Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

EF vs HB?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-03, 22:50 #1
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Mycket flitig postare
Joels avatar

Vi är två stycken som funderar på att starta enskild firma.
Nu står vi i valet mellan att en får F-skatt och startar EF, och den andra "hjälper till" eller att vi startar ett handelsbolag gemensamt.

Vad är de största skillnaderna och vad är att föredra ur ekonomisk samt "svårhets"-synpunkt?

Mvh,
Joel
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-03, 23:43 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Banned

Kanske borde läsa lite på http://www.startaeget.se/ B)
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 01:17 #3
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Om ni är två stycken som ska starta ett bolag bör ni välja HB eller ett kommanditbolag (KB). Som HB delar ni på det ekonomiska risktagandet. Som EF får den av er som startar det hela det ekonomiska risktagandet.

Tänk även på att ett EF inte är en juridisk person medan ett HB är det. EF får ägarens personnummer som bolagsnummer medan HB har ett eget bolagsnr.

Vill ni reglera det ekonomiska risktagandet kan ni starta ett KB, som är en juridisk person. Skillnaden mellan HB och KB är att i KB har en av er fullt ekomiskt ansvar medan den andra delägaren har ett begränsat ekonomiskt ansvar.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 01:26 #4
Banned

Banned

Rätta mig om jag har fel:

I ett KB så drabbar konkurren ena parten medans i ett HB så drabbar den båda?
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 08:47 #5
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by hnn@Jan 4 2005, 01:26

Ja om man nu väljer att göra den liknelsen så drabbar en konkurs båda två, men skuldfrågan styrs av ägarandelarna i bolaget (KB)

I ett HB så delar ni som sagt ansvaret och delar även skulderna vid eventuell konkurs...(solidariskt med varandra 50/50)
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 10:10 #6
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Citat:
Ursprungligen postat av hnn

Ja om man nu väljer att göra den liknelsen så drabbar en konkurs båda två, men skuldfrågan styrs av ägarandelarna i bolaget (KB)

I ett HB så delar ni som sagt ansvaret och delar även skulderna vid eventuell konkurs...(solidariskt med varandra 50/50)
Är det verkligen så att det delas 50/50 direkt, jag har för mig att det är så att skulderna betalas med bådas medel och om nån får betala mer får han kräva det av den andra. Eller så blandar jag helt enkelt ihop det med något annat...
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 10:11 #7
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem

När det gäller ansvaret för skulderna i HB resp KB är reglerna följnade:

HB = En för alla, alla för en. Det innebär att alla delägarna ansvarar för alla skulder i bolaget. Någon som har en fordran på bolaget kan, om inte bolaget betalar, kräva vem som helst av delägarna på HELA beloppet. Denna delägare har i sin tur regessrätt på övriga delägare, han har alltså rätt att kräva deras del av skulden. Praktiskt innebär det alltså att om bolaget har ett banklån som det inte kan betala så har banken rätt att kräva in betalningen i sin helthet av delägare A. Efter att han har betalt hela beloppet till banken så får han i sin tur försöka få tillbaka halva beloppet av delägare B.

KB = En är fullt ansvarig för skulden, övriga till ansvarat belopp. Vid registreringen av ett KB så anges vilket belopp som kommanditdelägarna avsvarar för och vem som är komplemäntär och alltså ansvarar för hela skulderna. Om nu detta företag inte kan betala sitt banklån så kommer banken att av kommanditdelägarna dirket kräva betalning för deras ansvarsbelopp (som egentligen kan vara hur lågt som helst) och resterande belopp av komplementären.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-04, 15:59 #8
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Okej, men det ekonomiska ansvarsläget oroar inte mig/oss.
Utan huruvida det är svårare att deklarera för ett HB?
Huruvida det känns mer seriöst att driva ett HB än som EF?

Vad är skillnaderna rent tekniskt, om man litar på varandra till 100% så ska man välja HB före EF?
Oläst 2005-01-04, 22:06 #9
Medlem

Medlem

Om ni seriöst funderar på att starta företag så är ska inte frågan om vilken deklaration som är lättast att göra vara den som avgör bolagsform.

Med en enskild firma så är det mycket riktigt bara en som står för rikskerna, MEN det är också bara en som får intäkterna. Vill ni dela så blir det genom att den andra blir anställd, inget fel med det iofs men kanske inte riktigt vad ni tänkt er. Eftersom ev framtida skuler inte är ett problem så måste det vara så att ni tror sten hårt på det ni ska göra. BRA! Men om ni startar med en enskild firma reggad på en av er och det händer honom någonting så blir det kanske inte så kul för den andra som går lottlös ur affären. Drastikst att säga kanske i synnerhet nu men en enskild firma dör med sin ägare eftersom det är samma person.

för två personer som ska driva något tillsammans finns egentligen bara HB eller KB som alternativ om man inte vill starta ett AB. Om man sedan startar ett HB eller KB så bör man skriva ett handelbolagsavtal. Även om man just nu litar på varann till 100% så vet man inte vad som händer i framtiden.

Ett alternativ måste väl också vara att starta varsinn enskild firma och sedan samarbeta.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-05, 00:57 #10
Joels avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Joels avatar

Ah, men samtidigt så hör till frågan att vi vill ha ett företag som drivs så enkelt som möjligt. Om det då är 10 ggr enklare att deklarera för en Enskild firma, så kanske ett HB är uteslutet. (jag har inte kollat hur deklarationen går till/ser ut beroende på bolagsform).

Hur som helst så tåls det ju att tänka på. Verkar finnas en hel del information på nätet att läsa, och "ni experter" här på forumet är ju aldrig fel för mer detaljerade frågor

Joel
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017