FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har haft min enskilda firma i två år, men jag är en nybörjare på pappersexercis.
Nu har jag fått lite pengar över, och de blir tydligen beskattade som lön om jag inte slösar bort dem/etc innan årsskiftet. Hur kan jag göra rent praktiskt? Hur funkar periodiseringsfond? Hur mycket kan jag lägga undan? Är det bättre att köpa grejer som jag tror mig komma behöva nästa år? Tips tages tacksamt emot! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Tro mig, jag hade företaget som enskild firma i många år men så fort det börjar gå bra så blir det fruktansvärt dyrt... Vad det gäller siffror och sånt får någon annan fylla på, det är jag dålig på. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur man än vänder sig har man alltså röven bak. Varför hålla på med egen firma alls? Många käppar i hjulet blir det, och lönen ska alla andra ha före en själv. Yick. Nu går jag och köper hundra trisslotter... ;-)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Hon vann iaf. en 5000 tror jag, men jag tror trisslotterna kostade 12 000. :/ Välkommen till WN Bo. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det låter ju helt jävla sjukt. Och hur värderas lagret? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() Citat:
// Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Vill du sätta av till periodiseringsfond så är beloppet där 30% av det beskattningsbara resultatet före avsättning för egenavgifter. Resultatet sänks bara genom kostnader men visst finns det sådana du kan göra innan årskiftet, naturligtvis beroende på vilket belopp det gäller som du vill sänka resultatet med. Är det mindre summor så kan man börja med att fylla på "lagret" med sånt som går åt löpande som ex kontorsmaterial, kanske köpa något nytt dataprogram som man behöver osv. Är det större belopp så varför inte köpa en pensionsförsäkring? Det finns faktiskt en hel del grejer man kan göra för att få ner beskattningen. Vilka åtagande har du mot dina kunder t.ex, du kan kanske göra avsättningar för garantiåtaganden? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En utmärkt sida att testa hur skatten faller ut är Skatteverkets sida för uträkning av skatt. Det är bara att slå in din vinst och se resultatet och sedan dra av kostnader och se vilken skatt det blir då.
Om du behöver saker i din verksamhet, dvs. kostnader så köp dem nu och inte i början på nästa år. Som sagt tidigare så finns det säkert en hel del löpande kontorsmaterial du behöver. Min åsikt är att det är bättre att köpa det som behövs än att betala in skatt. Den är sjukt hög ändå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Välkommen hit Sportbilen.se!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Jag har inte 100 koll på allt som gäller men så mycket vet jag att jag är mycket glad att jag har ombildat min rörelse till ett AB, låg och betalade offantliga summor pengar i skatt förut... // Mats |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|