FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Ska åka till USA för både nöje och arbete. Resan är kanske inte enormt viktig ut arbetssynpunkt men ej heller oviktig.
Jag undrar helt enkelt vad jag har för rätt att ta upp den i företaget för att dra av momsen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
En nyfiken fråga bara, vad för moms tror du att det finns på en resa till USA? Är inte rätten att dra av kostnaden för resan viktigare?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
I vanliga fall är momsen på resor endast 6 %. Nu vet jag inte hur det är när man köper en resa som går till utlandet, men när vi kör till utlandet så är de momsfria i alla fall.
Så att dra momsen är väl inte sååå spännande... kan däremot berätta att det här med 6% moms på resor är mycket trevligt för oss som arbetar i bussbranschen, med tanke på att allt annat(nästan) är 25% å blir det inte direkt så att momsen går jämnt upp, utan det blir trevliga belopp tillbaka från farbror staten ![]() MVH Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ska du kunna ta upp resan som en kostnad i ditt företag så måste den ha en nytta för ditt företag eller helt och hållet ha med tjänsten att göra. Det är även du som får bevisa det för skattemyndigheten.
Jag kan ta ett exempel för en vän till mig. Hon åkte på en mässa för att leta efter nya produkter till sitt företag. I samband med resan tog hon även ut några semesterdagar. Tyvärr, hittade hon inga nya produkter till sitt företag på mässan. Skattemyndighetens bedömning av det hela blev att eftersom resan inte hade varit till nytta för företaget så skulle hela resan betraktas som privat. Personligen så tycker jag det hela är sjukt. Det finns ju inte en aning om utifall en resa kommer att ge resultat för företaget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det bästa ska tydligen vara att åka till exempelvis en mässa som håller på en vecka och anlända efter att mässan börjat och åka hem innan mässan är slut. Om man sedan går på mässan tre dagar eller en dag är förmodligen rätt svårt att bevisa.
Björn Lundén Information AB håller ju titt som tätt kurser på varma trevliga öar och liknande, som bör vara helt ok att ta upp som företagsutgift.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|