FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej Hej.
jag håller på med en en ganska stor katalog över företag med hemsidor i min stad. Katalogen är indelad i kategorier och är sökbar. Resultaten visar bara vilken typ av verksamhet som företaget håller på med. t ex Nattklubb, cafe, skivaffär osv osv. Till min fundering. Får jag länka dessa företag utan att fråga dom? Eller bör jag höra av mig till dom och berätta att dom har blivit länkade och har möjlighet att bli borttagna ur katalogen? Det känns ju som om att de borde vara ok att länka sålänge uppsåtet inte är av ond natur. Vad tycker ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Guest
|
Jag har jobbat med lokala portaler sedan 99 och bara haft ett klagomål. Så länge du inte länkar med bilder (dvs använder deras logotype) är det lugnt.
|
||
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Togs upp lite om det här:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...l%E4nkning&s=wn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Guest
|
Om det nu skulle vara olagligt att länka sidor skulle ju Google ligga väldigt pyrt till...
![]() |
||
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är inte olagligt att länka till någon annans hemsida. Se bara till att hemsidan som länken leder till öppnas i ett nytt fönster eller att din sida helt och hållet ersätts med den sida som länken leder till.
Att länka så att hemsidan som länkas öppnas som en del i din hemsida (vanligt vid frames) börjar tugga på upphovsrätten. När jag läste IT-juridik sade de på den kursen att det var brott mot upphovsrättslagen. Dock fanns det då 1998 inte något rättsfall på området, dvs. någon dom som sade om det var okej eller inte. Resonemanget är att lägga in någon annans verk i ditt eget, så att betraktaren tror att den andres verk är ditt verk. Som ni förstår så blir det en svår gränsdragning. För vissa kommer det vara solklart att det är någon annans sida i din sida, men andra kommer inte alls att förstå det t.ex. min mamma (inte för att vara elak mot henne). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|