva en rättslig prövning genom NIC-SEs avtal?
En fansajt bör vara svårt att "ta", men även en parkerad domän bör vara svår att få tilldelad...
Men du får ju se till så att du inte kontaktar dem i fel syfte, skriver för negativa saker på sajten etc.
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-05, 09:19 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Maccke@Jan 5 2005, 06:37
vore rätt coolt om han skickade ett mail: "gimme the domain or I gonna sue you" :lol:
Hehe, ja inte illa. Jag får väl byta domänen mot en signerad platinumskiva eller nåt :P
Oläst 2005-01-05, 12:33 #6
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Reg.datum: Dec 2004
I WackoJacko's fall så är det ju Sony som äger domänet michaeljackon.com, kan det inte vara så att det är skivbolagenom som "äger" deras namn? Har ju hört många historier att musiker har fått byta namn och dyligt efter skivbolagens önskan... för skivbolagen är ju ett namn bara ett varumärke. Kanska skulle man kunna få prblem med något skivbolag snarare än konstnären själv?

PS: OMG.. lol! M-bition, peka domänen till "Rädda Barnen", deras hjälplinje elr nåt, så länkar jag till din domän!!!
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-05, 13:32 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Saint@Jan 5 2005, 13:33
I WackoJacko's fall så är det ju Sony som äger domänet michaeljackon.com, kan det inte vara så att det är skivbolagenom som "äger" deras namn? Har ju hört många historier att musiker har fått byta namn och dyligt efter skivbolagens önskan... för skivbolagen är ju ett namn bara ett varumärke. Kanska skulle man kunna få prblem med något skivbolag snarare än konstnären själv?

PS: OMG.. lol! M-bition, peka domänen till "Rädda Barnen", deras hjälplinje elr nåt, så länkar jag till din domän!!!
Jackson har ett speciellt avtal med Sony där de bl.a. äger vissa rättigheter till låtarna under en begränsad tidsperiod, sen återgår de till Jackson själv. Jag misstänker att samma sak gäller michaeljackson.com. Det är inte många artister som har lyckats att förhandla till sig liknande kontrakt vad jag vet. All MJ material som soloartist äger han själv alla rättigheter till, därför ser du inte exempelvis Billie Jean på skräp-samlingsskivor.

Haha, om det visar sig att Jackson är oskyldig (vilket jag tror på) så kommer ni snart se mig skutta omkring i Neverland som tack för domännamnet :lol:

h34r:
Oläst 2005-01-07, 22:07 #8
yellows avatar
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
yellows avatar

Reg.datum: Jun 2004
Nu är det ju väldigt få som har internationella trademarks, så det är nog lugnt. Du kan ju alltid kolla på bolagsverket och prv om det finns några sådana registrerade. Om inte, får de nog väldigt svårt att driva igenom det med tanke på att domännamnet är svenskt, och lyder under svensk lag.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017