Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur räddar jag mina pengar från beskattning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-18, 20:54 #1
Sportbilen Sportbilen är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Nykomling

Jag har haft min enskilda firma i två år, men jag är en nybörjare på pappersexercis.

Nu har jag fått lite pengar över, och de blir tydligen beskattade som lön om jag inte slösar bort dem/etc innan årsskiftet. Hur kan jag göra rent praktiskt? Hur funkar periodiseringsfond? Hur mycket kan jag lägga undan?
Är det bättre att köpa grejer som jag tror mig komma behöva nästa år?

Tips tages tacksamt emot!
Sportbilen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-18, 21:29 #2
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Nu har jag fått lite pengar över, och de blir tydligen beskattade som lön om jag inte slösar bort dem/etc innan årsskiftet.
Det spelar ingen roll om du "slösar bort dom" innan årsskiftet eftersom även varulager beskattas på samma sätt som kontanta medel och lagret ses som vinst i bolaget och bolaget är du. Alltså får du betala samma skatt oavsett om du har kontanter eller prylar.

Citat:
Hur funkar periodiseringsfond?
Min spontana kommentar är att du skall akta dig eftersom det bara är att skjuta upp skatten till ett senare tillfälle, förr eller senare måste du betala den ändå.

Tro mig, jag hade företaget som enskild firma i många år men så fort det börjar gå bra så blir det fruktansvärt dyrt...

Vad det gäller siffror och sånt får någon annan fylla på, det är jag dålig på.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-18, 21:33 #3
Nykomling

Nykomling

Hur man än vänder sig har man alltså röven bak. Varför hålla på med egen firma alls? Många käppar i hjulet blir det, och lönen ska alla andra ha före en själv. Yick. Nu går jag och köper hundra trisslotter... ;-)
Sportbilen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-18, 21:38 #4
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by Sportbilen.se@Dec 18 2004, 22:33
Hur man än vänder sig har man alltså röven bak. Varför hålla på med egen firma alls? Många käppar i hjulet blir det, och lönen ska alla andra ha före en själv. Yick. Nu går jag och köper hundra trisslotter... ;-)
Min morsa öppnade en bunt med ca 500 trisslotter förut när vi hade en kiosk, fråga mig inte varför.

Hon vann iaf. en 5000 tror jag, men jag tror trisslotterna kostade 12 000. :/

Välkommen till WN Bo.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-18, 21:56 #5
chewies avatar
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
chewie chewie är inte uppkopplad
Medlem
chewies avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Det spelar ingen roll om du "slösar bort dom" innan årsskiftet eftersom även varulager beskattas på samma sätt som kontanta medel och lagret ses som vinst i bolaget och bolaget är du. Alltså får du betala samma skatt oavsett om du har kontanter eller prylar.
Jag tolkar detta som att om jag har ett varulager på 5 000 och går med 200 kr i förust så ska jag skatta för tillgången på 5000?

Det låter ju helt jävla sjukt.

Och hur värderas lagret?
chewie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-18, 23:02 #6
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Varför hålla på med egen firma alls?
Har du en firma som går bra så är det vansinnigt att driva det som en enskild firma, ombilda det till ett AB i stället så behöver bolaget (bara) lägga 28% i skatt.

Citat:
Många käppar i hjulet blir det
Vi bor ju i fantastiska Sverige... Driva lönande företag skall inte premieras, det kan ju bli orättvist i "Landet Lagom"

Citat:
Och hur värderas lagret?
Aktuellt anskaffningsvärde.

// Mats
Oläst 2004-12-18, 23:26 #7
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by Sportbilen.se@Dec 18 2004, 21:54
Nu har jag fått lite pengar över, och de blir tydligen beskattade som lön om jag inte slösar bort dem/etc innan årsskiftet. Hur kan jag göra rent praktiskt? Hur funkar periodiseringsfond? Hur mycket kan jag lägga undan?
Är det bättre att köpa grejer som jag tror mig komma behöva nästa år?
Det blir inte lön om pegarna finns kvar i bolaget, då kan du istället göra en avsätting till expensionsmedelsfond vilket gör att du betalar 28% i skatt (motsvarande bolagskatten i ett AB). Tyvärr är det inte så många som använder sig av denna möjlighet, inte ens om man får hjälp av någon "kunnig" med deklarationen så görs denna avsättning.
Vill du sätta av till periodiseringsfond så är beloppet där 30% av det beskattningsbara resultatet före avsättning för egenavgifter.
Resultatet sänks bara genom kostnader men visst finns det sådana du kan göra innan årskiftet, naturligtvis beroende på vilket belopp det gäller som du vill sänka resultatet med. Är det mindre summor så kan man börja med att fylla på "lagret" med sånt som går åt löpande som ex kontorsmaterial, kanske köpa något nytt dataprogram som man behöver osv. Är det större belopp så varför inte köpa en pensionsförsäkring? Det finns faktiskt en hel del grejer man kan göra för att få ner beskattningen. Vilka åtagande har du mot dina kunder t.ex, du kan kanske göra avsättningar för garantiåtaganden?
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-19, 02:02 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
En utmärkt sida att testa hur skatten faller ut är Skatteverkets sida för uträkning av skatt. Det är bara att slå in din vinst och se resultatet och sedan dra av kostnader och se vilken skatt det blir då.

Om du behöver saker i din verksamhet, dvs. kostnader så köp dem nu och inte i början på nästa år. Som sagt tidigare så finns det säkert en hel del löpande kontorsmaterial du behöver.

Min åsikt är att det är bättre att köpa det som behövs än att betala in skatt. Den är sjukt hög ändå.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-19, 02:30 #9
FLASHBACKs avatar
FLASHBACK FLASHBACK är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
FLASHBACK FLASHBACK är inte uppkopplad
Medlem
FLASHBACKs avatar

Reg.datum: Oct 2003
Välkommen hit Sportbilen.se!
FLASHBACK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-19, 10:12 #10
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Det blir inte lön om pegarna finns kvar i bolaget, då kan du istället göra en avsätting till expensionsmedelsfond vilket gör att du betalar 28% i skatt (motsvarande bolagskatten i ett AB). Tyvärr är det inte så många som använder sig av denna möjlighet, inte ens om man får hjälp av någon "kunnig" med deklarationen så görs denna avsättning.
Vill du sätta av till periodiseringsfond så är beloppet där 30% av det beskattningsbara resultatet före avsättning för egenavgifter.
Är inte det att bara skjuta skatten framför sig, vad jag har fattat så måste man ändå betala "full skatt" den dagen dom skall användas/tas ut och det måste dom väl göras inom 6 år?

Citat:
Är det större belopp så varför inte köpa en pensionsförsäkring?
Det är väl bara ett basbelopp eller nåt i den stilen man får köpa, eller?

Jag har inte 100 koll på allt som gäller men så mycket vet jag att jag är mycket glad att jag har ombildat min rörelse till ett AB, låg och betalade offantliga summor pengar i skatt förut...

// Mats
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017